خیز گرجستانی ها برای کسب میزبانی المپیک زمستانی 2030

کشور گرجستان پس از میزبانی رویدادهای مختلف حالا خود را برای برگزاری المپیک زمستانی آماده می نماید.

خیز گرجستانی ها برای کسب میزبانی المپیک زمستانی 2030

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرنگاران از گرجستان، ورزش یکی از راه هایی است که دولت ها با استفاده از آن سعی می نمایند قدرت خود را به رخ بکشند. این قدرت نمایی، هم از طریق رسیدن به قله های موفقیت و هم از طریق کسب میزبانی های بزرگ صورت می گیرد؛ یعنی همان مواردی که این روزها شاهد آن در نقاط مختلف دنیا هستیم.

در روزهای اخیر گرجستان به عنوان یکی از کشورهای قدیمی در شطرنج میزبان چهل و سومین دوره المپیاد جهانی این رشته بود. نزدیک به دوهزار شطرنج باز از 189 کشور در شهر ساحلی باتومی حضور پیدا کردند تا برای کسب مقام در بزرگترین رویداد شطرنج تیمی جهان کوشش نمایند.

آنچه معین است، اینکه این میزبانی هزینه زیادی برای گرجستان به دنبال دارد، اما راه برای رسیدن به اهداف و حتی درآمدزایی هم باز است. کسب چنین میزبان هایی در شطرنج هدف نهایی گرجستانی ها نیست، چون آنها پیش از این بارها و بارها میزبان تورنمنت های این چنینی بوده اند، در واقع گرجستان به دنبال المپیک زمستانی است و کوشش دارد با نشان دادن قدرتش در برگزاری رویدادهای کوچکتر همچون المپیاد جهانی شطرنج، قدم های محکمی به سمت میزبانی های بزرگتر بردارد.

زوراب آزمایپاراشویلی معاون اول پیشین وزیر ورزش و جوانان گرجستان که هم اکنون به عنوان رئیس اتحادیه شطرنج قاره اروپا فعالیت دارد، در این باره به خبرنگار ورزشی خبرنگاران گفت: در سال های اخیر مسابقات جوانان از جمله گرندپری جهانی در بخش مردان و زنان، مسابقات قهرمانی اروپا در سطوح مختلف در دو بخش انفرادی و تیمی بانوان و همچنین برگزاری المپیادها را سازماندهی نموده ایم.

وی ادامه داد: این همیشه برای من چالشی بوده که تورنمنت جدیدی را با انرژی جدیدی سازماندهی کنم، اما قطعاً المپیادها تورنمنتی کاملاً متفاوت نسبت به تورنمنت های دیگر هستند. من این تورنمنت (المپیادها) را با وجود اینکه انرژی زیادی می گیرد، سازماندهی نموده ام. اگر فرصت دیگری به من برای سازماندهی المپیاد داده گردد، این کار را با کمال میل انجام خواهم داد، اما به احتمال فراوان موافقت نمی گردد و رد خواهد شد.

معاون پیشین وزیر ورزش گرجستان در خصوص هدف گذاری آینده عنوان نمود: هدف ما میزبانی از بازی های المپیک زمستانی 2030 است و در همین راستا در گرجستان در حال ساخت زیرساخت های اولیه هستیم. فکر می کنم حتی اکنون با آمدن توماس باخ، رئیس کمیته بین المللی المپیک (IOC) به گرجستان برای ملاقات با نخست وزیر برای بحث و گفت وگو در مورد احتمال میزبانی گرجستان از بازی های المپیک زمستانی 2030، انگیزه بیشتری پیدا نموده ایم، این برای ما چالشی بزرگ است که بازی های المپیک زمستانی را سازماندهی کنیم و امیدواریم که شانس میزبانی این مسابقات را داشته باشیم.

به گزارش خبرنگاران، در یکی دو سال اخیر کشورهای جداشده از شوروی سابق در حال ساماندهی برای میزبانی های بزرگ هستند؛ ابتدا سال 1396 شمسی جمهوری آذربایجان میزبان بازی های همبستگی کشورهای اسلامی بود و چند ماه پس از آن نیز ترکمنستان بازی های داخل سالن آسیا را برگزار کرد، حالا هم که گرجستان میزبانی بزرگترین رویداد شطرنج تیمی دنیا را به عهده داشت. همه این کشورها با این میزبانی ها، کوشش می نمایند مسئولان بالادستی در ورزش دنیا را به اعطای میزبانی های بزرگتر به آنها ترغیب نمایند و آنچه شواهد نشان می دهد، ظاهراً در این امر نیز موفق بوده اند.

به "خیز گرجستانی ها برای کسب میزبانی المپیک زمستانی 2030" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خیز گرجستانی ها برای کسب میزبانی المپیک زمستانی 2030"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید
تلفن: 75284-021