دماغه امید نیک (کیپ تاون)

«دماغه امید نیک» (Cape of Good Hope)، سنگپوزی صخره دار در انتهای جنوبی شبه جزیره کیپ در استان «کیپ غربی» آفریقای جنوبی است. اولین شخص اروپایی که کیپ را دید، دریانورد پرتغالی، «بارتولومئو دیاز» در سال 1488 بود که این مشاهده را در بازگشتش به سمت پرتغال، بعد از تعیین محدوده جنوبی قاره آفریقا، انجام داد.

دماغه امید نیک (کیپ تاون)

بر اساس یکی از روایت های تاریخی، دیاز اسم سنگپوز را «دماغه طوفان ها» (Cape of Storms) گذاشت و پادشاه جان دوم پرتغال اسمش را به دماغه امید نیک تغییر داد چون این اکتشاف، نشانه مساعدی مبنی بر این بود که می توان از طریق دریا از اروپا به هند رسید. البته منابع دیگر اسم فعلی آن را به خود دیاز نسبت می دهند.

دماغه امید نیک 2

این دماغه که به آب و هوای طوفانی و دریاهای خروشان معروف است، در تلاقی جریان آرام «موزامبیک - اِگالِس» از اقیانوس هند و جریان سرد «بنگوئلا» از آب های آنتارتیک قرار دارد. پوشش گیاهی چمن و درختچه کوتاه از خصوصیات این سنگپوز آفریقای جنوبی است که بخشی از «پارک ملی دماغه امید نیک» می باشد و نوک جنوبی شبه جزیره را دربرمی گیرد. 2 کیلومتر در شرق این دماغه، یک فانوس دریایی در کیپ پوینت قرار دارد.

هلندی سرگردان

دماغه امید نیک خانه افسانه ای کشتی «هلندی سرگردان» (Flying Dutchman) است. بر اساس اساطیر، این کشتی که خدمه ای از روح های زجرکشیده و ملعون دارد، محکوم به دریانوردی در آب های مجاور است، بدون اینکه هرگز موفق به وفای به عهد کاپیتان کشتی، یعنی گرد کردن دماغه شود. کشتی هلندی سرگردان با فیلم «دزدان دریایی کارائیب: صندوقچه مرد مرده» وارد جریان اصلی شد و به شهرت جهانی رسید. دماغه امید نیک به دلیل جایگاه ویژه تاریخی و اساطیری خود، از اهمیت قابل توجهی برای گردشگران تور آفریقای جنوبی و شهر کیپ تاون برخوردار است.

به "دماغه امید نیک (کیپ تاون)" امتیاز دهید

1 کاربر به "دماغه امید نیک (کیپ تاون)" امتیاز داده است | امتیاز: 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دماغه امید نیک (کیپ تاون)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید
تلفن: 75284-021