کم کاری دیپلماسی بین ایران و ترکیه

با وجود فقط سه ساعت فاصله از ایران تا ارزروم ترکیه، مردم این استان نه غذای ایرانی می خورند و نه موسیقی ایرانی گوش می دهند. این اتفاق نشان از کم کاری ما در حوزه دیپلماسی است.

کم کاری دیپلماسی بین ایران و ترکیه

به گزارش خبرنگاران، بهروز عمرانی - سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری - در دیدار با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در ارزروم ترکیه، به منظور آنالیز راه های معرفی فرهنگ های مشترک ایران و ترکیه در دانشگاه ارزروم به مقایسه شهرهای مرزی بین ترکیه و کندوان در آذربایجان شرقی پرداخت.

او با اشاره به ارتباطات گسترده فرهنگی بین دو ملت ایران و ترکیه بیان نمود: ارتباط ملت ها مرزهای سیاسی نمی شناسد و ارتباطی به حکومت ها ندارد، به نحوی که ما از هزاران سال پیش با جنوب شرق ترکیه دارای مشترکات هستیم.

بُزها از ترکیه به ایران آمده بودند

عمرانی با بیان اینکه ارتباط ایران از گذشته با شرق و جنوب شرق ترکیه قوی بوده به برخی از محوطه های تاریخی این کشور اشاره نمود و گفت: مطالعات در تپه زاغه قزوین و دشت کاشان روی بقایای استخوانی بزها نشان داد که این حیوان 7500 سال پیش از جنوب شرق ترکیه، به ایران آمده و 2500 سال پیش تر اهلی گردیده اند.

او در تشریح موضوع انتشار جریان فرهنگی و تمدنی به ارتباط تنگاتنگ ایران و ترکیه از 10 هزار سال پیش اشاره و بیان نمود: منابع ابسیدین (ابزار بشر در دوران سنگ) که همه احتیاج روزمره و جنگ افزار ما را تأمین می نموده از منابع کوه های اطراف دریاچه وان تأمین می گردیده که اگر این منابع که امروز ثابت گردیده در مناطقی مانند جیرفت، دهلران و … وجود دارند، نبودند امروز امکان بهره بری از تکنولوژی ابزارهای برنده را نداشتیم.

مرزهای مشخص گردیده بین ایران و ترکیه تصنعی اند

سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، با اشاره به گستره ارتباط فرهنگی ایران و ترکیه بیان نمود: مرزهای مشخص گردیده همگی تصنعی هستند، چون ارتباطات فرهنگی بسیار عمیق تر از اینهاست.

عمرانی در ادامه با مقایسه روستای کاپادوکیه (دره گورمه) ترکیه با روستای کندوان آذربایجان شرقی اظهار کرد: تعداد بازدید کنندگان روستای کاپادوکیه با وجود خالی بودن از سکنه در سال 2017 دو برابر گردیده در حالی که روستای کندوان با وجود جریان داشتن زندگی در آن در شرایط مناسب نیست که این امر امکان ثبت جهانی آن را مشکل می سازد.

محصولات صنایع دستی کندوان متناسب با فعالیت های آن منطقه نیست

او با بیان این که فعالیت دامپروری و کشاورزی مردم روستای کندوان که یکی از جنبه های مثبت این منطقه برای ثبت جهانی بود، از بین رفته و در حال حاضر محصولات صنایع دستی عرضه گردیده متناسب با فعالیت های صنایع دستی روستا نیست. این اتفاق می تواند کندوان را برای ثبت جهانی دچار مشکل کند.

عمرانی با اشاره به روابط یکسان فرهنگی و پیوسته با جنوب شرق ترکیه و شمال شرق بین النهرین اضافه نمود: این جریان فرهنگی یاری می نماید که بتوانیم اشتراکاتمان را بشناسیم، پیشنهاد می کنم نشست های دو طرفه با حضور کارشناسان و نمایشگاه مردم شناسی برای شناخت فرهنگ های مشترک برگزار گردد.

با وجود فاصله کم، ارزرومی ها نه غذا و نه موسیقی ایرانی را می شناسند

بنا بر گزارش پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری؛ سجاد سلطان زاده سرکنسول ایران در ارزروم نیز در سخنانی با اشاره به ظرفیت های فرهنگی موجود بین کشور ایران و ترکیه بر برگزاری نشست و همایش هایی در این زمینه تأکید و بیان نمود: دراین برنامه ریزی ها دانشگاه ارزروم را مبدا قرار داده و کوشش می کنیم در برنامه های آینده از ظرفیت دانشگاه های بزرگ ترکیه نیز استفاده کنیم.

او با اشاره به اینکه تا کنون فعالیتی برای شناساندن فرهنگ ایرانی و بیان نقاط مشترک آن با ترکیه صورت نگرفته، گفت: با وجود فقط سه ساعت فاصله ازایران تا ارزروم اهالی این استان نه غذای ایرانی می خورند و نه موسیقی ایرانی گوش می دهند، این نشان از کم کاری ما در حوزه دیپلماسی است.

وی اضافه نمود: امیدوارم با کوشش های گسترده در حوزه دانشگاهی و پژوهشی بتوان نقاط مشترک فرهنگ ایران و ترکیه را طرح و زمینه همکاری های فرهنگی را فراهم کرد.

به "کم کاری دیپلماسی بین ایران و ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کم کاری دیپلماسی بین ایران و ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید
تلفن: 75284-021