مخالفان کیم جونگ اون عامل حمله به سفارت کره شمالی در اسپانیا بودند

روزنامه واشنگتن پست به نقل از منابع مطلع گزارش داد، یک سازمان مخفی مخالف دولت کیم جونگ اون در کره شمالی عامل حمله اوایل اسفند ماه به سفارت این کشور در اسپانیا بوده است.

مخالفان کیم جونگ اون عامل حمله به سفارت کره شمالی در اسپانیا بودند

به گزارش روز شنبه خبرنگاران به نقل از واشنگتن پست، چند روز پیش از دیدار دونالد ترامپ با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در ویتنام (هشتم اسفند)، حادثه ای در اسپانیا، کل این اجلاس هسته ای سطح بالا را با تهدید از ریل خارج شدن روبرو کرد.

مهاجمان نقابدار در روز روشن وارد سفارت کره شمالی در مادرید شدند و دست کارکنان را بستند و رایانه ها و تلفن های موبایل را سرقت کردند و با خودروی مجلل از صحنه گریختند.

افراد مطلع از طراحی و اجرای این عملیات به واشنگتن پست گفتند: گروه مسئول حمله اواخر ماه فوریه با نام دفاع مدنی چئولیما شناخته می گردد که یک سازمان مخالف مخفی متعهد به سرنگون کردن خاندان کیم است.

نقش ادعایی این گروه در حمله مزبور پیش از این گزارش نشده بود و مقامات دولت های کره شمالی، آمریکا و اسپانیا از اظهارنظر در این خصوص خودداری کردند.

اما در روزهای اخیر شایعات مربوط به انگیزه های پشت این حمله در رسانه های اسپانیا منتشر شده است. از جمله روزنامه ال پاییس در گزارشی ادعا کرد که دو تن از افراد نقابدار با سازمان سیا ارتباط داشته اند.

افراد مطلع از این حادثه می گویند که این گروه با هماهنگی هیچ دولتی عمل ننموده است. سازمان های اطلاعاتی آمریکا به علت حساسیت زمانی، بطور خاص تردیدهای زیادی برای دخالت در این کار داشته اند.

اما این حمله بیانگر بلندپروازانه ترین عملیات تا این تاریخ توسط یک سازمان گمنام است که درصدد ضربه زدن به رژیم کره شمالی و تشویق جدا شدن مقامات این رژیم است.

سونگ - یون لی کارشناس کره شمالی در دانشگاه تافتس گفت: این گروه اولین جنبش مقاومت شناخته شده بر ضد کره شمالی است که همین موجب می گردد فعالیت های آن بسیار قابل توجه باشد.

با توجه به ماهیت حساس رابطه بین ترامپ و کیم، هویت مهاجمان موضوعی بطور خاص حساس است.

ترامپ که ریاست جمهوری خود را با تهدید نابودی کیم و کشورش شروع کرد، در کوشش برای متقاعد ساختن او به کنار گذاشتن برنامه هسته ای اکنون زبان به تمجید از او گگردده است.

اما پس از اجلاس ناموفق دو رهبر در هانوی در ماه گذشته تنش ها بار دیگر ظاهر شده و معاون وزیر خارجه کره شمالی روز جمعه تهدید کرد که این کشور مذاکرات هسته ای را تعلیق خواهد نمود.

هرگونه اشاره ای به دست داشتن آمریکا در تهاجم به سفارت کره شمالی می توانست مذاکرات هانوی را از مسیر خود خارج کند و سازمان سیا حتما متوجه این مساله بوده است.

پس از حدود یک ساعت از شروع تهاجم به سفارت کره شمالی، بنا به گزارش ها یکی از زنان موفق به فرار شد و با فریاد همسایگان را متوجه کرد و سپس با پلیس تماس گرفتند.

