چگونه دکل بادآورده به جاذبه گردشگری قشم تبدیل شد

چند سال پیش طوفان یک دکل 10 هزار تنی رابه قشم آورد که می توانست مانند کشتی یونانی کیش به یک جاذبه گردشگری تبدیل گردد اما اکنون این دکل اوراق شده است.

چگونه دکل بادآورده به جاذبه گردشگری قشم تبدیل شد

سال 1387 در ضلع شرقی ساحل دریا در نزدیکی روستای رمچاه قشم بعد از سه روز باد و طوفان یک روز صبح یک دکل نفتی غول پیکر 10 هزار تنیپدیدار شد. بعدها معین شد این دکل متعلق به شناورهای اماراتی بوده که چون به طوفان برخورده نموده اند آن را از خود جدا می نمایند تا غرق نشوند به همین دلیل باد و طوفان آن را به ساحل آورد. به گفته محمد رمچاهی از اهالی این روستا، این دکل کوچک نبود، اماراتی ها این دکل را در دریا گم کردند. بزرگ بود. اما داخل کانکسی کنار این دکل نگهبانانی هستند که آهن های آن را به یک کارخانه ذوب آهن در اصفهان می فروشند و هر بار کوچکتر می گردد. بر این اساس به نظر می رسدتا سه سال دیگر چیزی از آن باقی نماند.

اوایل مردم روستا تصور می کردند که این یک دکل نفتی است. بنابر گزارش سید باقر موسوی، رئیس وقت اداره بنادر و کشتیرانی قشم در زمانی که دکل به ساحل قشم رسید، سکوی نفتی متعلق به یک شرکت امارات در آب های ساحلی جزیره قشم به گل نشست. این سکوی نفتی عظیم الجثه متعلق به شرکت نفتی دلتا مارتین سرویس تحت اداره کشور امارات بوده که ارتفاع آن 80 متر و عمق آبخور آن به بیش از 11 متر می رسد در سه روز گذشته بر اثر توفان دریایی، این سکوی نفتی از محل اصلی خود جدا شده و در ساحل روستای رمچاه جزیره قشم به گل نشست. در آن موقع یگان های متعددی از اداره کل بنادر و کشتیرانی هرمزگان با بهره گیری از چندین دستگاه یدک کش اقدام به خارج کردن این شناور از گل و راهنمایی آن به محدوده پرعمق تر کردند. اما بعد از مدتها کوشش برای خارج کردن دکل از محلی که به گل نشسته بود، به دلیل وزن بسیار زیاد آن به نتیجه نرسید.

این دکل سه سال در همان مکان باقی ماند و شرکت اماراتی صاحب آن نیز هیچ اقدامی برای بازپس دریافت آن انجام نداد. تا اینکه ایران خودش اقدام کرد و به وسیله دفتر امور بین الملل قوه قضاییه و وزارت خارجه به سفارت امارات اعلام شد که ایران خواهان خروج این سازه از آب های ایران است. اما ایران باز هم پاسخی نگرفت. تا اینکه در سال 90 مزایده ای برای فروش این دکل 5 پایه توسط دادگاههای داخلی قشم برگزار گردید و اعلام کردند که این دکل مشکلاتی در تردد دریایی ایجاد نموده پس باید مالک به سرعت آن را خارج کند وگرنه در اختیار ستاد اجرایی فرمان امام (ره) قرار می گیرد. به همین دلیل اکنون این دکل را که متعلق به یک شرکت ذوب آهن است هر روز تکه تکه می نمایند تا آهن آن را ذوب نموده و به فروش برسانند درحالی که می شد برای این دکل غول پیکر یک بالابر نصب کرد و حتی آن را به اتاقی برای توریست ها تبدیل کرد آن وقت بود که در مدت چند سال سود حاصل از ورود گردشگر به این بخش از جزیره قشم که مهمترین جاذبه آن را طوفان دریا هدیه نموده بود، به مردم روستای رمچاه هم می رسید. منبع: خبرگزاری مهر

شرکت خدمات مسافرتی آوای بورالان

برای دریافت ویزای اروپا با ما تماس بگیرید.

به "چگونه دکل بادآورده به جاذبه گردشگری قشم تبدیل شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه دکل بادآورده به جاذبه گردشگری قشم تبدیل شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید
تلفن: 75284-021