استاد دانشگاه کالیفرنیا: نخست وزیرکانادا ممکن است استعفا دهد

پاتریک جیمز (Partrick James) استاد مدرسه روابط بین الملل از دانشگاه کالیفرنیا جنوبی در ارتباط با رسوایی بوجود آمده در دولت کانادا بر سر شرکت SNC-Lavalin درمصاحبه با سی ان ان احتمال استفعای جاستین ترودو را مردود ندانست.

استاد دانشگاه کالیفرنیا: نخست وزیرکانادا ممکن است استعفا دهد

به گزارش روز جمعه خبرنگاران، شبکه خبری سی ان ان گزارش داد: فشار بر دولت ترودو بر سر مساله رسوایی شرکت ساختمانی SNC-Lavalin که تاکنون منجر به استعفای دو وزیر کابینه شده درحالی شدت گرفته که تنها هفت ماه به انتخابات عمومی در این کشور مانده است.

پاتریک جیمز در پاسخ این پرسش سی ان ان که آیا ممکن است فشارها در ارتباط با رسوایی برسر شرکت SNC-Lavalin باعث سرانجام کار ترودو گردد؟ گفت: بله، دولت ممکن است سقوط کند و ترودو به سادگی استعفا دهد.

این استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی اضافه نمود: درحال حاضر به نظر می رسد اعضای حزب لیبرال از ترودو به شدت حمایت می نمایند، اما چنانچه خبر پیرامون این رسوایی مالی همچنان ادامه پیدا کند آنگاه ترودو با فشار برکناری از سمت خود روبرو خواهد شد.

سی ان ان درهمین حال اضافه نمود: اندروشییر (Andrew Sheer) رهبر حزب محافظه کار کانادا در یک نطق تلویزیونی گفت از آنجایی که دیگر کانادایی ها می دانند وی چه نموده است، جاستین ترودو قادر به ادامه نخست وزیری در کانادا نیست.

این رسانه تصویری آمریکایی در ادامه گزارش داد: این درحالی است که ترودو روز پنجشنبه (روز گذشته) به دفاع از وضعیت بوجود آمده پرداخت و درجمع خبرنگاران گفت: در راستای حاکمیت نظم و قانون و درحمایت و حفاظت از مشاغل، فشار خاصی برکسی روا نداشته است.

به گزارش خبرنگاران، رسوایی مربوط به شرکت SNC-Lavalin کبک تا به حال جرقه دو استعفا در کابینه حزب لیبرال کانادا را زده و حالا به یک رسوایی جدی برای دولت ترودو تبدیل شده است.

دو هفته گذشته روزنامه گلوب اندمیل خبر داد دلیل استعفای وزیر دادگستری، مقاومت وی در برابر فشارهای دفتر ترودو برای دخالت در پرونده رسوایی مالی این شرکت بوده است. حالا این رسوایی یک کلاف سردرگم پیچیده برای حزب لیبرال شده است.

خانم ویلسون ریبولد در کمیته مجلس کانادا اعلام نمود که با فشارهای دولت و تهدیدهای غیرمستقیم بارها برای پیگیری پرونده قضایی شرکت SNC-Lavalin تحت فشار قرار گرفته است.

رسوایی تا به حال پیامدهای قابل توجه سیاسی داشته است تا آنجا که دبیر اصلی دفتر ترودو، جرالد باتز استعفا داده و هرگونه ادعایی مبنی بر اشتباهی از سوی دفتر ترودو را رد نموده است.

شرکت SNC-Lavalin بزرگترین شرکت ساخت وساز و خدمات مهندسی کانادا به شمار می آید و چندی پیش پرونده ای مربوط به رسوایی مالی این شرکت به اتهام رشوه و فساد به جریان افتاد. شرکت SNC-Lavalin متهم به رشوه 48 میلیون دلاری در سال های 2001 و 2011 به دولت لیبی و پسر قذافی شده است. اگر این اتهامات اثبات گردد، این شرکت اجازه حضور و شرکت در مزایده ها و قراردادهای دولتی را به مدت 10 سال نخواهد داشت.

ویلسون ریبولد در نطق خود در دادگاه اذعان داشت که شخص خود نخست وزیر جاستین ترودو به او هشدار داده است که پیگیری قانونی این رسوایی، عواقب منفی در پی خواهد داشت. نخست وزیر به کاهش تعداد شغل ها و مهاجرت احتمالی شرکت اشاره نمود و از او خواست تا یاری کند.همچنین به او یادآوری کرد که انتخابات در کبک صورت می گیرد و ترودو نماینده مردم کبک در پارلمان است.

به "استاد دانشگاه کالیفرنیا: نخست وزیرکانادا ممکن است استعفا دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استاد دانشگاه کالیفرنیا: نخست وزیرکانادا ممکن است استعفا دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید
تلفن: 75284-021