تنش میان دهلی و اسلام آبادبالا گرفت، هند راه آب را بست

فارس نوشت:در ادامه مناقشات پاکستان و هندوستان در مورد منطقه کشمیر، نارندرا مودی نخست وزیر هند عهد کرد که سهم دست نخورده خود را از آب رودخانه ای که در حال حاضر به سمت پاکستان در جریان است، قطع و به سمت زمین های کشاورزان هندی سرازیر کند.

تنش میان دهلی و اسلام آبادبالا گرفت، هند راه آب را بست

بنا به گزارش شبکه روسی راشاتودی، مودی روز گذشته (سه شنبه) در حین یک راهپیمایی در چرخی دادری در ایالت هاریانا هند گفت: برای 70 سال، این آب ها که متعلق به هند و کشاورزان هاریانا بوده، به پاکستان رفته است. مودی آن را متوقف می نماید و آن را به خانوارهای شما بازمی گرداند.

وی ادامه داد: اقداماتی در مورد تحقق این امر شروع شده است و ما به آن متعهد هستیم. مودی برای نبرد شما مبارزه خواهد نمود.

بنا به گزارش راشاتودی، هند و پاکستان طبق پیمان 1960 آبهای ایندوس که حتی در طول دوران سه جنگ این دو کشور، نقض نشده است، در استفاده از آبهای 6 رودخانه ای که به هر دو کشور سرازیر می گردد، سهیم هستند.

طبق پیمان فوق، هند، کنترل آبهای راوی، بیس و سوتلج را برعهده دارد و پاکستان کنترل رودهای ایندوس، چناب و جهلم را برعهده دارد. با اینحال، حدود پنج درصد از سهم آب های استفاده نشده هند به قلمرو پاکستان سرازیر می گردد.

این اولین باری نیست که دولت هند به انتقال این آبها از پاکستان به هند تهدید می نماید به طوریکه پیش از آن نیز مقامات هندی تهدید نموده بودند که آب رودهای شرقی را از پاکستان به سمت هند سرازیر نمایند و در اختیار مردم جامو و کشمیر و پنجاب قرار دهند.

چهاردهم مرداد ماه، وزیر کشور هند در مجلس، از لغو وضعیت خودمختاری ایالت جامو و کشمیر و سرانجام دادن به بند 370 قانون اساسی هند اطلاع داد و نخست وزیر هند هم با ادعای اینکه تغییر وضعیت قانونی در کشمیر، این منطقه را از تروریسم و جدایی طلبی آزاد می نماید، دستورالعمل لغو خودمختاری این منطقه را امضا کرد. به دنبال این اقدام، پاکستان سفیر دهلی نو را از اسلام آباد اخراج کرد.

هند و پاکستان هر دو هشدار داده اند که افزایش تنش ها در مورد منطقه کشمیر، می تواند به یک جنگ تمام عیار و حتی یک تقابل هسته ای منجر گردد.

به "تنش میان دهلی و اسلام آبادبالا گرفت، هند راه آب را بست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنش میان دهلی و اسلام آبادبالا گرفت، هند راه آب را بست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید
تلفن: 75284-021