آیا آتش جنگل های آمازون توافق اروپا- مرکوسور را می سوزاند؟

بسیاری از مقامات اتحادیه اروپا تصویب معاهده تجارت آزاد بین اتحادیه اروپا و کشورهای جنوب آمریکا موسوم به مرکوسور را منوط به مبارزه اساسی برزیل با آتش سوزی در جنگل های برزیل دانسته اند.

آیا آتش جنگل های آمازون توافق اروپا- مرکوسور را می سوزاند؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، بعد از وقوع آتش سوزی در جنگل های آمازون بسیاری از مقامات اروپایی به عنوان ابزار تهدیدی علیه دولت برزیل توافق تجارت آزاد این اتحادیه با کشورهای جنوب آمریکا موسوم به مرکوسور را زیر سوال برده اند.

مذاکرات گروه کشورهای عضو بازار مشتـرک آمـریکای جنـوبی موسوم به مـرکوسور و اتحادیـه اروپـا بر سر تجـارت آزاد پس از 20 سال گفتگـو به نتیجه رسیده است. از این توافق به عنـوان رویـدادی مهم و تاریـخی برای حفظ و گسترش تجـارت آزاد در جـهان یاد می گردد.

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه روز آدینه، آتش سوزی گسترده در جنگل های آمازون را بحران جهانی نامید.

ماکرون همچنین در واکنش به این حادثه، خواستار قرار دریافت این موضوع به عنوان دستورکار اصلی نشست گروه 7 شد.

ماکرون در حساب شخصی توئیتر خود نوشت: خانه ما می سوزد. به معنای واقعی کلمه. جنگل های بارانی آمازون- ریه هایی که 20 درصد اکسیژن سیاره ما را تأمین می کند- در حال سوختن است. این بحرانی بین المللی است. اعضای گروه 7، اجازه دهید این مورد اورژانسی را در دو روز برگزاری نشست مورد بحث قرار دهیم.

همچنین ماکرون روز آدینه تهدید کرد جلوی عقد تفاهم نامه تجاری میان کشورهای حوزه آمازون و اتحادیه اروپا را خواهد گرفت.

از ابتدای امسال میلادی، 72 هزار مورد آتش سوزی در برزیل اتفاق افتاده است که 84 درصد بیشتر از دوره زمانی مشابه در سال 2018 است. بیش از نیمی از این آتش سوزی ها در جنگل های آمازون اتفاق افتاده اند.

در اواخر ماه ژوئن اتحادیه اروپا با کشورهای آمریکای جنوبی موسوم به مرکوسور شامل برزیل، آرژانتین، پاراگوئه و اروگوئه درباره معاهده تجارت آزاد به توافق رسیدند. البته این توافق باید برای اجرایی شدن توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا به تصویب برسد.

علاوه بر فرانسه کشور ایرلند هم با توجه به آتش سوزی ها در جنگل آمازون یک وتو علیه این توافق تجارت برنامه ریزی شده را در دستور کار قرار داده در صورتی که برزیل حمایت موثرتر از جنگل های آمازون را در برنامه خود قرار ندهد.

نخست وزیر ایرلند در این باره ابراز نگرانی نموده که در امسال میلادی رکورد بالای نابودی جنگل های آمازون به وسیله آتش سوزی ثبت شده است. وی تاکید نمود که توافق تجارت آزاد مورد مذاکره قرار گرفته با دولت های موسوم به مرکوسور هنوز تا تصویب آن حدود 2 سال فاصله دارد و ما در این دوره زمانی رفتارهای برزیل در برخورد با محیط زیست را دقیقا مورد آنالیز قررار می دهیم.

استفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان هم در این باره گفته است که وسعت این آتش سوزی ها بسیار وحشتناک و نه تنها برای برزیل بلکه برای تمام جهان تهدید آمیز است. البته برلین لغو توافق تجارت آزاد با کشورهای مرکسور را در واکنش به این آتش سوزی درست ندانسته است.

