انتخابات مجلس تایلند و انعکاس آن در آ سه آن

تایلند رئیس دوره ای اتحادیه جنوب شرق آسیا، پس از گذشت پنج سال از کودتای نظامیان، شاهد برگزاری انتخاباتی دیرهنگام و سراسری است که مجریان آن تاکنون از اعلام نتایج دقیق پرهیز نموده اند که این امر انتقاد ناظران بین المللی را نیز برانگیخته است.

انتخابات مجلس تایلند و انعکاس آن در آ سه آن

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگاران، شهرها و مناطق مختلف تایلند روز یکشنبه برای اولین بار پس از کودتای ارتش در سال 2014 میلادی شاهد برگزاری انتخابات مجلس بودند.

در این انتخابات حدود 51 میلیون تایلندی حق رای داشتند که با حضور در پای 92 هزار و 300 صندوق رای، تکلیف 500 کرسی نمایندگان مجلس این کشور را معین نمایند.

در این دوره از انتخابات شورای نظامی تایلند که پس از کودتای پنج سال قبل بر سر کار آمده است همراه با جبهه دموکراتیک به عنوان دو جریان قوی در انتخابات حاضر بودند.

دولت پرایوت چان اوچا که با کودتا قدرت را در تایلند به دست گرفته، چندین بار تاریخ برگزاری انتخابات را به تعویق انداخته بود و البته تایلند در یک دهه اخیر به طور عمده در تنش های سیاسی مستمر به سر برده است.

رامای دهم پادشاه تایلند پیشتر به منظور جلوگیری از بروز نابسامانی های سیاسی در این کشور دستور برگزاری انتخابات را صادر کرد و با این دستور کمیته برگزاری انتخابات می توانست این موضوع را پیگیری کند.

طبق آن دستور انتخابات سراسری مجلس این کشور از روز 24 مارس مصادف با 4 فروردین ماه جاری شروع شد اما نتیجه قطعی آن تاکنون اعلام نشده است.

تایلند به ویژه در سال های قبل از 2014 میلادی یعنی قبل از کودتای نظامی نیز شاهد شرایط نابسامان، تنش های سیاسی و تظاهرات گسترده در سراسر کشور بود.

پرایوت چان اوچا افسر ارتش تایلند پنج سال قبل با کودتا، دولت جدیدی را تشکیل داد و مخالفان خود را سرکوب کرد و وعده داد که در سال 2015 انتخابات سراسری را برگزار خواهد نمود اما از آن موقع تاکنون تاریخ های اعلام شده برای انتخابات، به طور مستمر به تعویق افتاده بود.

عرصه سیاسی تایلند عمدتا شاهد رقابت های سیاسی دو گروه عمده یکی نظامیان و حامیان آنها و دیگری طرفداران تاکسین شیناواترا نخست وزیر سابق است،صحنه ای که در قریب به 8 دهه اخیر شاهد کودتاهای متعدد نظامیان برای مداخله در قدرت و تغییر روند سیاسی در این کشور بوده است.

کودتای 2014 توسط پرایوت چان اوچا دوازدهمین کودتا در این کشور جنوب شرق آسیا در هشت دهه اخیر محسوب می گردد.

تایلند با جمعیت 70 میلیون نفری در شبه جزیره هند و چین، در امسال میلادی ریاست اتحادیه جنوب شرق آسیا موسوم به آ سه آن را بر عهده گرفته است و در صورتی که نتواند این بحران سیاسی را با موفقیت پشت سر بگذارد، می تواند این موضوع روی رهبری این کشور بر این بلوک اقتصادی تاثیر منفی بگذارد.

بسیاری از مخالفان دولت می گویند تعداد زیادی از احزاب این کشور توسط شورای نظامی از حضور در انتخابات منع شدند و به شکل عمده تنها جریان های سیاسی حامی نظامیان در این رویداد سیاسی شرکت نموده اند.

این در حالی است که پرایوت چان اوچا پس از شرکت در انتخابات تایلند گفت که از حضور شهروندان تایلندی در پای صندوق های رای خوشحالم و همه در تایلند خواستار دموکراسی هستند.

درگیری های سیاسی در تایلند پیش از انتخابات وقتی در این کشور بالا گرفت که خواهر پادشاه نیز خاطرنشان کرد که قرار است به نفع تاکسین شیناواترا از مخالفان اصلی دولت در این انتخابات شرکت کند.

