گردشگری پایدار (Sustainable Tourism) - قسمت اول

یک گردشگر سازگار با محیط زیست بودن می تواند امر چالش برانگیزی باشد. گردشگری صنعتی است که تاثیرهای زیست محیطی منفی زیادی دارد: لذت ما برای زیستگاه ها یا حیات وحش های محلی اغلب هزینه بر است. خلیج «Maya Bay» در جزیره خالی از سکنه «Ko Phi Phi Leh» بعنوان محل فیلمبرداری فیلم هالیوودی «ساحل» (The Beach) در سال 2000 به شهرت رسید. اما این موضوع منجر به رشد سریع بازدیدکنندگان از آن شد که در زمان اوج خود به 8 هزار نفر در یک روز می رسیدند؛ امری که فشار زیادی به زیستگاه های طبیعی این خلیج آورد. از ورود گردشگران به خلیج Maya Bay از سال 2018 به مدت 4 سال ممانعت به عمل آمد تا صخره های مرجانی و حیات وحش آن ترمیم شوند.

گردشگری پایدار (Sustainable Tourism) - قسمت اول

 

اما گردشگری می تواند روش الهام برانگیزی برای ارتباط برقرار کردن با خود، دیگران و مکان های جدید هم باشد. گرشگران می توانند درباره اقدامات زیست محیطی مثبت اطلاعات کسب کنند، آن ها را به اشتراک بگذارند و خود نیز در این امر نقش مفیدی بازی کنند. شما بعنوان یک گردشگری تاثیرگذار هم هستید. پولی که خرج می کنید، تعامل های اجتماعی که دارید و منابعی که مصرف می کنید، همگی در شکل دهی به یک ناحیه تاثیرگذار هستند. در ادامه این مطلب و مطلب بعدی در وبسایت شرکت خدمات مسافرتی آوای بورالان 4 توصیه را مطالعه می کنید تا سفر بعدی تان تاثیر بهتری روی محیط زیست داشته باشد.

 

کالاهای محلی بخرید

Khama Rhino Sanctuary, Bostwana

ما همگی نسخه ای از شعار «فقط خاطره با خود ببرید، فقط ردپا از خود باقی بگذارید» (take only memories, leave only footprints) را شنیده ایم. این پیامِ مبنی بر مصرف و تاثیر کمتر، خصلت خوبی برای آن نوع از گردشگری است که نسبت به محیط زیست حساسیت دارد.  اولین کاری که باید انجام دهید، فکر کردن به راه هایی برای باقی گذاشتن ردپای مثبت تری است.

یک از بهترین روش ها برای استفاده حداکثری از ردپای اقتصادی تان، ماندن و خرید کردن در کسب و کارهای مستقل است. این کسب و کارها معمولا مالیات محلی پرداخت می کنند و مالک و کارمندان آن ها افراد محلی هستند و از این رو، بخش بیشتری از پولی که خرج می کنید، در همان ناحیه باقی می ماند.

در جاهایی که پول گردشگران به صورت مستقیم به مردم و کسب و کارهای محلی سود می رساند، حمایت آن ها از حفظ منابع طبیعی اغلب ترویج می شود. برای مثال، گردشگرانی که از پناهگاه های کرگدن در بوتسوانا بازدید می کنند، با خود درآمد و مشاغل حمایتی می آورند. در سال 2010 کارکنان «پناهگاه کرگدن خاما» (Khama Rhino Sanctuary) این کشور 26 نفر بودند و این پناهگاه تعداد خیلی بیشتری کارگر غیر دائمی هم داشت.

این امنیت اقتصادی در عوض می تواند اهمیت محافظت از گونه های حیوانی آسیب پذیر مثل کرگدن ها را برای مردم محلی قابل درک سازد. تحقیقات جداگانه ای که روی مردم ساکن اطراف ذخیره گاه طبیعی «ماسایی مارا» (Maasai Mara) کنیا انجام شد، به این یافته رسید که احتمال حمایت افرادی که زندگی هایشان به گردشگری وابستگی داشت از حفظ حیات وحش محلی بیشتر بود.

 

حساب شده سفر کنید

Please Leave Nothing But Your Footprints

گردشگری باعث ایجاد پسماند می شود و منابع را به پایان می رساند. اگر حساب شده سفر کنید، تاثیر زیست محیطی که بر روی مقصد سفرتان خواهید داشت، به حداقل خواهد رسید.

راه ساده ای برای کاهش ردپای زیست محیطی تان، استفاده از منابع کمتر در همه مراحل سفرتان است. یک گردشگر بطور متوسط 300 لیتر آب هر شب در اقامتگاهش می نوشد. استفاده مجدد از حوله ها، کمتر سیفون کشیدن و کاهش زمان دوش گرفتن همگی می توانند تقاضا برای منابع آبی را کاهش دهند.

فکر کردن به ردپاهایی که بعنوان یک گردشگر از خود بجا می گذارید، طرز فکر مفیدی است. ممکن است که حتی نسبت به میراث مثبتی که می توانید از خود بجا بگذارید، آگاه تر شوید.

درباره ناحیه محلی و مسائل زیست محیطی که در آنجا اهمیت دارند، اطلاعات کسب کنید. اگر از دستن رفت زیستگاه در آنجا مشکل قابل توجهی است، به سازمان های محلی حامی حفظ منابع طبیعی کمک کنید. سازمان هایی مثل «نشنال تراست» (National Trust) سفرهای تفریحی را حتی در بریتانیا ارائه می دهند که به تامین منابع مالی کارشان کمک می کند.

 

قسمت اول گردشگری پایدار به پایان رسید. بخش دیگر این مقاله را در قسمت دوم مطالعه فرمایید.

به "گردشگری پایدار (Sustainable Tourism) - قسمت اول" امتیاز دهید

1 کاربر به "گردشگری پایدار (Sustainable Tourism) - قسمت اول" امتیاز داده است | امتیاز: 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری پایدار (Sustainable Tourism) - قسمت اول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید
تلفن: 75284-021