این هفت جاذبه گردشگری چین را قبل از این که از صحنه روزگار محو شوند ببینید

چین کشور بسیار بزرگی است و پر است از جاذبه‌های گردشگری تاریخی و چشم‌اندازهای زیبای طبیعی. امروزه بسیاری از مکانهای توریستی چین توسط فاکتورهای انسانی و طبیعی تهدید می‌شوند. در این میان، مکان‌های تاریخی شامل دیوار بزرگ چین، شهر ممنوعه، غارهای موگائو، غارهای لانگمن، بودای بزرگ چین و چشمه هلال ماه بیشتر از همه این خطر را حس می‌کنند. ما لیستی از جاذبه‌های گردشگری چین که بیشتر از همه در معرض خطر هستند را برایتان آماده کرده‌ایم. اگر بدانید که این جاذبه‌های گردشگری چین ممکن است به زودی به طور کامل نابود شوند، احتمالا حتما سعی خواهید کرد در تور چین خود آنها را ببینید، حتی اگر جزء اولین گزینه‌هایتان برای گشت و گذار در چین نباشند.

این هفت جاذبه گردشگری چین را قبل از این که از صحنه روزگار محو شوند ببینید

1. غارهای موگائو چین

گفته می‌شود غارهای موگائو در چین تا 50 سال دیگر از بین خواهند رفت، به خاطر صدمه‌ای که توریستهای تور چین به این مکان وارد کرده‌اند. از سال 2000 تا به امروز بیشتر از 300 هزار توریست تور چین در هر سال، از غارهای موگائو دیدن کرده‌اند و با خود گرما، رطوبت و دی‌اکسیدکربن بیشتری را به این غارها آورده‌اند. این را هم اضافه کنید که بسیاری از توریستها، نقاشیهای دیواری این غارها را لمس می‌کنند و در نتیجه این کار نقاشیهای داخل غارها با سرعت بیشتری در حال پوست پوست شدن هستند. دولت چین تعداد توریستهای تور چین که می‌توانند در هر روز از این غارها بازدید کنند را محدود کرده تا بتواند تا جای ممکن از خسارتها بکاهد. غارهای موگائو که نزدیک شهر Dunhuang قرار دارند، برای نقاشیهای دیواری نفیسش و مجسمه‌های بودایش مشهور است. 735 غار (40 غار به روی توریستهای تور چین باز است)، 450 هزار متر مربع نقاشیهای دیواری، 2415 بودای ساخته شده از خاک رس و بیش از 50 هزار اثر تاریخی در این مکان وجود دارد. تمام این‌ها غارهای موگائو را به بزرگترین و برجسته‌ترین مجموعه از هنر بودایی تبدیل کرده‌اند.

2. چشمه هلال ماه چین

چشمه هلال ماه چین واحه‌ای در یک صحرا نزدیک Dunhuang چین با تاریخی بیش از 10 هزار سال است. شن‌های روان صحرا به طور مداوم در حال بلعیدن این واحه و درختانش هستند. فرسودگی منبع آبی آن، محو شدن این چشمه را تسریع کرده است. اطلاعات نشان می‌دهد که سطح آب در حال حاضر تنها 1.7 متر است در حالی که در دهه 1960 نه متر بوده است. در این زمان این چشمه، محوطه‌ای به وسعت 5334 متر مربع را پوشش می‌دهد در حالی در دهه 1960 مساحتی 14 هزار متر مربعی داشت. چشمه هلال ماه را حتما باید در تور جاده ابریشم در چین ببینید. جاده ابریشم جاده‌ای باستانی بود که شیان چین را به رم وصل می‌کرد و برای تجارت ابریشم در زمان سلسله هان به راه افتاد. غارهای موگائو را هم باید در کنار این چشمه در این منطقه از چین ببینید.

3. پانداهای غول پیکر چین

پانداهای غول پیکر چین موجوداتی در معرض خطر هستند. این حیوانات پشمالو و دوست‌داشتنی هیچ جای دنیا در حیات وحش زندگی نمی‌کنند. قطع درختان جنگل و شکار (به خصوص قبل از دهه 1950)، تعداد پانداهای غول پیکر چین را به سرعت کاهش داد. در حال حاضر تنها کمی بیشتر از 1000 پاندای غول پیکر در دنیا باقی مانده‌اند. پانداهای غول پیکر چین در کنار دیوار بزرگ چین، ارتش سفالی و رودخانه لی از آن جاذبه‌های گردشگری چین هستند که باید در مدت تور چین ببینید. باغ‌وحش‌های سرتاسر چین مانند باغ وحش پکن، باغ وحش شانگهای و باغ وحش هفت ستاره گویلین از پانداها نگهداری می‌کنند، اما بهترین مکان برای دیدن پانداهای غول پیکر چین، مرکز پاندا در چنگدو است.

