زبان و مذهب ایتالیا

اصلی‌ترین مذهب در کشور ایتالیا، کاتولیک رومی است. البته جای تعجب ندارد، چرا که شهر واتیکان قطب این مذهب و محل زندگی پاپ، درست در قلب شهر رم قرار گرفته است. زبان رسمی این کشور زبان ایتالیایی است. حدود 93 درصد جمعیت این کشور به این زبان صحبت می‌کنند. این زبان گویش‌های متفاوتی نیز دارد که در نقاط مختلف کشور استفاده می‌شود. برای مثال در ونیز، میلان، ساردینا، ناپل و سیسیل گویش‌های متفاوتی از ایتالیایی صحبت می‌شود.

زبان و مذهب ایتالیا

زبان ایتالیا

زبان رسمی کشور، ایتالیایی است. تخمین زده می‌شود زبان مادری 64 میلیون نفر از مردم دنیا این زبان است. در مجموع تعداد کسانی که به این زبان صحبت می‌کنند، شامل کسانی که زبان ایتالیایی زبان دومشان است، حدود 85 میلیون نفر است. ایتالیا تعداد زیادی گویش‌های منطقه‌ای دارد، اما سیستم آموزشی ملی باعث شد در قرن بیستم اختلاف در زبانهایی که در سراسر کشور استفاده می‌شوند کم شود. به خاطر رشد اقتصادی و بالا رفتن نفوذ رسانه‌ها و تلویزیون در خانه‌های مردم، استاندارد سازی زبان در دهه‌های 1950 و 1960 گسترش زیادی داشت. شبکه ملی کشور یعنی RAI، کمک زیادی به جایگاه ایتالیایی استاندارد کرد.

به خاطر مهاجرت‌های گسترده در سال‌های اخیر، جمعیت قابل ملاحظه‌ای در این کشور زندگی می‌کنند که زبان مادریشان ایتالیایی نیست. به گفته موسسه آمار ملی، رومانیایی متداول‌ترین زبان مادری است که در میان خارجیان ساکن در کشور استفاده می‌شود. در حال حاضر در این کشور حدود 800 هزار نفر به رومانیایی به عنوان زبان اولشان صحبت می‌کنند. دیگر زبان‌های مادری شایع، زبان‌های عربی، آلبانیایی و اسپانیایی هستند.

زبان ایتالیایی یک زبان رومی‌تبار است. در بحث واژگان، این زبان دومین زبان نزدیک به لاتین بعد از ساردنیایی است. این زبان، زبان رسمی ایتالیا، سوئیس، سن مارینو، شهر واتیکان و ایستریا است. ایتالیایی زبانی است که در اسناد رسمی و سیاسی واتیکان استفاده می‌شود. این زبان توسط گروه بزرگی از کسانی که در چند دهه قبل، از ایتالیا به آمریکا مهاجرت کردند، صحبت می‌شود. ایتالیایی سومین زبان در اتحادیه اروپا از نظر تعداد کسانی است که این زبان، زبان اصلیشان است.

به خاطر استفاده از زبان ایتالیایی در اپرا و واژگان موسیقی، این زبان به عنوان زبان موسیقی شناخته می‌شود. این زبان چهارمین یا پنجمین زبان در دنیا است که به عنوان زبان دوم آموزش داده می‌شود. به گفته وزارت امور خارجه کشور، هر سال بیشتر از 200 هزار دانش‌آموز، زبان ایتالیایی یاد می‌گیرند.

مذهب ایتالیا

کاتولیک رمی با فاصله زیادی بزرگترین مذهب کشور است، اگر چه که این دین، دین رسمی در ایتالیا نیست. در سال 2010 حدود 81 درصد از مردم این کشور اعلام کردند که کاتولیک هستند. یکی از ادیان اقلیت‌ها که برای مدتها در این کشور وجود داشته یهودیت است. یهودی‌ها از روم باستان و قبل از تولد حضرت مسیح در این منطقه حضور داشته‌اند. ایتالیا برای قرنها میزبان یهودیان از دیگر کشورها مخصوصا اسپانیا بوده است. در زمان جنگ جهانی دوم، حدود 20 درصد از جمعیت یهودیان این کشور کشته شدند. این موضوع همراه با مهاجرتی که در زمان جنگ جهانی دوم و بعد از آن وجود داشت، باعث شد در زمان حاضر تنها جمعیت کوچکی از یهودیان (در حدود 28 هزار نفر) در کشور حضور داشته باشند.

مهاجرت به ایتالیا در دو دهه گذشته باعث شده دیگر مذاهب غیر مسیحی در کشور رشد کنند. در سال 2015 حدود 1.8 میلیون مسلمان در ایتالیا زندگی می‌کردند که 2.6 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. مسجد رم یکی از بزرگترین مسجدهای دنیا در خارج از جهان اسلام است.

به "زبان و مذهب ایتالیا" امتیاز دهید

19 کاربر به "زبان و مذهب ایتالیا" امتیاز داده اند | امتیاز: 3.7 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زبان و مذهب ایتالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید
تلفن: 75284-021