چین، کوشش برای رسیدن به توافق تجاری نهایی با آمریکا

پکن- خبرنگاران- چین برای کاستن از نگرانی های آمریکا و رسیدن به توافق نهایی برای انتها جنگ تجاری با واشنگتن، در ماه های گذشته اقدامات موثری انجام داده است برنامه هایی که به گفته مقامات پکن، این کشور را تا آستانه یک توافق بزرگ تجاری با واشنگتن نزدیک نموده است.

چین، کوشش برای رسیدن به توافق تجاری نهایی با آمریکا

به گزارش خبرنگاران در راستای همین اقدامات، طرفین گفته اند پیشرفت های زیادی برای رسیدن به توافق نهایی حاصل شده است و دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا گفته است تا زمانی که چنین توافقی حاصل نگردد با شی جین پینگ همتای چینی خود دیدار نخواهد نمود.

** حفاظت از حق مالکیت معنوی

تنها چند روز پس از دیدار انتها سال گذشته میلادی بین ترامپ و شی بود که حزب حاکم و دولت چین گفتند برای حراست از حق مالکیت معنوی اقداماتی صورت می دهند و همان زمان اعلام شد که دولت 38 مورد مجازات برای خاطیان حق مالکیت معنوی در نظر گرفته است.

دولت آمریکا تاکید می نماید شرکت های چینی تحت حمایت دولت اقدام به سرقت حق مالکیت معنوی می نمایند تا بتوانند فناوری های خود را تقویت نمایند.

حالا برای اولین بار دولت چین اعلام نموده است نگرانی های آمریکا را درباره نقض حق مالکیت معنوی درک می نماید و برای بهبود شرایط اقدام نموده است چین تا پیش از این، نقض این حق را انکار می کرد.

** خرید بیشتر محصولات کشاورزی

زمانی که آمریکا تعرفه های بیشتری را در سال 2018 میلادی بر روی کالاهای چینی در نظر گرفت، چین هم آغاز به اعمال تعرفه روی کالاهای آمریکایی از جمله تولیدات کشاورزی کرد پس از فشارهای بی امان ترامپ بر دولت چین، این کشور گفت تعرفه ها را کاهش می دهد و همزمان محصولات کشاورزی بیشتری از آمریکا خریداری می نماید.

در همین راستا بود که لیو خه معاون نخست وزیر چین در انتها ماه ژانویه امسال به مقام های آمریکایی گفت که این کشور قصد دارد 5 میلیون تن دانه های روغنی از آمریکا خریداری کند.

گزارش ها حاکی است این کشور اعلام نموده است در طول یک سال در مجموع 30 میلیارد دلار از محصولات کشاورزی آمریکا از ذرت و گندم گرفته تا دانه های روغنی خریداری خواهد نمود.

شورای صادرات دانه های روغنی آمریکا گزارش نموده است که چین در انتها سال گذشته میلادی نزدیک به 2 میلیون تن از این دانه ها را خریداری نموده است که در امسال میلادی به چین بارگیری می گردد.

** کاهش تعرفه روی خودروهای آمریکایی

وزارت دارایی چین در ماه دسامبر سال 2018 گفت فعلا از اعمال تعرفه های 25 درصدی روی خودروهای وارداتی از آمریکا خودداری می نماید و این میزان را برای سه ماه اول امسال میلادی به 15 درصد کاهش می دهد.

این وزارتخانه افزوده است در امسال میلادی موقتا اعمال تعرفه 5 درصدی روی 67 قطعه وارداتی خودرو از آمریکا را متوقف می نماید ترامپ خیلی زود از این اقدام چین استقبال کرد و در توئیتی خاطر نشان کرد که سرعت رشد اقتصاد چین کندتر شده است و ما از توقف اعمال تعرفه روی خودروهای آمریکایی استقبال می کنیم و می دانیم پکن برای رسیدن به توافق نهایی در کوشش است.

**دسترسی بیشتر به بازار چین

کنگره ملی خلق چین در اجلاس سالانه خود در مارس امسال قانون جدید سرمایه گذاری خارجی را تصویب کرد که از ابتدای سال 2020 میلادی اجرا می گردد.

البته زمان اجرای این قانون هنوز فرا نرسیده است به همین دلیل بسیاری از شرکت های خارجی هنوز از مفاد آن به طور دقیق اطلاعی ندارند اما طبیعتا با اجرای این قانون دسترسی شرکت های خارجی به بازار چین راحت تر خواهد شد و این از جمله خواسته های آمریکا بوده است.

انتظار می رود در راستای اجرای همین قانون بتدریج راه برای حضور بانک های خارجی و شرکت های سهامی آمریکا از جمله وال استریت به چین هموار تر گردد.

** توقف صادرات فنتانیل

تحت فشارهای آمریکا و به دنبال خواسته های فزاینده این کشور، چین در ابتدای ماه جاری میلادی گفت از ماه می امسال، صادرات این فراورده ها را در قالب دارو و محصولات دیگر به آمریکا کنترل می نماید.

آمریکا می گوید چین در قبال محصولات مختلف و دارو، این فراورده را به آمریکا صادر می نموده است و باعث شده است تا بسیاری از مصرف نمایندگان این اقلام در آمریکا، دچار مرگ و میر و بیماری های مختلف شوند.

با این حساب از این پس شرکت های داروسازی چین و صادر نمایندگان این اقلام باید تحت مجوزهایی که دریافت می نمایند برای صادرات اقدام نمایند و کنترل ویژه ای روی این بخش از صادرات انجام خواهد شد.

لیو هه عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست، معاون نخست وزیر و مسئول چینی گفت وگوهای اقتصادی چین و آمریکا 14 تا 16 فروردین امسال همراه با رابرت لایتیزر نماینده تجاری و استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا نهمین دور رایزنی های اقتصادی و تجاری چین و آمریکا را برگزار کردند.

دو طرف درخصوص متن توافقنامه از جمله انتقال فناوری، حفاظت از حق مالکیت معنوی، اقدا م های مربوط به عدم اعمال تعرفه، صنایع خدماتی، کشاورزی، تعادل تجاری و ساز و کار اجرایی به بحث و مشورت پرداختند و به پیشرفت های جدید رسیدند دو طرف تصمیم گرفتند درخصوص مسائل باقی مانده به شیوه های موثر رایزنی ها را ادامه دهند تا به توافق بزرگ برسند.

به "چین، کوشش برای رسیدن به توافق تجاری نهایی با آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین، کوشش برای رسیدن به توافق تجاری نهایی با آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید
تلفن: 75284-021