4. بودای غول پیکر در لشان چین

این مجسمه باشکوه در کوه‌های چین، قربانی آلودگی هوای ناشی از توسعه شهری بی‌رویه در این منطقه شده است. بودای بزرگ چین با دقت تمام طوری ساخته شده بود که در مقابل سیل و زمین لرزه دوام بیاورد، ولی احتمالا سازندگان این مجسمه فکر این را هم نمی‌کردند که این مجسمه طور دیگری نابود شود. این شاهکار هنری در حال حاضر در وضعیت خطرناک زوال و تخریب سریع، به خاطر باران‌های اسیدی و آلودگی هوا (ناشی از توسعه صنعتی در مناطق اطراف) است. با این که دولت چین بسیاری از کارخانه‌ها و نیروگاه‌هایی که نزدیک بودای بزرگ هستند را تعطیل کرده، با این حال خطر همچنان وجود دارد. وقتی در مدت تور چین برای بازدید از بودای بزرگ رفتید خواهید دید که بینی بودا سیاه شده و پیچش موهایش در حال افتادن از سرش هستند. با این حال اقدامات حفاظتی که توسط دولت چین انجام شده، زوال این اثر ارزشمند را کند کرده است. مجسمه بودای بزرگ چین که بزرگترین بودا در دنیا است، 71 متر طول و 28 متر عرض دارد و در دل صخره‌ای رو به کوهستان Emei تراشیده شده است. از شهر چنگدو چین تنها با 1 ساعت و نیم رانندگی می‌توان به بودای بزرگ رسید. بنابراین اگر در مدت تور چین خود به چنگدو رفتید، حتما سری به بودای بزرگ نیز بزنید.

5. کوهستان اژدهای یشمی چین

کوهستان برفی اژدهای یشمی، جنوبی‌ترین کوهستان پوشیده از برف در نیمکره شمالی زمین است. در حال حاضر برف‌ها و یخچال‌های این کوهستان به خاطر گرمایش جهانی به طور مداوم در حال ذوب شدن هستند و سرعت این ذوب شدن همینطور در حال افزایش است. ذوب شدن برف‌های این کوهستان در چین باعث شده منظره قله‌های سفید از بین رفته و جای آن را مناظر خاکستری کوهستان پر کنند. بر اساس اطلاعاتی که در سال 2009 منتشر شد، 4 تا از 19 یخچال این کوهستان ناپدید شده‌اند و منطقه یخچالی کوهستان به 8.5 کیلومتر مربع کاهش پیدا کرده است (در مقایسه با منطقه 11.61 کیلومتر مربعی که سابق بر این وجود داشت). تخمین زده می‌شود که یخچالهای طبیعی کوهستان اژدهای یشمی چین در 30 سال آینده به طور کامل از بین خواهند رفت.

6. ساختمان‌های گلی هاکای چین

ساختمان‌های گلی Hakka در استان فوجیان چین و به ویژه در شهرستان Yongding قرار دارند. این ساختمان‌های قلعه مانند و منحصر به فرد، گرد یا مربع هستند و در مناطق کوهستانی پراکنده شده‌اند. به خاطر شکل خاصشان که مانند بشقاب پرنده می‌مانند، کشورهای غربی در زمان جنگ سرد فکر می‌کردند این ساختمانها راکتورهای هسته‌ای چین هستند. به این خاطر که مردم محلی چین در این منطقه خواستار خانه‌های جدید و مدرن هستند، موجودیت این نوع ساختمان خاص به خطر افتاده است. در گذشته این خانه‌ها به عنوان قلعه‌ای بزرگ برای حفاظت در مقابل حمله حیوانات وحشی و راهزن‌ها درست می‌شد. مردم محلی این منطقه از چین، دیگر از این نوع خانه‌ها نمی‌سازند و دوست دارند خانه‌های مدرن داشته باشند. در نتیجه این خانه‌های گلی در حال خراب شدن هستند، با این حال شما همچنان می‌توانید از دیدن زیبایی این خانه‌های جذاب در استان فوجیان چین لذت ببرید.

7. غارهای لانگ من چین

غارهای لانگ من در Luoyang چین به خاطر مجسمه‌های باستانی موجود در آنها مشهور هستند. در این منطقه 2345 غار و بیشتر از 100 هزار مجسمه بودا وجود دارد. این مجسمه‌ها به خاطر آسیب‌های شدیدی که انسان‌ها در دوره زمانی بین سال‌های 1918 تا 1935 به آنها زده‌اند وضعیت بدی پیدا کردند. در زمان حاضر آسیب‌هایی که به غارهای لانگمن می‌رسد به فاکتورهای طبیعی مرتبط هستند. شرایط آب و هوایی و باران‌های اسیدی اصلی‌ترین فاکتورهای طبیعی هستند که باعث آسیب زدن به این غارها می‌شوند. شکاف‌های ایجاد شده در صخره‌ها به خاطر شرایط آب و هوایی، باعث شده بعضی از غارها فرو بریزند و هر چه که درونشان بوده را نابود کنند. باران‌های اسیدی به داخل غارها نفوذ کرده و مستقیما مجسمه‌ها را خراب کرده و باعث به وجود آمدن رسوب‌های نمکی بر روی مجسمه‌ها شده‌اند. با این که دولت چین کوره‌های پخت آهک و کارخانه‌های اطراف غارها را تعطیل کرده و عبور اتومبیل را از کنار غارها غدقن کرده است با این حال تخریب این شاهکارهای هنری برجسته در چین به آهستگی همچنان ادامه دارد.

به "این هفت جاذبه گردشگری چین را قبل از این که از صحنه روزگار محو شوند ببینید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این هفت جاذبه گردشگری چین را قبل از این که از صحنه روزگار محو شوند ببینید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید
تلفن: 75284-021