سند سیاست خارجی چین: هرگز به دنبال هژمونی نخواهیم بود

سند سیاست خارجی چین که با عنوان چین و دنیا در عصر جدید منتشر شده، تأکید دارد که بر خلاف تبلیغات انجام شده در رسانه های غربی، پکن به دنبال هژمونی و استیلا بر دنیا نیست.

سند سیاست خارجی چین: هرگز به دنبال هژمونی نخواهیم بود

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، دفتر اطلاعات شورای دولتی چین که بازوی رسانه ای اصلی پکن روز آدینه همزمان با هفتادمین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین، سندی را تحت عنوان چین و جهان در عصر جدید منتشر نموده که به تشریح روینمودهای کلان سیاست خارجی پکن پرداخته است.

پررنگ ترین نکته در این سند، تأکید پکن بر صلح آمیز بودن رشد مالی و سیاسی چین است. این سند تأکید دارد که چین با وجود تبدیل شدن به یک قدرت مالی و سیاسی، هرگز به دنبال استیلا بر جهان نیست و نباید رشد این کشور را یک تهدید تلقی کرد.

این سند رشد مالی چین را فرصتی برای جهان توصیف نموده و نوشته است: با رشد سریع مجموعه قدرت ملی و نفوذ بین المللی چین، بعضی نگرانند که چین به تبعیت از یک دیدگاه تاریخ گذشته، پس از قدرت دریافت، برای رسیدن به هژمونی کوشش کند. در نتیجه، آن ها نظریه به اصطلاح تهدید چین را طرح نموده اند. سوء تفاهمات شناختی، پیش داوری نهادینه شده و عدم بی طرفی روانی عواملی اند که به شکل گیری این نظریه منجر شده اند.

در بخشی از این سند تحت عنوان چین هرگز به دنبال هژمونی نخواهد بود، آمده است: درست است که در گذشته کشورها پس از قدرتمند شدن به دنبال رسیدن به هژمونی رفته اند، اما این یک قانون تاریخی نیست. اگر کسی رفتار کشورهای غربی را معیار قرار دهد و رفتار آن ها را به عنوان الگوی رفتاری چین در نظر بگیرد، به نتیجه ای نادرست و عاری از حقیقت می رسد.

دفتر اطلاعات شورای دولتی چین در ادامه با بیان اینکه عبارت توسعه صلح آمیز تنها یک لفظ دیپلماتیک یا پوششی برای اهداف پکن نیست، تأکید نموده است: چین، فارغ از آنچه که در جهان رخ دهد و نحوه رشد خود، هرگز نه به دنبال هژمونی یا توسعه طلبی خواهد بود و نه برای ایجاد حوزه نفوذ کوشش خواهد نمود.

این سند توسعه صلح آمیز را میراثی بازمانده از تمدن چینی توصیف و عنوان نموده است: توسعه طلبی و هژمونی با منافع چین و اراده مردم این کشور در تضاد است... دنبال کردن هژمونی و نظامی گری صرفا قدرت ملی را به هدر داده و به افول منجر می گردد. در تاریخ بشری، کوشش قدرت های بزرگ برای رسیدن به هژمونی به جنگ های مکرر، کشته شدن افراد، عقب ماندگی بشری و حتی عقب گرد تمدن بشری منجر شده است... چین به صورت طبیعی توسعه می یابد و قدرتمندتر می گردد، اما نمی خواهد در این روند هیچ کشور دیگری را تهدید کند، به چالش بکشد یا کنار بزند و جایگزین آن گردد و یا اینکه به هژمونی برسد.

در ادامه این سند، از چین به عنوان مهمترین عامل ثبات و منبع قدرت اقتصاد جهانی یاد و عنوان شده است که با رشد مالی چین هم فرصت های تازه ای برای کشورهای دیگر ایجاد می نماید و هم می تواند منبع الهامی برای کشورهای در حال توسعه باشد.

پکن در این سند دیدگاه خود در خصوص آینده روابط بین الملل را نیز تشریح می نماید: مدل تازه روابط بین الملل باید بر مبنای احترام متقابل، برابری و عدالت و همکاری حائز منفعت دوجانبه باشد. احترام متقابل بر مبنای برابری میان تمام کشورها، بزرگ و کوچک، قدرتمند و ضعیف، غنی و فقیر، باشد. هر کشور، باید به نظام سیاسی کشورهای دیگر، حق آن ها برای انتخاب راستا توسعه و منافع و دغدغه های آن ها، احترام بگذارد. همه باید با سیاست بازی قدرت ها، هژمونی و مداخله در امور داخلی دیگر کشورها مخالفت نمایند.

در این سند 49 صفحه ای، از نقش چین در مذاکرات هسته ای با ایران به عنوان یکی از نمونه های کوشش پکن برای دستیابی به راه حل سیاسی در مناقشات بین المللی یاد شده است.

این نقشه راه در حالی منتشر می گردد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و حلقه مشاوران وی در امور شرق آسیا، بارها چین را به توسعه طلبی و کوشش برای رسیدن به استیلای بین المللی متهم نموده اند.

واشنگتن در کوشش برای مقابله با نفوذ روزافزون چین از راهبردی موسوم به راهبرد ایندوپاسیفیک آزاد و گگردده رونمایی نموده و در جبهه های مختلف از تجارت گرفته تا فناوری اطلاعات، قوانینی را برای مقابله با افزایش قدرت چین تصویب نموده است. در سند راهبرد امنیت ملی آمریکا که در سال 2017 منتشر شد، برای اولین بار از چین در کنار روسیه به عنوان یک تهدید یاد شده که باید با رشد آن مقابله کرد. این دیدگاه به چین، در سیاست های دولت کنونی آمریکا در قبال تجارت بین المللی، دریانوردی در دریای چین جنوبی، قضایای هنگ کنگ و تایوان و همچنین مبحث اینترنت نسل 5 (5G) مشهود بوده است.

به "سند سیاست خارجی چین: هرگز به دنبال هژمونی نخواهیم بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سند سیاست خارجی چین: هرگز به دنبال هژمونی نخواهیم بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید
تلفن: 75284-021