تشدید زورآزمایی آمریکا با روسیه و چین بر سر ونزوئلا

تحولات جدید در ونزوئلا نشان می دهد که عرصه تقابل و زورآزمایی روسیه و چین با آمریکا بر سر این کشور منطقه آمریکای لاتین در حال شدت دریافت است.

تشدید زورآزمایی آمریکا با روسیه و چین بر سر ونزوئلا

به گزارش خبرنگاران، دو فروند هواپیمای روسی چند روز پیش با محموله یاری های 35 تنی به همراه 100 نظامی این کشور وارد ونزوئلا شدند.

مسکو بیان کرد که نیروهای نظامی خود را براساس قراردادی دو طرفه که در سال 2006 با کاراکاس امضا نموده به ونزوئلا فرستاده است.

این در حالی است که آمریکا بلافاصله نسبت به استقرار نظامیان روس در خاک ونزوئلا واکنش نشان داد.

در همین راستا مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در تماسی تلفنی با سرگئی لاوروف همتای روس خود، مسکو را به تشدید تنش ها در ونزوئلا متهم کرد و گفت: ایالات متحده و کشورهای منطقه (در آمریکای لاتین) مقابل روسیه بیکار نخواهند نشست.

جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز روز گذشته در ارتباط با استقرار نیروها و تجهیزات نظامی روسیه در ونزوئلا گفت که آمریکا استقرار نیروهای خارجی در این کشور را تهدید مستقیم علیه صلح بین المللی و امنیت منطقه می داند.

همچنین الیوت آبرامز نماینده ویژه آمریکا در امور ونزوئلا با بیان اینکه واشنگتن به زودی پاسخ مناسب برای حضور نظامی روسیه در این کشور را می دهد، تهدید کرد که مسکو هزینه این اقدام را می پردازد.

در این شرایط خبرگزاری رویترز گزارش داد که اولین محموله یاری های دارویی و پزشکی چین روز گذشته وارد چین شد.

دولت پکن بیان کرد که ارسال این محموله یاری های دارویی بخشی از راهبرد چین در قبال سیاست هایش در ونزوئلا بوده و پکن همواره معتقد است که خود ونزوئلایی باید در نهایت در مورد سرنوشت شان تصمیم گیری نمایند. پکن بار دیگر همچنین با هرگونه مداخله خارجی در امور ونزوئلا مخالفت کرد.

این تحولات جدید در ونزوئلا نشان می دهد که تنش ها میان چین و روسیه با آمریکا بر سر ونزوئلا همچنان رو به افزایش است و طرفین این مناقشه همچنان بر مواضع خود در این رابطه پافشاری می نمایند.

دولت کاراکاس در حالی همچنان از سوی آمریکا تحت فشار بوده که در سوی دیگر از حمایت ها و یاری های روسیه و چین اطمینان خاطر دارد.

بحران ونزوئلا که پیشتر به عرصه ای برای تقابل غیرمستقیم میان روسیه و چین در یک طرف و آمریکا در سوی دیگر تبدیل شده بود، اکنون باعث شده تا تنش ها میان مسکو- پکن با واشنگتن تشدید گردد.

آمریکایی ها در حالی نسبت به ادامه حضور نظامیان روس در خاک ونزوئلا هشدار داده اند که مقامات مسکو به این هشدارها توجهی نشان نمی دهند و همچنان بر حمایت ها از دولت نیکلاس مادورو تاکید دارند.

این وضعیت می تواند شرایط را پیچیده تر کند.

دولت ترامپ در حالی پیشتر تاکید نموده بود که همه گزینه ها از جمله مداخله نظامی در قبال ونزوئلا روی میز بوده که بیشتر مقامات آمریکایی از بعید بودن اجرای مداخله نظامی واشنگتن در این کشور منطقه آمریکای لاتین سخن به میان آورده بودند اما حضور نظامیان روس و تدابیر نظامی مسکو در ونزوئلا می تواند شرایط را برای آمریکایی ها به گونه دیگری رقم بزند و کاخ سفید را به اتخاذ تدابیر جدید در این زمینه مجبور کند.

به گزارش خبرنگاران، ونزوئلا از روز 28 ژانویه (8 بهمن ماه) که خوان گوایدو رئیس مجلس ملی این کشور در خیابان های کاراکاس خود را رئیس جمهور قانونی خواند، دچار بحران داخلی و بین المللی شد.

آمریکا بلافاصله گوایدو را به عنوان رئیس دولت موقت در این کشور به رسمیت شناخت و خواهان کناره گیری مادورو از قدرت و برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

برخی کشورهای اروپایی و متحدان آمریکا در آمریکای جنوبی و شرق آسیا همگام با واشنگتن خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام در ونزوئلا شدند.

مادورو آمریکا را به راه انداختن جنگ تجاری علیه این کشور و کوشش برای ایجاد کودتا و براندازی نظام موجود در کاراکاس متهم می نماید.

برخی کشورها از جمله روسیه، چین، ایران، ترکیه و کوبا از ریاست جمهوری مادورو حمایت نموده و نسبت به دخالت خارجی در امور داخلی این کشور هشدار داده اند.

به "تشدید زورآزمایی آمریکا با روسیه و چین بر سر ونزوئلا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشدید زورآزمایی آمریکا با روسیه و چین بر سر ونزوئلا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید
تلفن: 75284-021