انتقال پایتخت اندونزی 30 میلیارد دلار بودجه می خواهد

تهران- خبرنگاران- دولت اندونزی که بتازگی و پیش از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری 2019 با لایحه جابه جایی پایتخت این کشور موافقت نموده، اعلام نموده است برای انتقال جاکارتا به مکانی دیگر احتیاج به بودجه ای بین 20 تا 30 میلیارد دلار وجود دارد.

انتقال پایتخت اندونزی 30 میلیارد دلار بودجه می خواهد

به گزارش روز یکشنبه خبرنگاران از رسانه های اندونزیایی، جاکارتا پایتخت اندونزی یکی از پر جمعیت ترین پایتخت های دنیا است که با سرعت زیادی در حال فرو رفتن در آبهای اقیانوس آرام است.

قرار است نتایج انتخابات سراسری اندونزی شامل انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی روز 22 ماه مه جاری (اول خرداد 98) اعلام گردد.

جاکارتا از زمانی که اندونزی به عنوان کشوری درپهنه جغرافیایی جنوب شرق آسیا مطرح بوده، حتی در زمان استعمار هلند، پایتخت این کشور بوده، اما این شهر 10 میلیون نفری بتدریج در حال فرو رفتن در آب های اقیانوسی است، رخدادی که بزرگترین چالش و تهدید عنوان پایتختی برای جاکارتا محسوب می گردد.

براساس گزارش های رسانه ای اکنون بخشی ازشمال جاکارتا کمتر از سطح دریاست و این شهر در 30 سال گذشته به میزان 13 فوت (حدود3.9 متر) در زیر آب فرو رفته است.

طبق این گزارش اگر روند فرو رفتن جاکارتا در اثر گرمایش زمین و افزایش سطح آب دریاها و اقیانوس ها، با همین سرعت ادامه یابد، بخش بزرگی از این ابرشهر بسیار آسیب پذیر، احتمالا تا سال 2050 به طور دائم در زیر آب خواهد رفت.

رئیس جمهوری جوکو ویدودو بتازگی طرح جابه جایی وزارت خانه ها و دفاتر ومراکز وابسته به دولت را از جاکارتا به شهر دیگری در خارج از جزیره جاوه تایید نموده بود.

جاکارتا پایتخت اندونزی بیش از 10 میلیون نفر جمعیت دارد اما بیش از سه برابر این جمعیت در شهرهای اطراف جاکارتا زندگی می نمایند که روزانه برای فعالیت مالی خود را به پایتخت می رسانند. بنابراین جاکارتا علاوه بر چالش فرو رفتن تدریجی در آب با ترافیک گسترده و قفل شده ای درساعات مختلف روز و شب رو به روست که براساس برآوردهای اعلام شده این معضل سبب هزینه سالانه 7 میلیارد دلاری بر اقتصاد این کلان شهر شده است.

طبق گزارش بامبانگ بروجنگورو وزیر برنامه ریزی ندونزی دولت باید شهری را به عنوان جایگزین جاکارتا درنظر بگیرد که این مکان ظرفیت استقرار دستکم 900 هزار تا 1.5 نفر فقط کارکنان دولت و خانواده های آن ها را داشته باشد.

اندونزی کشوری با بلایای طبیعی و ازجمله فعالیت های زمین لرزه ای شدید است و وزیر برنامه ریزی این کشور می گوید که یافتن منطقه ای جدید برای جایگزینی پایتخت باید با این ملاحظه صورت گیرد که این منطقه شاهد حوادث طبیعی کمتری نسبت به آن چه در بخش شرقی سوماترا، بورنو یا جزایر جنوبی جزایر سولاوسی رخ می دهد، باشد.

کارشناسان محیط زیست از طرح انتقال پایتخت اندونزی به دلیل آسیب پذیری های شدید جاکارتا استقبال نموده اند. این شهر به ویژه پس از باران های اخیر شاد جاری شدن سیل های گسترده ای بود که به بخش هایی از آن آسیب جدی وارد نموده است.

اما طرح انتقال جاکارتا به زعم کارشناسان نشریه مالی اکونومیست طرح بلند مدتی برای اندونزی خواهد بود که برای حفظ ثبات و پایداری مالی این کشور لازم است.

آساق **1599

برای دریافت تور بالی با ما تماس بگیرید.

به "انتقال پایتخت اندونزی 30 میلیارد دلار بودجه می خواهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقال پایتخت اندونزی 30 میلیارد دلار بودجه می خواهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید
تلفن: 75284-021