زمانی که مقامات به سفارت رسیدند یک مرد در را باز کرد و به آنها گفت که مسئله ای وجود ندارد. لحظاتی بعد درهای سفارت باز شد و مهاجمان با دو خودروی سفارت فرار کردند. خودروها در منطقه ای نزدیک سفارت رها شدند. بنا به گزارشها هر چند این تهاجم توجه رسانه های اسپانیا را جلب کرد اما هیچ گزارش پلیسی توسط سفارت ثبت نشد.

کارشناسان می گویند که رایانه ها و تلفن های موبایل های ربوده شده در این تهاجم حاوی اطلاعاتی است که احتمالا سازمان های اطلاعاتی خارجی درصدد به دست آوردن آنها خواهند بود.

این رایانه ها احتمالا حاوی اطلاعات تماس و اسناد مرتبط با کوششهای کره شمالی با دور زدن تحریم ها و وارد کردن اقلام لوکس از اروپا است.

گروه چئولیما که با نام جوسیون آزاد هم شناخته می گردد در سال 2017 و پس از آن توجهات را به خود جلب کرد که با موفقیت برادرزاده کیم جونگ اون را از ماکائو خارج کرد. برادرزاده کیم فرزند کیم جونگ نام برادر ناتنی و تبعیدی رهبر کره شمالی بود که همان سال با حمله شیمیایی در یک فرودگاه مالزی ترور شده بود.

رهبر این گروه به دلایل امنیتی نام خود را فاش ننموده و هویت و نام او تنها برای گروه کوچکی شناخته شده است. این گروه در ماه مارس با انتشار یک مانیفست از مردم کره شمالی خواست که در داخل و خارج کشور در برابر پیونگ یانگ مقاومت نمایند.

این در حالیست که مقامات پلیس و مرکز اطلاعات ملی اسپانیا هفته گذشته از ارتباط دو نفر از عاملان حمله اخیر به سفارت کره شمالی در مادرید با سازمان سیا خبر دادند.

مقامات پلیس و مرکز اطلاعات ملی اسپانیا که مسئول تحقیقات در رابطه با حمله 22 فوریه (3 اسفند) به سفارت کره شمالی در مادرید بوده اند، از ایفای نقش سازمان سیا در این حمله پرده برداشتند.

این مقامات اعلام کردندکه بدنبال تحقیقات در این رابطه معین شد که دست کم دو نفر از 10 عامل این حمله با سرویس مخفی آمریکا(سیا) در ارتباط بوده اند.

مساله ایفای نقش سازمان سیا در حمله به سفارت کره شمالی در مادرید ممکن است منجر به تنش در روابط اسپانیا و آمریکا گردد.

همچنین عدم اطلاع مقامات اسپانیایی می تواند تنش هایی را ایجاد کند.

این مشارکت سازمان سیا همچنین در صورت تایید، نقض کنوانسیون های بین المللی در مورد حفاظت از نمایندگی های دیپلماتیک در کشورها است.

سفارت کره شمالی در مادرید اوایل اسفند هدف حمله افراد ناشناس نهاده شد. پلیس در آن موقع تایید کرد که چند نفر پس از ورود به ساختمان سفارت، دست وپا و دهان کارکنان را بسته و رایانه های این مرکز دیپلماتیک را به سرقت برده اند.

زمانی که نیروهای پلیس به محل حادثه رسیدند یک نفر که معین نیست از کارکنان سفارت بوده و یا از مهاجمان، به آنان گفته که اتفاقی نیافتاده و قصد گمراه کردن پلیس را داشته است.

کمی بعد دو خودرو با سرعت بالا ساختمان را ترک نموده و پس از آن کارکنان از ساختمان سفارت خارج و پلیس نیز متوجه واقعیت ماجرا می شوند.

به "مخالفان کیم جونگ اون عامل حمله به سفارت کره شمالی در اسپانیا بودند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مخالفان کیم جونگ اون عامل حمله به سفارت کره شمالی در اسپانیا بودند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید
تلفن: 75284-021