کانادا، چین را تهدیدی برای خود خواند

تهران- خبرنگاران- یک کمیته پارلمانی کانادا با ادعای کوشش جاسوسان و عوامل چین برای انتخاب نمایندگان هوادار این کشور در پارلمان کانادا، پکن را تهدیدی جدی برای امنیت اوتاوا بیان کرد.

کانادا، چین را تهدیدی برای خود خواند

به نوشته تارنمای آسیا تایمز در هنگ کنگ، کمیته اطلاعات و امنیت ملی پارلمان کانادا مدعی شد، با توجه به مدارک موجود، واحد اقدامات جبهه مقدم متحد حزب کمونیست چین کوشش می نماید تا با ارایه یاری های مالی به احزاب سیاسی کانادا و راهنمایی گره های فشار این کشور، با اعمال نفوذ بر سیاستمداران کانادایی، آنها را به اتخاذ مواضعی به طرفداری از چین ترغیب نمایند

اداره اطلاعات امنیتی و مقامات عالیرتبه کانادا دستکم 20 سال پیش درباره کارزار اعمال نفوذ و ارعاب کاندا از سوی حزب کمونیست چین هشدار داده بودند اما، این اولین بار است که یک کمیته پارلمانی به معضل گروگان گیری اذعان کرد.

کانادا بازداشت چهار ماه پیش دو کانادایی در چین را گروگان گیری خوانده بود. یک دیپلمات و یک تاجر کانادایی اندکی پس از بازداشت منگ وانژو، مدیر مالی شرکت هواوی از سوی کانادا به خاطر نقض تحریم های آمریکا، در چین بازداشت شدند.

درواقع، بازداشت منگ باعث ایجاد بدترین تنش بین کانادا و چین پس از به رسمیت شناختن روابط دیپلماتیک دو طرف در 1970 شد.

پکن در اقدامی که به نظر می رسد به تلافی بازداشت منگ باشد، واردات دانه روغنی کانولا را از کانادا ممنوع نمود، اقدامی که نشان داد کانادا خودش زمینه آسیب پذیری در برابر حملات اقتصادی پکن را برای خود فراهم کرد. با توجه به اینکه فروش دانه روغنی کانولا یک چهارم صادرات 20 میلیارد دلاری(کانادا) به چین و 40 درصد کل صادرات دانه روغنی کانولای کانادا را تشکیل می دهد، این ممنوعیت در حکم ضربه اقتصادی جدی برای اوتاوا بود.

با توجه به وابستگی تجاری کانادا به چین، تحریم های بیشتر از سوی چین می تواند تاثیراتی خطرناک به دنبال داشته باشد.

به "کانادا، چین را تهدیدی برای خود خواند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کانادا، چین را تهدیدی برای خود خواند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید
تلفن: 75284-021