ضرورت واگذاری فعالیت های گردشگری به مراکز خصوصی فعال

رییس مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان با اشاره بر ضرورت حمایت دولت از مراکز خصوصی فعال در حوزه گردشگری، گفت: فعالیت های گردشگری در بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان عمدتاً به بخش خصوصی و نیمه خصوصی واگذار می گردد. اما در ایران با وجود تعدد مراکز خصوصی فعال در این حوزه، هیچ گونه حمایت اقتصادی و عملیاتی از این مراکز و موسسات صورت نمی گیرد.

ضرورت واگذاری فعالیت های گردشگری به مراکز خصوصی فعال

رحیم یعقوب زاده در گفت و گو با خبرنگاران، به معرفی فعالیت ها و دستارودهای مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان پرداخت و اضافه کرد: این مرکز به عنوان تشکیلات وابسته به جهاد دانشگاهی به منظور برداشتن گام های موثر در جهت توسعه گردشگری و ارتقای فرهنگی گردشگری در بین نسل جوان و دانشگاهی جامعه تاسیس شد و اساسنامه آن در سال 1381 به تصویب هیات امنای جهاد دانشگاهی رسید.

وی در ادامه توضیح داد: کارکرد و اهداف دستارودهای مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران جهاد دانشگاهی، براساس اولویت های فرهنگی کشور تعریف شده و وظیفه برنامه ریزی، تدوین و اجرای برنامه های سیاحتی، زیارتی و فعالیت های ویژه گردشگری برای دانشجویان را در محورهای فرهنگی، علمی- پژوهشی و آموزشی برعهده دارد.

یعقوب­ زاده همچنین تاکید نمود: مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران جهاد دانشگاهی تاکنون توانسته است با توجه به فعالیت های مثبت و شاخص خود از سوی بعضی از نهادهای حوزه گردشگری و فرهنگی مورد تقدیر واقع گردد. که کسب دیپلم افتخار بخش رویداد گردشگری جشنواره برترین های گردشگری و دریافت لوح یادبود و تندیس در بخش معرفی جغرافیای فرهنگی ایران با توجه به فعالیت اثربخش پایگاه اطلاع رسانی مرکز گردشگری در ششمین دوره جشنواره بین المللی رسانه های دیجیتال از جمله این افتخارات است.

رییس مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان، در مورد مهم ترین فعالیت های صورت گرفته در این مرکز نیز خاطر نشان کرد: در حوزه گردش های علمی- فرهنگی، اردوهایی با عنوان ایران؛ مرکز پرگهر از سال 1384 برگزار می گردد که تاکنون 11 دوره آن در قالب 1380 اردو در سراسر کشور برای اساتید و دانشجویان برگزار گردیده است، از مهرماه امسال نیز دوازدهمین دوره برگزاری این اردوها شروع می گردد. در واقع این اردوها با هدف بازدید دانشگاهیان از دستاوردها و پروژه های صنعتی انقلاب اسلامی و مواریث فرهنگی برگزار می گردد. بنابراین اردوهای فوق شامل دو بخش بازدید از پروژه های صنعتی و اماکن تاریخی هستند.

به گفته یعقوب زاده، در مرکز گردشگری جهاد دانشگاهی دوره هایی نیز با هدف بازدید از مراکز صنعتی، فرهنگی و علمی برای استعدادهای برتر و نخبگان کشوری با عنوان بازدیدهای علمی و فرهنگی ویژه مستعدین بنیاد ملی نخبگان در این مرکز برگزار می گردد که از سال گذشته این بازدیدها شروع شده و تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان کشور انجام گردد.

رییس مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان، همچنین گفت: با توجه به تنوع جغرافیایی و اقلیمی ایران این مرکز برنامه هایی را در جهت آشنایی دانشجویان با طبیعت طرح ریزی و اجرا می نماید که برگزاری 10دوره طرح ملیدریای خاک(کویرنوردی و کویرشناسی دانشجویان ایران) از سال 1384 با هدف شناساندن کویر به دانشگاهیان به مثابه منبع طبیعی ارزشمند و حفظ تنوع زیستی موجود در آن و نیز برگزاری 2 دوره طرح ملی گنبد گیتی(کوهنوردی دانشجویان کشور) از سال 1393 از این جمله اند.

