تسخیر دیوار چین با رکوردشکنی سهراب

سهراب مرادی در رقابت های وزنه برداری 2018 قهرمانی جهان طلایی شد و با حماسه آفرینی خود در عشق آباد علاوه برشکستن طلسم شکست ناپذیری چینی ها، در تاریخ وزنه برداری جهان جاودانه شد.

تسخیر دیوار چین با رکوردشکنی سهراب

به گزارش خبرنگاران، رضاعباسپور، دلمان قرص بود وقتی سهراب مرادی روی تخته می­ رفت. اصلا حالت روی تخته رفتنش خاطرات شیرین گذشته را برای ما از نو تداعی می­ کرد. خاطره شیرین روزگاری که ما حسین رضازاده را در دسته فوق سنگین داشتیم. سهراب هم همانطور مثل پیشکسوت پرافتخارش باصلابت و مغرور روی تخته مسابقات قدم برمی داشت. آنقدر از توانمندی و قدرتش مطمئن بود که گویی برداشتن وزنه های بی­ زبان و سنگین برایش مثل بلند کردن پر کاهی می­ماند. گوینده سالن وقتی سهراب را برای آمدن روی تخته مسابقه صدا می­ زد، درست مثل همان زمان که رضازاده می­ خواست روی تخته برود، خیالمان راحت بود. چون رضازاده هم مثل حالای سهراب رقیبی بجز خودش و رکوردهای چشم انتظار برای شکسته شدن نداشت. سهراب هم در عشق ­آباد همان صلابت و اقتدار ایرانی را روی تخته مسابقه تکرار کرد. اراده و عزتی خدادادی که سهراب را در رقابت­ های دنیای 2018 ترکمنستان تبدیل کرد به اسطوره ­ای تاریخ ساز درتاریخ پرافتخار وزنه ­برداری ایران.

شکستن رکورد یکضرب دنیا با دو حرکت!

وزنه ­بردارنی که در سطح حرفه ­ای وزنه می ­زنند و تمرین دارند، یا وزنه­ بردارانی هستند که در حرکت یکضرب تبحر و تخصص دارند و در حرکت دوضرب نسبتا ضعیف­ تر هستند، یا اینکه دوضرب زن­ های خوبی هستند و درحرکت یکضرب خیلی متخصص نیستند. اما سهراب مرادی بدون شک یک استثناء و نخبه در رشته وزنه­ برداری به شمار می ­رود. وزنه­ برداری که در هر دو حرکت یکضرب و دوضرب، تخصص و تبحر بالایی دارد. تبحری که وقتی با قدرت مثال زدنی و خدادادی این وزنه­ بردار توانمند گره می­خورد شاهکاری بنام سهراب مرادی را می­ آفریند که قدرتمندترین ستاره­های وزنه­برداری دنیا نیز چاره­ای جز تعظیم مقابل قدرت و بزرگی او ندارند.

سهراب مرادی در حرکت یکضرب رقابت­ های دنیای 2018 ترکمنستان، دقیقا همین ویژگی را به نحو مطلوب روی تخته مسابقه به رخ رقبای گردن کلفت و نامدارش کشید. مرادی که در حرکت اول یکضرب خود با انتخاب وزنه 181 کیلوگرمی، تقریبا جزوآخرین نفراتی بود که روی تخته آمد طوری این وزنه سنگین را روی دستانش به پرواز درآورد که گویی پر کاهی روی دست سهراب درحال پرواز است!

همین اعتماد به نفس بالای سهراب و تمرکز فوق­العاده­ ای که اسطوره بی ­بدیل دسته 96کیلوگرم دنیا روی حرکاتش دارد، باعث می گردد او با کمترین نوسان ممکن به رکوردهایی که مد نظرش برای شکستن است آرام و مطمئن حمله کند. طوری که هیچ کدام از رقبای سهراب حتی توان نزدیک شدن یا اصلا فکر کردن به رکوردهایی که او به راحتی آنها را بازی می­دهد بیندیشند. سهراب برخلاف همتایانش، بخاطر فیزیک و آناتومی منحصر به فردی که دارد، خیلی عالی و بی نقص می ­تواند با تلفیق سرعت، تکنیک و قدرت خیره کننده­اش در کسری ازثانیه خصوصا در حرکت یکضرب طوری وزنه های انتخابی خود را مهار کند که حتی وقت فکر کردن و بررسی حرکات انفجاری او برای رقبا باقی نمی­ماند. چه برسد به اینکه آنها بخواهند برای کنار زدن سهراب دنبال چاره و راه چاره باشند. دقیقا اتفاقی که برای سهراب در حرکت یکضرب مسابقات دنیای 2018 عشق­ آباد رخ داد.

سهراب در حرکت اولش با مهار وزنه 181 کیلوگرمی ضمن اینکه همه رقبا خصوصا حریف قدر چینی ­اش را غافلگیر کرد، اگر چه در دومین حرکت خود بخاطر آرنج زدن نتوانست وزنه 186 کیلوگرمی که رکورد دنیا در این وزن تازه پاگرفته بود را بشکند. اما او با مهار همین وزنه سنگین در سومین حرکت انتخابی خود که آخرین وزنه مهار گردیده در مجموع حرکات یکضرب دسته 96 کیلوگرم به شمار می­ رفت. طوری رقیب چینی و بلاروس خود را با دو حرکت کیش و مات کرد و کنار زد که آنها دیگر توان و فرصتی برای رقابت با اسطوره ایرانی وزنه­ برداری دنیا در این وزن نداشتند.

