دولت ایتالیا در یک قدمی بحران

رم - خبرنگاران - اختلاف و تنش میان رهبران دو حزب ائتلافی دولت ایتالیا بر سر تحقق پروژه احداث خط آهن سریع السیر تورینو - لیون موسوم به تاو، دولت این کشور را در یک قدمی بحران قرار داده است.

دولت ایتالیا در یک قدمی بحران

به گزارش روز شنبه خبرنگاران، دولت ایتالیا در پی شکاف ناشی از اظهارات صریح و تند رهبران دو حزب ائتلافی درمورد ساخت طرح راه آهن سریع السیر که شمال این کشور را به جنوب فرانسه متصل می نماید، یک بحران را پیش روی خود می بیند.

جوزپه کونته نخست وزیر ایتالیا در پی بی نتیجه ماندن نشست های اخیر جناح اکثریت در مورد تحقق پروژه تاو، در یک کنفرانس خبری که به همین مناسبت در محل کاخ نخست وزیری برگزار گردید، در اختلاف نظر میان دو حزب موتلفه، جانب جنبش پنج ستاره را گرفته و توضیح داد: من نسبت به تحقق این پروژه بسیار تردید دارم و معتقدم ایتالیایی ها به هیچ وجه نیازی به آن ندارند. اگر قرار بود امروز کارگاه های عمرانی در این خصوص فعال شوند، من برای عدم راه اندازی آنها مبارزه می کردم.

در همین حال لوئیجی دی مایو معاون نخست وزیر و رهبر سیاسی جنبش پنج ستاره، در نشستی با هیات پارلمانی این جنبش ضمن تشکر از نخست وزیر، خواستار توقف مناقصات پیمانکاریِ مربوطه که شرکت تلت به دلیل ممانعت از تقلیل منابع مالی تخصیصی اتحادیه اروپا، قرار است روز دوشنبه و یا حداکثر چهارشنبه آنها اعلام کند، شد.

از سوی دیگر، متئو سالوینی معاون دیگر نخست وزیر و رهبر حزب اتحاد در گفت وگویی با خبرنگاران با تاکید بر اینکه هیچ یک از وزیرانِ حزب او به توقف کارهای پروژه رأی نخواهند داد، توضیح داد: من تا انتهای این قضیه می روم و خواهیم دید چه کسی حرف خود را به کرسی خواهد نشاند.

دی مایو نیز در واکنش به این اظهارات گفت: از قرار معلوم سالوینی قصد دارد قرارداد دولتی را نقض کند. من از تهدید او مبنی بر ایجاد بحران در دولت متعجب هستم، زیرا این رفتار در برابر میلیون ها ایتالیایی غیر مسئولانه است. گروه پارلمانی پنج ستاره بطور یکپارچه و منسجم روی موضع خود در قبال پروژه تاو ایستاده است.

پاسخ مثبت به ادامه کار ساخت خط آهن ایتالیا و فرانسه، جنبش پنج ستاره را به وضعیت انفجار خواهد کشاند و پاسخ منفی به آن نیز برای حزب اتحاد غیر قابل قبول و غیر قابل هضم خواهد بود.

از این رو دولت با شکاف جدی که در این ارتباط میان احزاب موئلفه ایجاد شده، در یک قدمی بحران قرار گرفته است.

الیزابت بورن وزیر راه و ترابری فرانسه با صدور بیانیه ای بیان کرد: اروپا قرار بود 40 درصد هزینه ساخت تونل مشترک را یاری مالی کند، ولی اکنون اعلام نموده 50 درصد آن را فاینانس خواهد نمود.

وی در این بیانیه با یادآوری اینکه ایتالیا در خصوص پروژه تاو موافقتنامه ای را با فرانسه به امضا رسانده، اضافه نمود: ما تونل ارتباطی میان دو کشور در پروژه مذکور را به تنهایی نخواهیم ساخت و امیدواریم ایتالیایی ها به تعهدات خود پایبند باشند. ما همواره آماده گفت وگو با شرکای خود هستیم.

این در حالیست که یکی از سخنگویان کمیسیون اتحادیه اروپا تأکید کرد: موضع ما در مورد پروژه تاو تغییر ننموده است. منابع مالی تخصیصی به این پروژه نمی تواند بطور دراز مدت منفعل باقی بماند. دو کشور یا از این منابع مالی استفاده خواهند کرد و یا آن را از دست خواهند داد.

جزییات و سرمایه گذاری های مربوطه

هزینه پیش بینی شده برای تحقق پروژه تاو که موافقت اولیه آن میان دولت های ایتالیا و فرانسه در سال 2001 به امضا رسیده و از سال 2005 در میان طرح های اولویت دار اتحادیه اروپا قرار گرفته است، در مرحله نخست 1.9 میلیارد یورو بوده که 485 میلیون آن را فرانسه، 615 میلیون ایتالیا و 814 میلیون یوروی آن را اتحادیه اروپا پرداخت نموده اند.

احداث تونل دو طرفه به طول 57.5 کیلومتر میان مناطق موریانا در فرانسه و وال دی سوزا در ایتالیا در مسیر این پروژه نیز 8.6 میلیارد یورو هزینه در بر داشته که 25 درصد آن را فرانسوی ها، 35 درصدش را ایتالیایی ها و 40 درصد را اتحادیه اروپا متقبل می شوند.

طول این خط آهن در مجموع 269.8 کیلومتر است که 81.1 کیلومتر آن در خاک ایتالیا واقع شده است و احداث تونل دو طرفه مذکور نیز در مسیر کلی پیش بینی شده است.

این پروژه برای ایتالیا در مجموع 4.7 میلیارد یورو (شامل 3 میلیارد یورو در ارتباط با احداث تونل و 1.7 میلیارد یورو در خصوص مسیر خط آهن واقع در خاک ایتالیا) هزینه به همراه دارد.

به "دولت ایتالیا در یک قدمی بحران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت ایتالیا در یک قدمی بحران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید
تلفن: 75284-021