تاکسین شیناواترا از 2001 تا 2006 میلادی نخست وزیر تایلند بود و با یک کودتای نظامی از کار بر کنار شد. او تنها نخست وزیر تایلند بود که توانست یک دوره چهار ساله کامل را در قدرت بماند.

خواهر او، ینگلاک شیناواترا نیز از 2011 تا 2014 نخست وزیر تایلند شد، اما وی نیز با رأی دادگاه قانون اساسی و کودتای نظامی از نخست وزیری برکنار شد.

درهفته های منتهی به انتخابات سراسری تایلند حزب نجات ملت در این کشور، در یک اقدام بی سابقه خاطرنشان کرد که شاهزاده اوبول راتانا خواهر پادشاه تایلند را به عنوان نامزد نخست وزیری برای شرکت در انتخابات پیش رو معرفی می نماید.

اوبول راتانا شاهزاده 67 ساله تایلند جمعه 8 فوریه مصادف با 19 بهمن ماه سال گذشته گفت که قصد دارد نامزد نخست وزیری از طرف حزبی گردد که به تاکسین شیناواترا، نخست وزیر سابق تایلند که با کودتای نظامی از قدرت برکنار شد، وفادار است.

این اقدام با واکنش منفی ماها واچیرالونگ کورن، پادشاه تایلند روبه رو شد. او در یک موضع گیری رسمی، اقدام خواهرش را یک عمل سیاسی نامناسب و بی سابقه توصیف کرد.

برخی رسانه های این کشور نیز تصمیم خواهر پادشاه برای نامزدی در انتخابات را برخلاف سنت خاندان سلطنتی تایلند ارزیابی کردند، زیرا آنها به صورت علنی در سیاست کشور مداخله نمی نمایند.

در پی این اقدام، حزب نجات ملت تایلند با مخالفت پادشاه، ضمن اعلام وفاداری به وی و خاندان سلطنتی خاطرنشان کرد که از فرمان سلطنتی تبعیت می نماید و در مورد شرکت اوبول راتانا خواهر پادشاه در انتخابات منصرف می گردد.

دولت تایلند در حالی که چهار روز از زمان برگزاری انتخابات سراسری می گذرد، تاکنون از اعلام نتایج اولیه خودداری نموده است.

مخالفان نظامیان،خانواده شیناواترا و احزاب و هوادران آنها، خاطرنشان کردند دولت با عوام فریبی، و تغییر قوانین مردم را به ویژه در مناطق فقیر و دور افتاده کشور برای رای دادن به آنها ترغیب نموده اند.

گزارش روز چهارشنبه بانکوک پست رسانه تایلندی از وضعیت شمارش آرا حاکی است حزب پوآی تای از میان 9 حزب مهم شرکت نماینده در این انتخابات به عنوان اپوزیسیون دولت تاکنون با پیشی دریافت از رقبای دولتی خود توانسته با کسب 135 جایگاه در پارلمان این کشور، بیش از 38 درصد کرسی های پارلمان را به خود اختصاص دهد که این گزارش تاکنون توسط کمیته برگزار نماینده انتخابات تایید نشده و در عین حال تاکنون این کمیته نتایج رسمی از شمارش آرای انتخابات را نیز اعلام ننموده است.

پرایوت چان اوچا رئیس دولت نظامیان در سال های پس از کودتا تمام کوشش خود را برای حفظ قدرت و افزایش نفوذش در این کشور حتی به وسیله اصلاحات اقتصادی به کار گرفته و پیشتر اعلام نموده که درصدد است تا دستکم در یک دهه مسند قدرت را در این کشور در دست داشته باشد.

یک گروه از ناظران بین المللی انتخابات تایلند نیز از نحوه شمارش آرای اولین انتخابات این کشور پس از کودتای نظامی 2014 انتقاد و ابراز نگرانی کرد.

گروه موسوم به شبکه آسیا برای انتخابات آزاد خاطرنشان کرد که از عدم اعلام رسمی نتایج اولیه انتخابات و نداشتن شفافیت در این زمینه نگران است و گفته است که تاخیر در اعلام نتایج انتخابات می تواند به یکپارچگی عمومی در تایلند آسیب زند.

کمیسیون انتخابات تایلند، که توسط دولت انتخاب شده است، از دقت در شمارش آرا دفاع نموده و اعلام نموده است که شمارش هنوز در مراحل اولیه قرار گرفته است. این کمیسیون اعلام نموده نتایج قطعی اولیه انتخابات را در روز جمعه هفته جاری اعلام خواهد نمود اما نتایج کامل و رسمی این رویداد ممکن است حتی تا ماه مه طول کشد.

