عمیق شدن بحران سیاسی کانادا با استعفای وزیر بودجه

در بحبوحه متهم شدن دولت کانادا به مداخله در یک پرونده مهم فساد، وزیر بودجه دولت جاستین ترودو هم استعفا داد تا بحران سیاسی اوتاوا عمیق تر گردد.

عمیق شدن بحران سیاسی کانادا با استعفای وزیر بودجه

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری فرانسه، جین فیلوپات که ریاست هیات خزانه داری کانادا را بر عهده داشت و وزیر کابینه بود، دوشنبه تاکید نمود دیگر به دولت جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا اعتمادی ندارد. با این حال ترودو مداخله سیاسی برای محافظت از شرکت مهندسی اس ان سی-لاوالین در برابر یک محاکمه فساد را رد نموده است.

فیلوپات در پیامی توئیتری نوشت: تحولاتی که در هفته های اخیر دولت فدرال را به لرزه درآورده است، دنبال می کنم و پس از آنالیز جدی، به این نتیجه رسیدم که باید از عضویت در کابینه استعفا دهم. اصولی که به خطر افتاده است، استقلال و انسجام سیستم قضایی ماست. متاسفانه من دیگر به عملکرد دولت در مدیریت این مساله و اینکه چطور به مسائل پیش آمده واکنش نشان می دهد، اعتمادی ندارم.

او با انتشار این استعفانامه جزییات نگرانی های جدی خود در مورد شواهد کوشش سیاستمداران و یا مقام ها در فشار آوردن بر دادستان کل سابق برای مداخله در پرونده جرم مربوط به اس ان سی-لاوالین را فاش کرد. او گفت: عمل کردن براساس اصول فردی می تواند هزینه داشته باشد، اما زیر پا گذاشتن این اصول هزینه بزرگتری خواهد داشت.

خانم فیلوپات که پزشک است از سال 2015 صاحب موقعیت های مهمی در کابینه ترودو بوده است، از جمله وزیر بهداشت و خدمات بومیان و رئیس هیات خزانه داری.

شرکت اس ان سی-لاوالین مستقر در کبک و دو زیرمجموعه آن با اتهامات کلاهبرداری و فساد روبرو هستند و ادعا می گردد که آنها بین سال های 2001 تا 2011 حدود 48 میلیون دلار کانادا به مقام های لیبیایی داده بودند. این شرکت می گوید تنبیه کل شرکت و هزاران کارمند آن برای خطای مدیران سابق منصفانه نیست.

این پرونده به زودی در دادگاه مطرح می گردد و این شرکت گفته است علیه کلیه اتهامات قویاً از خود دفاع خواهد نمود. اگر این شرکت محکوم گردد ممکن است برای یک دهه از قراردادهای دولت فدرال محروم گردد. اس ان سی-لاوالین یکی از بزرگترین شرکت های مهندسی و عمرانی دنیا است.

این سومین استعفای پر سر و صدا در دولت کانادا در پی طرح اتهاماتی علیه ترودو و بعضی از دستیاران ارشدش مبنی بر کوشش برای حفاظت از یکی از بزرگترین شرکت های این کشور در برابر محاکمه فساد است. جودی ویلسون-ریبولد، وزیر دادگستری و دادستان کل سابق ناگهان در ماه فوریه از کابینه استعفا داد.

ویلسون ریبولد گفته است که او و نیروهایش اواخر سال پیش برای چهار ماه تحت فشار مداوم و ناشایستی در مورد پرونده مورد نظر بوده اند که هدف آن توافق تعویق محاکمه بود. آن توافق به شرکت اس ان سی-لاوالین اجازه می داد از محاکمه پرهیز کند و در عوض شروط دیگری مثل پرداخت جریمه را بپذیرد.

در روز 18 فوریه هم جرالد باتس، دستیار ارشد ترودو استعفا داد و گفت نه او نه نیروهایش مرتکب خطایی نشده اند. انتظار می رود او روز چهارشنبه در برابر کمیته قضایی مجلس عوام کانادا صحبت کند.

ترودو تاکید نموده است که هرگونه بحثی با ویلسون ریبولد قانونی و مناسب بوده و دولتش نگران از میان رفتن هزاران فرصت شغلی در صورت محاکمه این شرکت است. اما این ماجرا از نظر سیاسی برای ترودو و دولت لیبرال این کشور هزینه داشته است و برخی نظرسنجی ها از افت رضایت از عملکرد او حکایت دارند.

برای دریافت ویزای کانادا با ما کارشناسان تماس بگیرید.

به "عمیق شدن بحران سیاسی کانادا با استعفای وزیر بودجه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمیق شدن بحران سیاسی کانادا با استعفای وزیر بودجه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید
تلفن: 75284-021