انتقاد موزه های فرانسه از بازگرداندن آثار هنری کشور های آفریقایی

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه روز جمعه تصمیم گرفت 26 اثری را که کشور آفریقایی بنین درخواست نموده است، به این کشور بازگرداند.

انتقاد موزه های فرانسه از بازگرداندن آثار هنری کشور های آفریقایی

به گزارش، به نقل از خبرگزاری فرانسه، استفان مارتن، رئیس موزه اسکله برانلی پاریس در واکنش به گزارشی که راه را برای فرانسه به منظور بازگرداندن آثار هنری آفریقا باز می نماید، گفت: موزه ها نباید گروگان های تاریخ دردناک استعمارگری باشند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه روز جمعه تصمیم گرفت 26 اثری را که کشور آفریقایی بنین درخواست نموده است، به این کشور بازگرداند. گزارش کارشناسی که مکرون دستور داده است، تغییر قانون فرانسه را درباره میراث به منظور بازگرداندن بخشی از آثار کشور های آفریقایی که در دوران استعمار به فرانسه انتقال داده گردیده، پیشنهاد نموده است.

مارتن در حالی که این کار را جالب عنوان نموده است، متنی را که بندیکت ساوی و فلوین سار، دو دانشگاهی تهیه نموده اند، گزارشی ارزیابی کرد که موزه ها را زیاد دوست ندارد.

وی در گفتگویی با رادیو اروپا یک گفت: من می خواهم از هنر و اشتراکات صحبت کنیم، نه این که احساسی را که کاملا واقعی است، اما به عقیده من با سیاست مرتبط با میراث هیچ ارتباطی ندارد، به طور مرتب تکرار کنیم.

وی اضافه نمود: موزه ها نباید گروگان تاریخ دردناک استعمارگری باشند.

موزه اسکله برانلی که ژاک شیراک، رئیس جمهور اسبق فرانسه در سال 2006 افتتاح کرد 70 هزار قطعه از 90 هزار قطعه اشیاء هنری آفریقایی جنوب صحرای آفریقا را که در موزه های فرانسه موجود است، در خود گردآورده است.

مارتن همچنین ضمن ابراز تاسف گفت: در این گزارش جمله وحشتناکی وجود دارد که می گوید مشکل وقتی شروع می گردد که یک موزه از این که موزه ملی باشد باز می ماند و به موزه (ملت) دیگری تبدیل می گردد.

وی همچنین ضمن ترغیب به ایجاد جامعه دنیای هنر، موزه و اشتراکات، اضافه نمود این نظریه که کلیه نقاشی های ایتالیایی باید به ایتالیا باز گردانده گردد و کلیه نقاشی های انگلیسی به انگلیس، به نظر من این دنیا بهتری را ایجاد نمی نماید.

ژان-ژاک آیاگون (Jean-Jacques Aillagon)، وزیر فرهنگ اسبق فرانسه نیز در ستونی که در روزنامه لوفیگارو منتشر شد، از گزارش مورد بحث انتقاد کرد و اطمینان داد اجرای این توصیه ها موزه های فرانسه را از مجموعه های آفریقایی تهی خواهد نمود و در نخستین مرحله موزه اسکله برانلی از این آثار تهی خواهد شد.

وی از موزه های پاریس از جمله موزه لوور، موزه اورسه، موزه گیمه و موزه اسکله برانلی به عنوان موزه های دنیای دفاع کرد.

رئیس جمهور فرانسه پیشنهاد نموده است در سه ماهه نخست سال 2019 نشستی با همه شرکای آفریقایی و اروپایی در پاریس به منظور تعریف چارچوبی برای سیاست مبادله آثار هنری تشکیل گردد.

به "انتقاد موزه های فرانسه از بازگرداندن آثار هنری کشور های آفریقایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد موزه های فرانسه از بازگرداندن آثار هنری کشور های آفریقایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید
تلفن: 75284-021