کیش و مات تیان تائوی چینی با صبوری

اجرای حرکت دوضرب برای سهراب مرادی شبیه به پرواز درآمدن جنگنده ای شکاری توسط خلبانی مطمئن و فوق حرفه ­ای است. سهراب علاوه براینکه عاشق وزنه ­برداری است، عاشق حرکت قدرتی دوضرب در این رشته ورزشی است. به همین دلیل او رکوردهایی را در چند سال اخیر در حرکت دوضرب جابجا نموده که تا کنون هیچ بنی بشری حتی به ذهنش نزدیک شدن و دست زدن به این وزنه­ و رکوردها هم نرسیده است!

تیان تائوی چینی بی­ترید جدی ترین رقیب سهراب مرادی در رقابت دسته 96 کیلوگرم مسابقات دنیای 2018 عشق­ آباد ترکمنستان به شمار می­ رفت. وزنه ­برداری که به نوعی گل سرسبد و چهره شاخص تیم ملی وزنه ­برداری چین در این دوره از مسابقات دنیای به شمار می­ رفت. تائوی چینی همان وزنه ­بردار زیرک و قدرتمندی بود که مدال طلای بازی­های آسیایی 2014 گوانگ­ژو را در شرایطی باور نکردنی از دست کیانوش رستمی دیگر اسطوره وزنه­ برداری کشورمان درآورد. حتما یادتان هست که آن زمان چه حسرتی خوردیم و چقدر از اینکه مدال طلای بازی­ های آسیایی از دستمان به این راحتی ربوده شد، غصه خوردیم و سوختیم. البته رستمی در بازی­های المپیک 2016 ریو انتقام آن شکست تلخ را از تائوی چینی گرفت. اما اینجا در ترکمنستان و رقابت­ های دنیای 2018، سهراب مرادی وزنه ­بردار مدعی و عنواندار چینی­ها را با قدرت و صلابت مثال زدنی خود آتش زد. مرادی با مهار وزنه 230 کیلوگرمی و ثبت مجموع 416 کیلوگرم آنچنان تن چینی­ها را لرزاند تا برای همیشه یادشان بماند که خیلی دنبال دست و پنجه نرم کردن با پولادمردان وزنه­ برداری ایران نباشند. تائوی چینی البته بعد از ثبت وزنه 226کیلوگرمی و شکستن رکورد دوضرب دنیا برای دقایقی کوتاه به میزان یک کیلوگرم(رکورد جدید دوضرب دنیا در دسته 96 کیلوگرم وزنه 225 کیلوگرمی ثبت گردیده بود) حمله ­ای ناموفق به وزنه 236 کیلوگرمی که وزنه ­ای فوق­العاده برای این دسته وزنی به شمار می ­رود داشت. اما او درمهار این وزنه ناکام ماند تا پرونده این دوره از مسابقات برایش با همان مجموع 407 کیلوگرم و دشت سه نشان نقره بخاطر ثبت وزنه­ های یکضرب (181 کیلوگرم)، دوضرب(226 کیلوگرم) در عشق­ آباد بسته گردد. سهراب مرادی هم البته با حمله ­ای ناکام به وزنه 237 کیلوگرمی در سومین حرکت دوضربش داشت تا زهرچشمی از رقیب مدعی چینی ­اش با این حرکت بگیرد. اما این رقابت­ ها برای سهراب هم با ثبت وزنه­ های 186 کیلوگرم در حرکت یکضرب، 230 کیلوگرم در دوضرب و مجموع 416 کیلوگرم و دشت سه رکورد تازه دنیا، همچنین سه نشان ارزشمند طلایی رنگ دسته 96 کیلوگرم شیرین و غیر قابل توصیف پایانی خوش داشت.

چشم انتظار رقابتی جذاب بین رستم و سهراب و تائوی چینی

رقابت های معتبر دسته 96 کیلوگرم در کشور چین، حقیقتا با حضور سهراب مرادی، تیان تائوی چینی و چند وزنه ­برداری جوان و آیند­ه ­دار دیگر حداقل تا المپیک 2020 توکیو مطمئنا از جذابیت­های بصری بالا و ویژه ­ای برخوردار خواهد بود. حالا شما ببینید این مسابقه با اضافه شدن و حضور یکی دیگر از چهره­ های شاخص و پرمدال وزنه ­برداری دنیا یعنی کیانوش رستمی مجددا از سال آینده در این وزن چقدر حساس و دیدنی می ­گردد. خصوصا برای وزنه­ برداری ایران که می ­تواند دو نماینده شایسته و فوق ستاره خود را در رویداد دنیای 2019 تایلند و المپیک 2020 توکیو در این وزن داشته باشد. کیانوش رستمی بعد از ناکامی در بازی های آسیایی 2018 اندونزی، فعلا قید تیم ملی را زده و چراغ خاموش دنبال ساختن خودش برای بازگشتی پرفروغ به دنیای وزنه­ برداری است. البته اگر دوباره تفکر یا ایده ­ای جدید در ذهن رستمی برای تغییر وزن و یا حضور در جایگاهی تازه ترسیم نگردیده باشد!

به "تسخیر دیوار چین با رکوردشکنی سهراب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تسخیر دیوار چین با رکوردشکنی سهراب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید
تلفن: 75284-021