ترسیم آینده چین در گردهمایی ویژه پکن

یک رویداد مهم سالانه چین که آن را دو اجلاس نامیده اند، این هفته در شرایطی که در تالار بزرگ خلق در شهر پکن برگزار می گردد که شی جین پینگ رهبر این کشور یکی از حساس ترین مقاطع عمر سیاسی خود را طی می نماید.

ترسیم آینده چین در گردهمایی ویژه پکن

طی گردهمایی مذکور که دوهفته به طول می انجامد، هزاران نماینده و مسئول وابسته به کنگره خلق ملی (NPC) و شورای مشورتی خلق چین (CPPCC) به گفت وگو می نشینند تا راه حلی بر مسائل موجود بیابند و آینده سیاسی چین را ترسیم و البته دلایل و آثار هرگونه نارضایتی عمومی را کشف و حذف نمایند. قرار است در این اجلاس دوگانه و چند منظوره بودجه سال جاری چین نیز مورد آنالیز قرار گیرد. و در مورد ابقای برخی مقام های دولتی یا قطع همکاری با آنها تبادل آرا گردد. از فراگیری این اجلاس ها همین بس که نه فقط ارشد ترین سیاستمداران چین در آن حاضرند، بلکه افراد مشهور غیر سیاسی ای نیز مانند جکی چان هنرپیشه پرطرفدار و هنگ کنگی فیلم های اکشن و یائومینگ بسکتبالیست سابق و 32،2 متری چین نیز که به کارهای سیاسی ورود نموده در آن حاضرند و به ابراز نظر و ارائه طریق خواهند پرداخت.

در چین این یک رسم و عادت دیرین است که پیش از هر اجلاس سیاسی مهمی، فعالان حقوق بشر و مخالفان دولت تحت مراقبت های ویژه قرار گیرند تا نتوانند از شرایط موجود برای ابراز نظرات خویش و درخواست تغییر در وضعیت بهره گیرند و دو اجلاس تازه در پکن نیز مستثنی از قاعده نیست. در این راستا دولت چین از قبل تعداد زیادی از این فعالان را یا بازداشت خانگی یا از پکن دور نموده ولی به آنها اطمینان داده است پس از انتها اجلاس آنها را به جای اولیه شان رجعت خواهد داد. یکی از آنها هوجیا یک فعال در امور حفظ محیط زیست است که تا اطلاع ثانوی وی را به ایالت جنوبی گوانگ دونگ انتقال داده اند. او می گوید: انتظارش را داشتم و قرار شده است اواسط ماه مارس و بعداز بسته شدن اجلاس مرا به پکن پس بفرستند.

با این حال تعداد زیادی از شهروندان پکن به صورت داوطلب به نیروهای تأمین امنیت اجلاس پیوسته و مشغول رتق و فتق مسائل شده اند. نگرانی مقام های چینی از بروز بلواها طی ایام برگزاری دو اجلاس به حدی می رسد که حتی در سایر ایالات و شهرهای عمده چین نیز تدابیر امنیتی ویژه ای را در نظر گرفته اند و استدلال شان این است که هر بحران دور از مرکزی هم می تواند توسط رسانه های غربی بزرگ و از طریق ای برای کوبیدن مجدد دولت مرکزی چین تبدیل گردد. دولت چین هم از تمامی نمایندگان و حاضران در اجلاس درخواست نموده که از بحث های افراطی و مواجهه های رو دررو و ترور شخصیت در سخنرانی های خود پرهیز نمایند و بهانه ای به دست مخالفان حکومت چین ندهند. برای کاستن از تنش های مذکور و کشاندن افکار بین المللی به سمت و سوهای دیگر لی کی کیانگ نخست وزیر چین دیروز بر وجوه اقتصادی این گرد همایی هم پای فشرد و گفت مقام های دولتی و سازمان های خصوصی چین حاضرند طی این اجلاس به صراحت و رو دررو با تاجران بین الملل برسر انعقاد همکاری های اقتصادی تازه گفت وگو و ایجاد فرصت نمایند. وی اضافه نمود: چین جامعه ای باز و آزاد و مایل به ایجاد صدها امکان حرفه ای و فرصت های اقتصادی تازه است و ما به همگان در این ارتباط خوشامد می گوییم.

به "ترسیم آینده چین در گردهمایی ویژه پکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترسیم آینده چین در گردهمایی ویژه پکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید
تلفن: 75284-021