عدم همراهی مسئولان برای صدور ویزای مهمانان مدرسه بین المللی

معاون فرهنگی دانشگاه تهران از عدم همراهی وزارت امور خارجی در صدور ویزای 30 نفر از همانان خارجی مدرسه بین المللی تابستانی این دانشگاه انتقاد کرد و گفت: برگزاری این نوع برنامه ها نیازمند توجه بیشتر دستگاه های دیگر از جمله وزارت علوم، امور خارجه و غیره است و باید این دیدگاه در بین مسئولان ما نهادینه سازی گردد.

عدم همراهی مسئولان برای صدور ویزای مهمانان مدرسه بین المللی

به گزارش خبرنگاران، دکتر مجید سرسنگی در حاشیه افتتاحیه مدرسه بین المللی تابستانی دانشگاه تهران، برگزاری این برنامه را یکی از مهمترین رویدادهای دانشگاه در عرصه فعالیت های فرهنگی مطرح نمود و گفت: به یقین می توان اظهار کرد این برنامه یکی از شاخص ترین برنامه های بین المللی دانشگاه طی چند سال اخیر به شمار می رود به طوری که حدود 4 هزار نفر از 115 دانشگاه دنیا برای حضور در این رخداد علمی، فرهنگی اعلام آمادگی کردند.

وی همچنین توجه به دیپلماسی فرهنگی و اجتماعی در کنار دیپلماسی علمی را یکی از بهترین راهکارهای خروج از بحران های فعلی و همچنین ایجاد فضای مثبت از کشور در عرصه بین المللی مطرح نمود و گفت: امروزه در بحث سیاست ورزی ارتباط با دنیا از شکل سنتی خارج گردیده و موضوعاتی نظیر دیپلماسی علمی، هنر، فرهنگ و ورزش که در آن دانشگاهها با دانشگاههای دیگر و همچنین بطن جامعه، ارتباط برقرار می نمایند، مطرح می گردد. بنابراین دیپلماسی که در آن فقط با سیاست مداران ارتباط گرفته گردد، کارکرد خود را از دست داده است. این در حالیست که متاسفانه هنوز دیپلماسی مدرن در کشور ما به طور جدی مورد توجه قرار نمی گیرد.

دکتر سرسنگی ادامه داد: با برگزاری مدرسه بین المللی تابستانی در دانشگاه تهران سعی کردیم شکل خاصی از دیپلماسی علمی که در آن از ظرفیت های دانشگاههای کشورهای دیگر استفاده می گردد را به کار بگیریم؛ چرا که خوشبختانه نگاه مثبتی به صندلی علمی و دانشگاههای ایران در سایر کشورها وجود دارد. همچنان که ارتباطات بین المللی علمی بین پژوهشگران، اساتید و دانشجویان دانشگاه ما با سایر کشورهای دیگر شکل گرفته است و ما با برگزاری این چنین برنامه هایی می توانیم در مسیر یک دیپلماسی جهانی به صورت منسجم و هدفمند حرکت کنیم.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: در برنامه مدرسه بین المللی تابستانی دانشگاه در کنار بازدیدهای فرهنگی و تفریحی کارگاههایی علمی آموزشی نیز با حضور اساتید داخلی و خارجی برگزار خواهد شد،کنفرانس بین المللی جامعه و محیط زیست نیز به عنوان یکی از محورهای اصلی این برنامه به دلیل دانشجویی بودن، پرداختن به موضوع مبتلا به جامعه و بین رشته ای بودن موضوعات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی با تاکید بر این که برنامه مدرسه بین المللی تابستانی دانشگاه تهران هر ساله برگزار خواهد شد، گفت: کوشش می کنیم دبیرخانه دائمی این مدرسه تاسیس گردد و بعد از اختتامیه برنامه سال جاری، برنامه ریزی برای برگزاری مراسم سال آینده که البته این برنامه ریزی به صورت گسترده تر و منسجم تر خواهد بود آغاز گردد.

به گفته سرسنگی دانشگاه تهران این آمادگی را دارد دانشگاههایی را که راغب هستند در برنامه مدرسه بین المللی این دانشگاه همکاری داشته باشند، دعوت به همکاری کند همچنان که مشارکت خوبی از سوی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشکده علوم اجتماعی و دامپزشکی دانشگاه تهران و همچنین دانشگاه فردوسی مشهد، اصفهان و سمنان در برگزاری برنامه سال جاری انجام شده است.

دکتر سرسنگی مدرسه بین المللی تابستانی دانشگاه تهران را نوعی نقش آفرینی دانشجویان در عرصه مدیریت جهانی محیط زیست دانست و گفت: اطلاع رسانی برگزاری این برنامه از سال گذشته آغاز شد و بیش از 4 هزار نفر از 115 دانشگاه دنیا برای حضور در این مراسم اعلام آمادگی کردند و خوشبختانه در حال حاضر 70 نفر از کشورهای جهان در مدرسه تابستانی دانشگاه تهران شرکت کردند که 30 نفر باقی مانده نیز طی روزهای آینده به کشور وارد خواهند شد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: در واقع دانشجویان در حاشیه این برنامه در کارگاههای آموزشی و علمی که با حضور اساتید خارجی از کشورهای روسیه، مجارستان، هندوستان، انگلستان و فرانسه شرکت خواهند کرد و همچنین اساتید داخلی، استفاده می نمایند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران از عدم حضور برخی مسئولان و دستگاه های دولتی برای حضور در مراسم فوق انتقاد کرد و گفت: علی رغم دعوت از مسئولان وزارت علوم، امور خارجه و غیره در مدرسه بین المللی دانشگاه تهران، این مسئولان همراهی لازم را در برگزاری این مراسم نداشتند.

وی با تاکید بر اینکه کنفراس بین المللی محیط زیست و مدرسه تابستاتی با هزینه دولتی برگزار نگردیده است، اضافه نمود: ما فقط حدود 5 میلیون تومان از منابع دولتی در برگزاری این مراسم هزینه کردیم و اگر این مراسم توسط سایر دستگاه های شاید چندین صد میلیون برای برگزاری آن هزینه می کردند.

دکتر سرسنگی خاطر نشان کرد: متاسفانه حدود 30 نفر از مهمانان این مراسم به دلیل اهمال انجام شده از سوی وزارت خارجه در زمینه اعطای ویزا و غیره در این مراسم حضور نداشتند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: حداقل انتظار ما از مسئولان این بود که اگر هزینه ای برای برگزاری مراسم نمی نمایند،حداقل وظیفه خود را به گونه ای انجام بدهند که همه مهمانان بتوانند در این مراسم حضور یابند اگر چه کوشش می کنیم مشکل آنها طی دو روز آینده برطرف گردد و در کشور حضور یابند.

به "عدم همراهی مسئولان برای صدور ویزای مهمانان مدرسه بین المللی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عدم همراهی مسئولان برای صدور ویزای مهمانان مدرسه بین المللی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید
تلفن: 75284-021