واکنش اعتراض آمیز چین به رزمایش نظامی هند

پکن به رزمایش در حال برگزاری هند در ایالت اروناچال پرادش به شدت اعتراض کرد.

واکنش اعتراض آمیز چین به رزمایش نظامی هند

رزمایش نظامی

نشریه تایمز او ایندیا روز شنبه نوشت: به گفته مقامات هندی، این اعتراض در دیدار روز پنجشنبه لو ژاویی معاون وزیر امور خارجه چین با ویجی گوخال همتای هندی خود در دهلی نو اعلام شد.

پکن اعلام نموده است که رزمایش نظامی هند در ایالت اروناچال پرادش اقدامات صادقانه دو کشور برای برگزاری نشست غیر رسمی میان رهبران دو کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.

هند نیز اعلام نموده است که این رزمایش در فاصله 100 کیلومتری از مرز های مشترک دو کشور انجام می گردد و زمان برگزاری آن ارتباطی با دیدار غیر رسمی میان مودی و شی جین پینگ ندارد.

براساس گزارش های رسانه ای، نشست غیر رسمی میان رهبران هند و چین در تاریخ 11 اکتبر (19 مهرماه) در شهر چنای در جنوب هند برگزار خواهد شد.

هند

این نشست غیر رسمی در حالی برگزاری می گردد که چین در ارتباط با مساله کشمیر و لغو امتیازات خاص این منطقه، از هند حمایت ننموده است و در مقابل از اقدامات هند در کشمیر ابراز نگرانی نموده است.

از سوی دیگر هند که از سرمایه گذاری های چین در کشمیر تحت کنترل پاکستان ناراضی است اعلام نموده به طرح یک جاده یک کمربند چین به دلیل عبور آن از خاک هند (کشمیر) که تحت اشغال پاکستان است نخواهد پیوست.

چین

در سال 2005، هند و چین توافقی امضا کردند که بر اساس آن دو کشور نباید رزمایش های نظامی با حضور بیش از 15 هزار نیرو در مناطق مورد اختلاف برگزار نمایند.

هند و چین دارای 4 هزار کیلومتر مرز مشترک هستند که در اکثر این منطقه دارای اختلاف می باشند. چین ایالت اروناچال پرادش را به عنوان تبت جنوبی می داند و آن را بخشی از خاک خود اعلام نموده است. پکن همچنین از صدور ویزا برای مردم ایالت اروناچال پرادش خودداری می نماید.

چین پیش از این به سفر مقامات ارشد دولتی و نظامی هند به ایالت اروناچال پرادش اعتراض نموده بود.

تنش های مرزی میان هند و چین از دو ماه گذشته پس از آنکه دولت هند امتیازات خاص ایالت جامو و کشمیر را لغو کرد و این ایالت را به دو بخش جامو و کشمیر و لاداخ تقسیم کرد، افزایش یافت.

چین با این تقسیم بندی مخالفت کرد، اما هند ضمن رد نقدها چین خاطرنشان کرد که تصمیم دولت هند برای قرار دادن منطقه لاداخ در کنترل مستقیم دولت مرکزی، یک مساله کاملا داخلی است و شرایط را در امتداد مرز واقعی کنترل تغییر نمی دهد.

پس از آن وانگ یی وزیر امور خارجه چین سفر خود به دهلی نو که قرار بود در تاریخ 9 ماه سپتامبر(18 شهریور) انجام گردد را لغو کرد. در این سفر وانگ یی قصد داشت در مورد اختلافات مرزی با هند گفت و گو کند.

به "واکنش اعتراض آمیز چین به رزمایش نظامی هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش اعتراض آمیز چین به رزمایش نظامی هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید
تلفن: 75284-021