چین تهدید به استقرار نیروی نظامی در هنگ کنگ کرد

سخنگوی وزارت دفاع چین به معترضان هنگ کنگی هشدار داد اگر بخواهند اعتبار دولت مرکزی را زیر سوال ببرند با پاسخ ارتش چین روبرو خواهند شد.

چین تهدید به استقرار نیروی نظامی در هنگ کنگ کرد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، چین هشدار داد اگر معترضان هنگ کنگی، قصد تضعیف دولت مرکزی را داشته باشند شماری از نیروهای ارتش آزادی بخش خلق چین را جهت برقراری نظم به این منطقه گسیل می نماید.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، این هشدار، روز چهارشنبه و پس از آن اعلام شد که دولت چین راهبرد دفاعی جدیدی را رونمایی کرد و آمریکا را به برهم زدن ثبات دنیای متهم کرد. همچنین مناطق خواستار جدایی از چین را مهم ترین تهدید امنیتی توصیف کرد.

در این برنامه راهبردی ذکر شده است که چین خط قرمزهای مختص خود را دارد؛ به خصوص در مواجهه با هر آنچه که حاکمیت ارضی آن را به مخاطره اندازد.

وو قیان سخنگوی وزارت دفاع ملی چین با اشاره به تظاهرات روز یکشنبه در مقابل دفتر دولت هنگ کنگ، اظهار داشت رفتار معترضان در کوشش برای تخریب بخش هایی از این ساختمان و شعارنویسی روی دیوارهای آن را خارج از صبر چین دانست.

او در کنفرانسی خبری گفت: رفتار بعضی معترضان تندرو، با دست گذاشتن بر روی اصول یک کشور دو نظام اعتبار دولت مرکزی را به چالش می کشد و چین مطلقاً آن را تحمل نخواهد کرد.

وی ابراز نگرانی کرد: نظم و نظام امنیت دنیای مورد حمله قرار گرفته است.

روز گذشته (سه شنبه) سخنگوی وزارت امور خارجه چین از آمریکا خواست دستان سیاه خود را از روی هنگ کنگ بردارد.

همچنین دولت چین بارها به انگلیس هشدار داده است در امور داخلی این کشور دخالت نکند.

دولت چین روز چهارشنبه به تایوان نیز هشدار داد درصورتی که قصد جداشدن از خاک این کشور را داشته باشد باید آماده جنگ گردد.

هنگ کنگ از سال 1842 تا 1997 تحت سیطره بریتانیا بود اما در سال 1997 و پس از انتها یافتن پیمان پیشین با بریتانیا به جمهوری خلق چین پیوست. هنگ کنگ دارای بیش از 7 میلیون نفر جمعیت است و یکی از مراکز مهم اقتصادی در منطقه شرق آسیا و دنیا به شمار می رود.

19 خرداد، شهروندان هنگ کنگی در اعتراض به تصویب لایحه ای در مجلس اعتراض کردند. این لایحه اجازه استرداد مجرمین به چین را میسر می کرد؛ اما به گفته معترضین موجب به خطر افتادن استقلال هنگ کنگ می شد. فرماندار هنگ کنگ اظهار داشت در واکنش به نارضایتی عمومی گسترده مردم، لایحه پیشنهادی مجلس را به مدت نامحدود به حالت تعلیق در خواهد آورد. اما این اقدام او موجب فروکش کردن خشم معترضان نشد.

در همین روزها بود که نمایندگان کنگره آمریکا از پیشنهاد آنالیز لایحه ای خبر دادند که وزارت خارجه این کشور را ملزم می کرد تا هر سال خودمختاری هنگ کنگ را تأیید کند.

جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس نیز در مصاحبه ای گفت: هنگ کنگ بخشی از چین است و ما آن را پذیرفته ایم. اما آزادی های هنگ کنگ در اعلامیه ای مشترک، مورد احترام عنوان شده است.

او در ادامه تهدید کرد: انتظار داریم این توافق الزام آور به لحاظ قانونی، مورد احترام قرار گیرد و اگر غیر از این باشد عواقبی جدی خواهد داشت.

گنگ شوانگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه در پاسخ به اظهارات هانت درباره هنگ کنگ گفت: به نظر می رسد او در میان شکوه محوشده استعمار بریتانیا خیال بافی می نماید و با عادت بد ژست دریافت به امور کشورهای دیگر می نگرد.

م

به "چین تهدید به استقرار نیروی نظامی در هنگ کنگ کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین تهدید به استقرار نیروی نظامی در هنگ کنگ کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید
تلفن: 75284-021