مصاحبه با آقای مهدی جهانبخش درباره اقلیم های آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی یکی از کشورهای مطرح جهان از لحاظ اکوتوریستی است. از لحاظ اقلیمی آفریقای جنوبی دارای 10 اقلیم متفاوت می باشد که جغرافیای این کشور را تحت تاثیر خود قرار می دهند. 4 اقلیم اصلی و غالب که شامل اقلیم های «بیابانی و نیمه بیابانی»، «کوهستانی» «مدیترانه ای» و «گرمسیری» هستند، همگی در آفریقای جنوبی وجود دارند. در این مصاحبه با آقای مهدی جهانبخش، سرپرست تورهای آفریقای جنوبی شرکت خدمات مسافرتی آوای بورالان، این اقلیم ها را با جزئیات کمی بیشتری بررسی می کنیم. این مقدمه ای از تحقیقات و مطالعات انجام گرفته طی چند ماه اخیر توسط ایشان است که به زودی در قالب مقاله های تخصصی در سایت منتشر خواهند شد.

مصاحبه با آقای مهدی جهانبخش درباره اقلیم های آفریقای جنوبی

آقای جهانبخش عنوان کردند که در آفریقای جنوبی 4 اقلیم اصلی ذکرشده بیشترین تاثیر را از نظر اقتصادی، کشاورزی و گردشگری دارد. یکی از این مهم ترین این اقلیم ها، اقلیم «بیابانی و نیمه بیابانی» است. از ویژگی های اقلیم بیابانی می توان به شن های روان و پوشش گیاهی فقیر اشاره کرد. «صحرای کالاهاری» (Kalahari Desert) نمونه ای از یک منطقه تحت این اقلیم است که بین سه کشور آفریقای جنوبی (استان کیپ شمالی)، «نامبیا» و «بوتسوانا» واقع می باشد. «کاروی بزرگ» (Great Karoo) هم نمونه ای از ناحیه ای تحت اقلیم نیمه بیابانی است که در استان کیپ شمالی قرار دارد.

صحرای کالاهاری

اقلیم مهم دیگری که ایشان به آن اشاره کردند، اقلیم «نیمه گرمسیری خشک» است. با فاصله گرفتن از خط استوا، اقلیم گرمسیری به نیمه گرمسیری تبدیل می شود که به معنی بارندگی کمتر است. استان «Limpopo» این اقلیم را تجربه می کند. این استان در شمال شرقی آفریقای جنوبی واقع شده و با موزامبیک، زیمباوه و بوتسوانا هم مرز می باشد. قسمت شمالی «پارک ملی کروگر» در این استان قرار دارد. این منطقه تحت تاثیر اقلیم نیمه گرمسیری خشک با پوشش «ساوانایی» می باشد. پوشش ساوانایی در واقع گرم دشتی با تک درختان، علفرازهای بلند و بوته است. این موضوع به وضوح، نه تنها استان Limpopo بلکه پارک ملی کروگر را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهد.

پوشش ساوانایی

این سرپرست کارکشته در ادامه به توصیف اقلیم «کوهستانی» آفریقای جنوبی پرداختند که کاملا با دو اقلیم قبلی تفاوت دارد. این اقلیم بین کشور «لسوتو»، شمال شرقی استان «کیپ شرقی» و قسمت جنوبی استان «KwaZulu-Natal» در آفریقای جنوبی قرار دارد. کوه «دراکنزبرگ» که با ارتفاع 3482 متر، بلندترین کوه آفریقای جنوبی است، اقلیم کوهستانی این کشور را تشکیل داده و در این نواحی قرار دارد.

دراکنزبرگ

آخرین اقلیم مهمی که ایشان در این مصاحبه به آن اشاره کردند، اقلیم «گرم و خشک مدیترانه ای» بود. این اقلیم که ویژگی های اصلی آن، بارندگی کم و آب و هوای بسیار معتدل است، در شهر «کیپ تاون» در استان «کیپ غربی» حضور قابل توجهی دارد. پوشش گیاهی «fynbos» (فاین بوش)، پوشش گیاهی اصلی این شهر است که به پادشاهی گل و گیاه با 6 هزار گونه گیاهی معروف است. به دلیل فقر بارندگی در منطقه، گیاهان خود را در طول زمان با خشک بودن اقلیم سازگار نموده و به صورت سوزنی برگ درآمده اند. کاج چتری یکی از نمونه های این پوشش گیاهی است که گردشگران تور آفریقای جنوبی می توانند آن را به همراه جذابیت های گوناگونی که در این مصاحبه به آن ها اشاره شد، مشاهده کنند.

پوشش گیاهی Fynbos

به "مصاحبه با آقای مهدی جهانبخش درباره اقلیم های آفریقای جنوبی" امتیاز دهید

4 کاربر به "مصاحبه با آقای مهدی جهانبخش درباره اقلیم های آفریقای جنوبی" امتیاز داده اند | امتیاز: 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصاحبه با آقای مهدی جهانبخش درباره اقلیم های آفریقای جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید
تلفن: 75284-021