نوسان در راست افراطی اروپا؛قدرت نمایی درایتالیا،زوال دراتریش

اروپا گویی این روزها دو تکه شده است؛ در یک سو احزاب سنتی راست و چپ ایستاده و در آن سوی میدان نبرد، راستگرایان افراطی، ملی گرایان یا پوپولیست ها صف کشیده و آماده شده اند تا در انتخابات پارلمانی اروپا یکی از مراکز مهم تصمیم گیری در قاره سبز را تصاحب نمایند.

نوسان در راست افراطی اروپا؛قدرت نمایی درایتالیا،زوال دراتریش

هزاران نفر از طرفداران حزب لیگ ایتالیا و شماری از هیات های احزاب ضدمهاجرتی و راست افراطی اروپا در شهر میلان ایتالیا گرد هم آمدند تا در کمتر از یک هفته مانده به انتخابات پارلمانی این اتحادیه قدرت خود را به رخ بکشند.

سران احزاب راست افراطی یازده کشور اروپایی نیز شاهد و شریک این تجمع که در میدان مرکزی باران زده میلان برگزار گردید، بودند. اما کمی آن سوتر، شماری از مخالفان این احزاب ملی گرا، با جیغ و سوت و هو کردن های ممتد بزم راستگرایان افراطی را سخره گرفتند و فریاد زدند: فاشیست ها، میلان را ترک کنید.

ماتئو سالوینی معاون نخست وزیر ایتالیا که رهبری حزب لیگ را برعهده دارد میزبان این میهمانی افراطی های اروپا بود. او در سخنرانی اش به تطهیر خود و همفکران اروپایی اش پرداخت و گفت: در این میدان هیچ افراط گرا، نژادپرست یا فاشیستی وجود ندارد. در اینجا راست افراطی نمی یابید. افراط گرایان همان کسانی هستند که در 20 سال گذشته بر اروپا حکومت نموده اند.

سالوینی با چنان اعتماد به نفسی در میان طرفداران حاضر شد که گویی ائتلاف برساخته وی در انتخابات 23 تا 26 ماه می (دوم تا پنجم خرداد) بر کرسی های خود افزوده و در این مسیر رکورد خواهد زد. نظرسنجی ها حکایت از آن دارد که راست گرایان افراطی در این انتخابات در رده چهارم قرار خواهند گرفت.

با این حال، صندلی شخص سالوینی در میان ایتالیایی ها متزلزل است. او متهم است که بخش زیادی از زمان خود را صرف انتخابات نموده و به امور و وظایف دولتی اش اهمیتی نمی دهد. این نوع سلوک و رفتار رشد حزبش در نظرسنجی ها را کاهش داده است.

تجمع میهمانان سالوینی در میلان، احزاب جنجال برانگیر سال های اخیر را در خود جای داده بود. حزب گردهمایی ملی فرانسه وابسته با مارین لوپن، حزب ضداسلامی مردم هلند به رهبری خیرت ویلدرز و آلترناتیوی برای آلمان جزو میهمانان سالوینی و طرفدارانش بودند. سالوینی گفته که احزاب مشابه لیگ از اتریش، سوئد، فنلاند، مجارستان، جمهوری چک، انگلیس و لهستان نیز در مدار و ائتلاف وی قرار دارند.

همه این احزاب خواهان آن هستند که اختیارات واگذار شده دولت های اروپایی به اتحادیه اروپا به خود این کشورها بازگردانده گردد. آنها همچنین خواهان محدود کردن جریان مهاجرت به اروپا و جلوگیری از گسترش اسلام در اروپا هستند. اما آنها اختلافات گسترده ای در حوزه های اجتماعی و اقتصادی دارند.

سالوینی مدعی شد: سیاست مهاجرتی سفت و سخت ما این امکان رافراهم می نماید که زندگی ها رانجات دهیم. ویلدرز هم درسخنانی گفت: نمی توان به نخبگان سیاسی بروکسل اعتماد کرد. آنها می خواهند فرامین خود را بر ما تحمیل نمایند. آنها می خواهند هویت و امنیت ما را بگیرند. مارین لوپن نیز پشت تریبون رفت و گفت: این لحظه ای تاریخی است. ما به مهاجرتی که ملت های ما را در خود غوطه ور نموده و مردم ما را در معرض خطر قرار داده است، می گوییم نه.

در آن سوی اقیانوس اطلس نیز ملی گرایان و راست های افراطی اروپا هواخواهانی دارند. استیو بنن استراتژیست سابق دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که از مدتها پیش با راستگرایان افراطی اروپا وارد پیمان و اتحاد شده است، این ایده را مطرح نموده که تقویت جناح شکاکان به اتحادیه اروپا باعث تقویت ترامپ در انتخابات آتی آمریکا می گردد. او به روزنامه فرانسوی لوپاریزین گفته: اگر پوپولیست ها در انتخابات پارلمانی اروپا بیش از 30 درصد آرا را به دست آورند تحرک و تکانه ای برای ترامپ در سال 2020 ایجاد می نمایند.

تجمع میلان در سایه رسوایی بزرگ راست های افراطی اتریش برگزار گردید؛ همان رسوایی بزرگی که به سقوط دولت اتریش منجر شد. دو رسانه آلمانی طی روزهای گذشته اسنادی از یک معامله غیرقانونی هاینس کریستین اشتراخه معاون صدراعظم اتریش و رهبر حزب آزادی این کشور پرده برداشتند.

طبق این اسناد، در ژوئیه 2017 میلادی یعنی چند ماه پیش از انتخابات پارلمانی اتریش فیلمی از اشتراخه برداشته شده و او را در حال گفت وگو با یک سرمایه گذار روس نشان می دهد. اشتراخه در این فیلم پیشنهاد می دهد که در ازای کسب حمایت سیاسی، به عقد قراردادهای مالی دولتی با او یاری کند.

در پی این رسوایی مسئولان بلند پایه اتریش جلسه اضطراری تشکیل دادند. در نهایت،سباستین کوتس صدراعظم اتریش که ریاست حزب دست راستی مردم را بر عهده دارد شب گذشته خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام شد. بسیاری از احزاب و شخصیت های مطرح کشور از این تصمیم استقبال کردند. این وضعیت به معنای سقوط دولت و افول صندلی راست گرایان افراطی اتریش است.

راه رسیدن راست گرایان افراطی به پارلمان اروپا بیش از آنچه که خود آنها تصور می نمایند، سنگلاخی و سخت است. مهمترین مخالفت آنها آنگلا مرکل صدراعظم قدرتمند آلمان است. او پس از رسوایی اشتراخه اتریشی و قدرتنمایی سالوینی ایتالیایی از اروپایی ها دعوت کرد تا راست های افراطی را عقب برانند. مرکل تاکید نمود که این جنبش های پوپولیست می خواهند ارزش های بنیادین اروپایی یعنی مبارزه با فساد و حمایت از اقلیت ها را نابود نمایند.

صدراعظم آلمان هشدار داد که اگر راستگرایان افراطی بیش از این قدرت را در دست بگیرند حقوق اساسی بشر زیر سوال می رود و فساد در سیاست ما نقش بازی خواهد نمود. او در پیامی به اروپایی ها تاکید نمود: ما باید قاطعانه در برابر این مساله به پاخیزیم.

به "نوسان در راست افراطی اروپا؛قدرت نمایی درایتالیا،زوال دراتریش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوسان در راست افراطی اروپا؛قدرت نمایی درایتالیا،زوال دراتریش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید
تلفن: 75284-021