طبق گزارش بانکوک پست مهمترین رقیب پوآی تای، حزب پالانگ پراچارات تحت حمایت ارتش و حزب نخست وزیر کنونی Pracharath نیز موفق به کسب 98 جایگاه معادل 28 درصد کرسی های پارلمان شده و هر دو این احزاب خاطرنشان کردند که برای تشکیل دولت ائتلافی آماده هستند.

ناظران سیاسی معتقدند که مردم در این دوره از انتخابات تایلند به چهره های جدید بیشتر رای داده اند.

تاکسین شیناواترا نخست وزیر خلع شده تایلندی نیز که در خارج از این کشور بسر می برد در واکنش به تاخیر در اعلام نتایج انتخابات در تایلند با انتشار مقاله ای در روزنامه نیویورک تایمز دولت پرایوت را متهم به اقدام برای دستکاری در نتایج انتخابات کرد.

این کشور اگر چه در زمره یکی از کشورهای جنوب شرق آسیا با رشد اقتصادی بالا محسوب می گردد اما حکومت پنج ساله نظامیان و درگیری های سیاسی مستمر، باعث شده تا سرمایه گذاران خارجی درانتظار برقراری ثبات دراین کشور باشند.

بر اساس گزارش رسانه ها، چشم انداز سرمایه گذاری مستقیم خارجی که عمدتا در جنوب شرق آسیا بسیار بالاست، در تایلند پس از 2014، با 13 درصد کاهش روبرو است.

علاوه بر این، نتایج انتخابات تایلند نه تنها در جذب سرمایه گذاران خارجی موثر است بلکه در مهمترین اهرم اقتصادی این کشور که صنعت گردشگری است، آثار مستقیم برجای خواهد گذاشت.

طبق گزارش بلومبرگ در سال 2017 بیش از 35 میلیون نفر گردشگر و مسافر خارجی 57 میلیارد دلار در تایلند پول خرج کردند که این میزان دو برابر میزانی است که در چین، ماکا ئو و ژاپن و هنک کنگ هزینه کردند و بنابراین ثبات سیاسی در این کشور در تداوم جذب گردشگران خارجی بسیارحائز اهمیت است.

در مجموع ناظران سیاسی معتقدند نتایج اولین انتخابات سراسری در تایلند که پس از کودتای نظامی سال 2014 در این کشور برگزار گردید، نه تنها برای آینده سیاسی این کشور حائز اهمیت است، بلکه برای آ سه آن هم مهم است زیرا اکنون ریاست دوره ای آن در اختیار تایلند است و تبعات حاصل از نتیجه انتخابات در تایلند، اتحادیه جنوب شرق آسیا را هم بی نصیب نخواهد گذاشت.

تایلند که دریک دهه اخیر از نظر سیاسی ملتهب بوده باید بتواندبا عبور از مرحله انتخابات با گام های راسخ راهنمایی راهبردی آسه آن را به عهده بگیرد.

ناظران منطقه می گویند درصورتی که تایلند توفیق لازم در عبور از اجماع سازی در داخل کشور را پیدا نکند در راهنمایی بلوک آسه آن نیز با چالش های جدی روبه رو خواهد شد.

آسه آن سالانه شاهد برگزاری اجلاس های متعددی است که سازمان دهی آن خود وقت و نیروی بسیاری را می طلبد.

طبق گزارش وزارت خارجه تایلند این کشور باید درسال 2019 دستکم 170 نشست منطقه ای آسه آن را در سطوح مختلف کارشناسی تا وزیران به همراه اجلاس سران در اتحادیه در زمینه های مختلف اقتصادی و سیاسی و اجتماعی میزبانی کند بنابراین ثبات سیاسی در تایلند تاثیر بسیار زیادی در راهنمایی بلوک منطقه ای آسه آن خواهد داشت.

علاوه براین تایلند در امسال ریاست دیپلماسی آسه را با دیگر کشورهای دنیا نیز برعهده دارد و از این رو ثبات سیاسی در این کشور که اکنون دروازه ورود به آسه آن در روابط بین الملل محسوب می گردد، برای سایر کشورهای دارای مراوادات با اتحادیه جنوب شرق آسیا نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.

آساق**1599**1104**1600

گزارش: مریم شفیعی

به "انتخابات مجلس تایلند و انعکاس آن در آ سه آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخابات مجلس تایلند و انعکاس آن در آ سه آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید
تلفن: 75284-021