رییس مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان، در ادامه با اشاره به ضرورت توجه به قالب های نو و مخاطبان متنوع برنامه های گردشگری دانشجویی از اجرای اردوهایی با ملاحظه مشارکت و حضور مخاطبان خاص اضافه کرد: برگزاری یک دوره طرح ملی گردش مهر با هدف اجرای گشت های نیم روزه برای بازدید دانش آموزان از اماکن میراث فرهنگی و کاخ موزه­ های سراسر کشور، برگزاری تورهای ویژه فرزندان شاهد و ایثارگربا هدف بازدید دانشجویان خانواده شاهد و ایثارگر از اماکن میراث فرهنگی و پروژه های ملی سراسر کشور، برگزاری تورهای وی ژه اعضای هیات علمی و مدیران(مانند برنامه های بازدید ویژه منطقه آزاد پارس جنوبی، عتبات عالیات، رالی خانوادگی و... با هدف همگانی کردن سفر و قرار دادن سفر(خاصه سفرهای زیارتی) در سبد اعضای خانواده جامعه هدف و برگزاری دو دوره طرح ملی ایرانِ جهانی و جهانِ ایرانی با هدف آشناسازی دانشجویان غیرایرانی با مواریث تاریخی ایران و بازسازی صندلی ایران معاصر در منظر نگاه دانشجویان خارجی دانشگاه­های کشور از مهم ترین برنامه های صورت گرفته در مرکز گردشگری جهاد دانشگاهی است.

به گفته یعقوب زاده، برگزاری دو دوره طرح ملی دوچرخه سواران گردشگربا هدف حفظ محیط زیست و منابع طبیعی و نیز ترویج فرهنگ دوچرخه­ سواری و نیز نخستین دوره طرح ملی اردوهای دانشجویی بوم­گشت ایران که با هدف آشناسازی دانشگاهیان با مناطق چهارگانه محیط زیست ایران(پارکهای ملی، آثار طبیعی ملی، پناهگاههای حیات وحش و مناطق حفاظت شده از دیگر برنامه های شاخصی است که در راستای اهداف مشخص شده مندرج در اساسنامه مرکز گردشگری علمی - فرهنگی دانشجویان ایران انجام می گیرد.

وی همچنین برگزاری همایش ملی علمی - فرهنگی خلیج فارس را از دیگر برنامه های شاخص و تقویم دار برگزار گردیده در مرکز گردشگری جهاد دانشگاهی دانست و اظهار کرد: یکی از برنامه های مهم این مرکز که بصورت سالیانه برگزار می گردد، برگزاری 11 دوره همایش علمی - فرهنگی خلیج فارس است که در سال آینده و همزمان با روز ملی خلیج فارس دوازدهمین دوره این برنامه ملی برگزار می گردد.

یعقوب زاده گفت: پاسداشت نام تاریخی خلیج فارس و بیان عالمانه مزیت های راهبردی، گردشگری، فرهنگی و مالی خلیج فارس از جمله اهداف برگزاری همایش خلیج فارس است. بنابراین این گردهمایی علمی- فرهنگی فرصتی برای محک آموخته ها،کسب تجربه برای دانشجویان و نوپژوهان است تا آنها بتوانند ضمن تعامل با اساتید مبرز و پیشکسوتان، دانش خود را در موضوع خلیج فارس به بوته آزمایش، نشر و اشتراک گذارند.

رییس مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان در مورد همایش ملی تحلیل گردشگری ایران در دوران پساتحریم این مرکز نیز گفت: این همایش در راستای اهداف کلان دولت یازدهم با هدف توسعه گردشگری و شرایط پیش آمده در دوران پساتحریم برگزار می گردد.

یعقوب زاده همچنین در مورد همایش ملی آنالیز مزیت های گردشگری سواحل مکران اضافه کرد: مرکز گردشگری علمی - فرهنگی دانشجویان ایران با در پیش رو داشتن تجربه برگزاری پیروز 11 دوره همایش ملی خلیج فارس و نیز سایر همایشها، جشنوراه ها و نشست های تخصصی و در راستای اهمیت نقطه جغرافیایی سواحل مکران، بکر بودن حوزه های مطالعاتی و موضوعات مربوط به آن برگزاری این همایش را دارای اهمیت و کارکرد مثبت می داند. در این همایش کوشش می نماید ضمن استفاده از نظرات کارشناسان و استادان ملی و بومی، راهکارهایی به تصمیم گیران ارائه گردد که همایش ملی آنالیز مزیت های سواحل مکران در زمینه توسعه گردشگری بهمن ماه جاری در چابهار برگزار می گردد.