بر اساس اطلاعات سخنگوی دولت آلمان برلین بر خلاف فرانسه نمی خواهد به دلیل آتش سوزی فاجعه بار در جنگل های آمازون توافق تجارت آزاد با بلوک مالی جنوب آمریکا موسوم به مرکوسور را کنار بگذارد.

یک سخنگوی دولت آلمان در برلین روز آدینه اطلاع داد که این توافق حاوی یک بخش پایدار بلندپروازانه با مقررات الزام آور برای حمایت از آب و هوا است. به گفته وی نهایی نکردن این توافق پاسخ مناسبی به آنچه در حال حاضر در برزیل اتفاق می افتد نیست.

سخنگوی دولت آلمان تاکید نمود که این توافق نامه حامی تجارت جهانی آزاد و منصفانه با استانداردهای بالای محیطی و اجتماعی است و این برای دولت فدرال آلمان اهمیت اساسی دارد.

این مقام آلمانی همچنین گفت که عدم انعقاد قرارداد مرکوسور سهمی در وضعیت جنگل های بارانی در برزیل نخواهد داشت. دولت آلمان این آمادگی را دارد که به برزیل در کوشش ها برای غلبه سریع بر این بحران سخت حمایت کند.

به این ترتیب به دلیل این آتش سوزی فاجعه بار در جنگل های آمازون اتحادیه اروپا شدیدا بزیل را تحت فشار قرار داده است. دونالد تاسک، رئیس شورای اروپایی هم پیشبرد روند تصویب این معاهده تجارت آزاد را منوط به یک عملیات اساسی و مطمئن برزیل در مبارزه با این آتش سوزی وسیع دانست.

وی در این باره گفت که البته اتحادیه اروپا همچنان حامی این توافق است؛ اما این سخت است که یک روند تصویب هماهنگ را تا وقتی که دولت برزیل همچنان اجازه نابودی ریه های سبز کره زمین را می دهد تصور کنیم.

هایکو ماس،وزیر امور خارجه آلمان هم قبل از قبل از آغاز نشست جی 7 به عواقب احتمالی که آتش سوزی در جنگل های آمازون می تواند برای توافق تجارت آزاد با کشورهای جنوب آمریکا داشته باشد اشاره نمود.

صدر اعظم آلمان هم اعلام نموده است که انتظار یک سیگنال آشکار برای توقف آتش سوزی ها در جنگل آمازون را دارد.

رئیس جمهور برزیل بعد از انتقادهایی که به کشورهای اروپایی درباره دخالت در امور داخلی کشورش وارد نموده بود عملیات ارتش علیه این آتش سوزی را در دستور کار قرار داد.

جایر بولسونارو، رئیس جمهور برزیل البته پیش از این در پیامی توئیتری، اظهارات دارای لحن احساساتی ماکرون را دخالت در امور داخلی این کشور دانست و گفت: تأسف می خورم که رئیس جمهور ماکرون به دنبال سوءاستفاده از مسئله داخلی برزیل و سایر کشورهای حوزه آمازون، به نفع اهداف سیاسی شخصی است.

ولسونارو اضافه کرد: پیشنهاد رئیس جمهور فرانسه مبنی بر مطرح شدن مسائل حوزه آمازون در نشست جی7 بدون دخالت دادن کشورهای منطقه، یاد آور طرز فکر استعمارگرانه ای است که در قرن 21 قابل قبول نیست.

به این ترتیب آتش جنگل های آمازون نه تنها ریه های سبز کره زمین بلکه یک معاهده تجاری آزاد که بعد از سال ها در حال انعقاد بود را در معرض خطر قرار داده است.

به "آیا آتش جنگل های آمازون توافق اروپا- مرکوسور را می سوزاند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا آتش جنگل های آمازون توافق اروپا- مرکوسور را می سوزاند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید
تلفن: 75284-021