انتخابات اسپانیا؛ آیا راست گراها قدرت می گیرند؟

بر پایه نظرسنجی ها احتمال این که پس از انتخابات اسپانیا یکی از احزاب مهم قادر به تشکیل دولت باشد تقریبا منتفی است. با توجه به این وضعیت حدس درباره ائتلاف های ممکن بسیار زیاد و متفاوت است.

انتخابات اسپانیا؛ آیا راست گراها قدرت می گیرند؟

به گزارش خبرنگاران، به نقل از دویچه وله، حدود 37 میلیون دارنده حق رای در اسپانیا دعوت شده اند تا روز یک شنبه هشتم اردیبهشت (28 آوریل) برای سومین بار در چهار سال اخیر به پای صندوق های رای بروند و سرنوشت کرسی های مجلس و سنای این کشور و ترکیب احتمالی دولت آینده را تعیین نمایند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، انتخابات اسپانیا در حالی برگزار می گردد که از دوران نخست وزیری پدرو سانچز، از حزب کارگران سوسیالیست 11 ماه بیشتر نمی گذرد.

برپایه آخرین نظرسنجی ها سوسیالیست ها حدود 30 درصد آرا را به خود اختصاص خواهند داد. اما تعیین نیست که این حزب بتواند دولت آینده را در اختیار بگیرد.

این نگرانی وجود دارد که صحنه سیاسی اسپانیا درگیر بن بستی مانند سال 2016 گردد که این کشور را حدود یک سال و نیم از داشتن یک دولت متکی بر اکثریت کرسی های مجلسی محروم کرد.

صحنه سیاسی اسپانیا تا آن موقع در عمل در اختیار دو حزب اصلی و پر قدرت بود؛ حزب سوسیالیست و حزب محافظه کار مردم. تشتت در میان دو حزب و به میدان آمدن گروه های سیاسی جدید باعث شده که هیچ یک از دو حزب اصلی به راحتی قادر به کسب اکثریت کرسی های مجلسی نباشند.

با این وضعیت ماریانو راخوی، نخست وزیر محافظه کار پیشین اسپانیا تقریبا یک سال و نیم به رغم در اختیار نداشتن اکثریت مجلس بر سر قدرت ماند تا این که مجلس به او رای عدم اعتماد داد و پدرو سانچز جانشین او شد.

مجلس اسپانیا 350 کرسی و مجلس سنای این کشور 208 کرسی دارند. سانچز در حالی به نخست وزیری رسید که حزب سوسیالیست فقط 84 کرسی مجلس را در اختیار داشت و بدون پشتیبانی نمایندگان چپ گرا و جدایی طلبان منطقه کاتالونیا این کار ممکن نبود.

انتخابات زودهنگام اسپانیا با رویگردانی نمایندگان کاتالونیا از سانچز کلید خورد که به دلیل مخالف او با خواسته هایشان، در جریان آنالیز بودجه در ماه فوریه از حمایت او دست کشیدند.

احتمال ائتلاف محافظه کاران و راست گرایان افراطی

نظرسنجی ها میزان آرا حزب محافظه کار مردم را 20 درصد پیش بینی می نمایند. یکی از ائتلاف های ممکن نزدیکی این حزب به دو حزب راست میانه و راست افراطی است. میزان آرای حزب راست گرای بوکس 11 در صد ارزیابی می گردد و هر سه حزب با هم می توانند حدود 46 درصد آرا را در اختیار داشته باشند که احتمالا به معنای تصاحب اکثریت کرسی های مجلس خواهد بود.

اگر راست گرایان افراطی به رهبری سانتیاگو آباسکال پیروز به تشکیل یک دولت ائتلافی با دو حزب محافظه کار و راست میانه بشوند این نخستین بار پس از سال 1975 و مرگ فرانسیسکو فرانکو، دیکتاتور اسپانیا خواهد بود که راست گرایان شریک قدرت می شوند.

همکاری محافظه کاران با راست تگرایان افراطی امر ناممکنی به نظر نمی رسد؛ سه حزب یاد شده در حال حاضر در یک دولت ائتلافی محلی قدرت را در ایالت آندلس در اختیار دارند. حزب بوکس از مخالفان سر سخت خودمختاری کامل بعضی مناطق اسپانیا است.

کار سخت سوسیالیست ها و چپ گرایان

چنانچه نتایج انتخابات مطابق نظرسنجی ها باشد ائتلافی از سوسیالیست ها و جبهه چپ گرایان موسوم به ما می توانیم اکثریت کرسی های مجلس را در اختیار نخواهد داشت. پیشبینی می گردد چپ گرایان حدود 14 درصد آرا را از آن خود نمایند.

سانچز در آخرین سخنرانی خود پیش از برگزاری انتخابات با بیان این که هیچ کس به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در ایالات متحده آمریکا و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را پیش بینی نمی کرد تاکید نموده که این مسئله که اسپانیا رو به جلو حرکت کند یا به چند دهه پیش پرتاب گردد بستگی به میزان آرایی دارد که مردم به سود حزب کارگران سوسیالیست به صندوق ها می ریزند.

نتایج نظرسنجی ها همچنین حاکی از آن است که بسیاری از شهروندان اسپانیا تا آن موقع درباره شرکت در انتخابات و حمایت از یکی از احزاب تصمیم نهایی خود را نگرفته بودند. این مسئله ممکن است نتایج انتخابات را تا حدودی متفاوت با نظرسنجی ها کند.

رای گیری در اسپانیا از ساعت 9 صبح یک شنبه شروع شده و ساعت هست شب پایان می یابد. رای گیری در جزایر قناری یک ساعت بیشتر خواهد بود. انتظار می رود دقایقی پس از بسته شدن حوزه های رای گیری نتایج غیررسمی و اولیه انتخابات اعلام گردد.

به "انتخابات اسپانیا؛ آیا راست گراها قدرت می گیرند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخابات اسپانیا؛ آیا راست گراها قدرت می گیرند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید
تلفن: 75284-021