وی همچنین برگزاری سلسله نشست های چشم انداز صنعت گردشگری در ایران را از دیگر برنامه های این مرکز در جهاد دانشگاهی مطرح کرد و گفت: مرکز گردشگری علمی - فرهنگی دانشجویان ایران در راستای ساماندهی نظرات کارشناسی نخبگان حوزه تخصصی گردشگری و انتقال راهکارهای آنها به تصمیم گیران، مجموعه نشست های آنالیز چشم انداز صنعت گردشگری در کشور را با هدف بهره گیری از تخصص نخبگان این عرصه طراحی نموده است.

در این سلسله نشست ها کوشش خواهد شد تا تاثیرات متغیرهای مستقل چهارگانه های اقتصاد، فرهنگ، امنیت و سیاست بر حوزه گردشگری به صورت موردی و مسئله محورانه به بحث گذاشته گردد و نتایج و مباحث هر یک از نشست ها به صورت گزارش مستقل به اطلاع مدیران، مسئولان و نیز علاقه مندان برسد. این سلسله نشست ها برای پاسخ به سوالات فوق و سوالات مشابه طراحی شده است و با همکاری معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی این طرح را برگزار گردد.

به گفته یعقوب زاده، نخستین دوره این نشست ها که مهرماه سال 94 شروع شده سرانجام شهریورماه امسال نیز به اتمام رسید. که در دوره نخست حدود 24 نشست تخصصی در سراسر کشور برگزار گردید و در سال تحصیلی 95- 96 نیز 24 نشست در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

وی همچنین سایت مرکز گردشگری جهاد دانشگاهی را بزرگترین سایت گردشگری در کشور دانست و گفت: این سایت مطالب خود را به 7 زبان جهان منتشر می نماید. در واقع در این سایت همه استان ها، جاذبه ها و مقاصد گردشگری ایران به زبان های فارسی، عربی، انگلیسی، پرتقالی، اسپانیایی، ترکی استانبولی و ایتالیایی ارائه می گردد. به طوری که این سایت روزانه 5000 بازدیدنماینده دارد و یکی از برنامه های مرکز این است که تا سرانجام امسال تعداد زبان های این سایت را به 12 زبان افزایش بدهد.

رئیس مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان درخصوص فصل نامه منتشر شده در این مرکز نیز گفت: مرکز گردشگری جهاد دانشگاهی دارای دو فصل نامه علمی-ترویجی (فصل نامه مطالعات فرهنگی - سیاسی خلیج فارس و فصل نامه میراث و گردشگری) در حوزه گردشگری است که کوشش می گردد یکی از این فصل نامه ها به درجه علمی پژوهشی برسد.

یعقوب زاده به برنامه های آینده مرکز گردشگری جهاد دانشگاهی اشاره نمود و اضافه کرد: این مرکز براساس اهداف کلان کشوری و به منظور توسعه و گردشگری اقتصاد غیرنفتی که از جمله گردشگری یکی از اولویت ها در این زمینه است، کوشش دارد سهم قابل توجه و موثرتری در توسعه فعالیت های گردشگری کشور و همچنین افزایش درآمدهای ارزی و تقویت بسترهای لازم به منظور تبادل مزیت ها و توانمندی های فرهنگی کشور به وسیله گردشگری را داشته باشند.

وی همچنین بر لزوم حمایت دولت از موسسات و مراکز خصوصی فعال در حوزه گردشگری تاکید نمود و اظهار داشت: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان فعالیت هایی از قبیل گردشگری عمدتاً معطوف به بخش خصوصی و نیمه خصوصی می شوند و دستگاه های دولتی بیشتر نقش نظارتی و سیاست گذاری کلان را در این زمینه عهده دار است. بنابراین فعالیت مراکز، موسسات، پژوهشکده ها و سایر بخش های فعال در حوزه گردشگری می تواند به عنوان بازوی اجرایی دستگاه دولتی عمل کند.

رییس مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان در سرانجام گفت: انتظار ما این است که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دیگر نهادهای متولی در این حوزه، از مراکز خصوصی که با کمترین بودجه کوشش می نمایند بیشترین نقش را در حوزه صنعت گردشگری داشته باشند، بیشترین حمایت های لازم را به عمل بیاورند و خود تنها به حفظ نقش نظارتی خود اکتفا نمایند.

برای دریافت ویزای اروپا با ما تماس بگیرید.

به "ضرورت واگذاری فعالیت های گردشگری به مراکز خصوصی فعال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت واگذاری فعالیت های گردشگری به مراکز خصوصی فعال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید
تلفن: 75284-021