مصاحبه با آقای مهدی جهانبخش در مورد آفریقای جنوبی (قسمت دوم)

در قسمت اول مصاحبه با آقای مهدی جهانبخش، سرپرست تورهای آفریقای جنوبی شرکت خدمات مسافرتی آوای بورالان، درباره بخش های مهمی از تور آفریقای جنوبی، از جمله جنبه های طبیعی و فرهنگی گردشگری در این کشور و فعالیت های اکوتوریستی موجود در آن، صحبت کردیم. در قسمت دوم مصاحبه با ایشان، درباره این فعالیت های اکوتوریستی، یعنی شکار و سافاری، بطور مفصل صحبت کردیم که در ادامه این مقاله، چکیده ای از آن را مطالعه می کنید.

مصاحبه با آقای مهدی جهانبخش در مورد آفریقای جنوبی (قسمت دوم)

آقای جهانبخش ابتدا به تاریخچه سافاری در آفریقا اشاره کردند و گفتند که پس از ورود نخستین اروپاییان (اسپانیایی ها، پرتغالی ها، هلندی ها و انگلیسی ها) به قاره آفریقا و مخصوصا کشور آفریقای جنوبی، توجه بسیاری از تاجران اروپایی به موضوعات شکار و تجارت پوست و چرم، به ویژه عاج فیل و شاخ کرگدن، جلب شد و در قرن های 17، 18 و 19 میلادی، شکارهای بی رویه ای در این منطقه صورت گرفت. این امر باعث شد که جمعیت حیوانات این ناحیه به میزان چشمگیری کاهش پیدا کند.

5 حیوان بزرگ

ایشان ادامه دادند که در اوایل قرن بیستم، با تسلط سفیدپوستان بر منابع طبیعی آفریقای جنوبی، لزوم ایجاد سازوکاری برای استفاده و بهره برداری از این منابع، به خصوص حیات وحش آن، احساس شد. از این رو مناطق بسیاری بعنوان «پارک ملی» ثبت گردیدند. قوانین بین المللی حاکم بر پارک های ملی باعث کنترل جمعیت حیوانات و جلوگیری از جنگل زدایی شدند؛ پارک هایی که امروزه یکی از منابع غنی جذب گردشگر به این کشور محسوب می شوند. استفاده و بهره برداری گردشگری از این پارک های حیات وحش در قالب شکار کنترل شده و با نظارت بسیار دقیق روی جمعیت حیوانات و فصل تولید مثل آن ها می باشد.

سافاری

آقای جهانبخش به این نکته اشاره کردند که پارک های ملی گوناگونی در آفریقای جنوبی وجود دارد که معروف ترین آن ها، «پارک ملی کروگر» (Kruger National Park) است. مهم ترین فعالیت سافاری در این پارک که در تاریخ 31 مِی 1926 تاسیس شده بود، دیدن «5 حیوان بزرگ» (The Big Five) است؛ یعنی «پلنگ» (leopard)، «شیر آفریقایی» (African lion)، «بوفالوی آفریقایی» (African buffalo)، «فیل آفریقایی» (African elephant) و «کرگردن ها» (rhinoceroses). کرگردن ها که به دو گونه کرگردن سیاه و سفید تقسیم می شوند، بطور ویژه ای در معرض خطر انقراض قرار دارند.

سافاری 2

این کارشناس با تجربه و کارکشته تورهای آفریقای جنوبی در پایان بیان کردند که طبقه بندی سافاری ها از دو منظر نوع وسیله نقلیه و زمان انجام فعالیت صورت می گیرد. در پارک های حیات وحش آفریقای جنوبی، سه نوع سافاری «Balloon Safari» (سافاری با بالون)، «Truck Safari» (سافاری با ماشین مخصوص به صورت گروهی) و «Private Vehicle Safari» (سافاری با وسیله شخصی) را داریم. این سافاری ها در چهار بازه زمانی متفاوت انجام می شوند؛ یعنی سافاری های زمان طلوع آفتاب (Sunrise Safari)، روز (Day Safari)، غروب آفتاب (Sunset Safari) و نیمه شب (Midnight Safari).

 

پایان بخش اول مصاحبه. قسمت دوم این مصاحبه جذاب را در این مقاله مطالعه فرمایید.

به "مصاحبه با آقای مهدی جهانبخش در مورد آفریقای جنوبی (قسمت دوم)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصاحبه با آقای مهدی جهانبخش در مورد آفریقای جنوبی (قسمت دوم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید
تلفن: 75284-021