گردشگری زمستانی را در شهر و کشور خودمان تجربه کنیم، گردشگری در مشهد هم سیاحت، هم زیارت

وقتی هوا سرد می گردد و طبیعت به خواب زمستانی می رود، گشت و گذار ها محدودتر می گردد، اما با سفید پوش شدن کوه ها، تفریح خاص روز های زمستان، گردشگران را فرا می خواند.

گردشگری زمستانی را در شهر و کشور خودمان تجربه کنیم، گردشگری در مشهد هم سیاحت، هم زیارت

به گزارش خبرنگار از زمستان سردترین فصل سال است، با این حال زیبایی ها و شگفتی های این ایام سال صحنه های بسیار دلچسبی را پیش روی چشمان ما قرار می دهد.

امروزه گردشگری زمستانه در بسیاری از کشور ها آنقدر رونق گرفته است که علاوه بر ساخت انواع امکانات اقامتی، پذیرایی و تفریحی ازسوی سرمایه گذاران، سالانه هزاران شغل فصلی در مناطق گردشگری ایجاد می گردد.

به همین دلیل هم بعضی از ایرانیان بدون اطلاع از وجود مناطق بکر زمستانی در این فصل سرد برای تفریح راهی کشور های دیگر می شوند یا به کل دور سفر کردن در فصل سرما را خط می کشند، غافل از اینکه بسیاری از مناطق کوهستانی و سردسیر کشور از جاذبه های منحصر به فردی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی برخوردارند که شاید هنوز عده ای از وجود این جاذبه ها بی خبر باشند.

گردشگری زمستانه جزو آن دسته از تفریحاتی است که در فصل خاص و زیبای زمستان انجام می گردد؛ پس وقتی صحبت از گردشگری زمستانه می کنیم، منظور مناطقی است که امکان تفرج را برای شهروندان و گردشگران در ایام زمستان فراهم می آورد.

زائران و گردشگرانی که به خراسان رضوی سفر می نمایند، غالبا با عنوان زائر وارد می شوند، بنابراین گردشگری زمستانی و انواع دیگر گردشگری ها در این استان، در قالب گردشگری مکملی قرار می گیرد؛ یعنی مسافری به قصد زیارت به مشهد می آید، اما برای افزایش ماندگاری این سفر، به انواع گردشگری از جمله گردشگری زمستانی روی می آورد.

وجود مضجع شریف ثامن الحجج (ع) در مشهد باعث شده تا علاوه بر جنبه زیارتی، در جنبه های گردشگری دیگر نیز پیشرفت های چشمگیری داشته باشیم.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران تعدادی از محبوب ترین و پرهوادار ترین مکان های گردشگری زمستانی خراسان رضوی را معرفی می نماید.

فرید جواهرزاده رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران در گفت و گو با خبرنگار از، می گوید: مناطق گردشگری به چند دسته تقسیم می شوند، بخشی از آن ها مراکزی هستند که در طول سال و بویژه زمستان، فعالیتشان بیشتر می گردد، مثل مناطق سرپوشیده، پارک های آبی؛ اما بخش دیگر مناطقی هستند که جنبه تفرجگاهی دارند که با عنوان مناطق طبیعت گردی یا مقاصد طبیعت گردی به آن اشاره می گردد که کارکردی متفاوت از دسته اول دارند، مثل مناطقی که امکان ورزش های زمستانی مثل اسکی را فراهم می نمایند یا پارک ها و محیط های طبیعت گردی که کارکرد زمستانی دارند.

او با بیان اینکه خراسان رضوی به دلیل تنوع اقلیمی خوبی که در بین استان های کشور دارد، ویژگی های منحصر به فردی را در جاذبه های گردشگری داراست، ادامه می دهد: برای گردشگری زمستانی مناطق بسیار خوبی را در مشهد داریم؛ رشته کوه بینالود در مشهد، یکی از مناطق پر هوادار برای صخره نوردان، کوهنوردان و گردشگران است که به کوه های اخلمد ختم می گردد.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران می گوید: منطقه اخلمد با وجود اینکه آبشار های آن بهاری و تابستانی است، اما صخره هایی دارد که ویژگی های منحصر به فردی را برای ماجراجویان زمستانی فراهم می نماید.

اخلمد از گردشگاه های طبیعی اطراف مشهد در 85 کیلومتری شمال غرب مشهد، 24 کیلومتری چناران و در دره ای میان رشته کوه بینالود واقع شده است.

آبشار های اخلمد بعد از روستای نسبتاً بزرگ و قدیمی اخلمد جریان دارند. پس از طی جهتی حدود دو کیلومتر به آبشار اول که 23 متر ارتفاع دارد می رسیم.

جواهرزاده می افزاید: پارک وکیل آباد مشهد، با 70 هکتار مساحت، بخشی از مناطق ییلاقی مشهد است که کارکرد آن با توجه به تنوع درختان کهنسال و وجود رودخانه فصلی، باعث پدید آمدن محیط بسیار زیبایی در فصل زمستان می گردد که این پارک را به یک منطقه تفرجگاهی زمستانی تبدیل می نماید.

او ادامه می دهد: پارک طبیعی هفت حوض مشهد در فاصله هفت کیلومتری جنوب شرقی این شهر، میان کوه های خلج واقع شده است؛ این پارک فضایی بسیار بکر و دارای آرامشی غیرقابل توصیف است؛ این مکان دنج و بکر که کمتر شناخته شده، گزینه ای مناسب برای گردشگران زمستانی است.

منطقه ییلاقی شاندیز در 38 کیلومتری غرب مشهد واقع شده است. رودخانه ها و دره های گوناگون شاندیز و اقلیم متنوع و چشم انداز طبیعی آن منظره دلنشین را برای گردشگران طبیعت پدید آورده است.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران می گوید: روستا ها و مناطق ییلاقی طرقبه و شاندیز که در اطراف مشهد هستند، عمدتا دارای جاذبه های غذایی هم هستند که با این حال مقصد بسیار خوبی برای گردشگران زمستانی است.

جواهرزاده می افزاید: منطقه گردشگری و تفریحی چالیدره از امکانات تفریحی و رفاهی متنوعی برخوردار است و از سال های گذشته به یکی از قطب های گردشگری مشهد تبدیل شده و سالیانه پذیرای گردشگران بسیاری است.

دره چالیدره که یکی از جاذبه های طبیعی طرقبه می باشد، به وسیله رودخانه ای به نام جاغرق تغذیه می گردد که وجود این دره و رودخانه در کنار هم، جاذبه طبیعی چشم نوازی را در این منطقه بوجود آورده است؛ تله کابین، ماهی گیری در دریاچه، بانجی جامپینگ، ترن کوهستان،زیپ لاین،برج گردان، لمکده و چایخانه، تله سیژ، امکانات تفریحی ویژه بچه ها، قایق پدالی، موتوری و پارویی، کشتی شناور تفریحی، آموزش غواصی و قایق سواری در دریاچه و رستوران با انواع غذاهای ایرانی و فرنگی از امکانات و خدمات تفریحی این منطقه است.

او ادامه می دهد: در امتداد کوه های بینالود، چشمه و دره های شاندیز، مناطق بسیار زیبایی مثل زشک و ابرده را رقم زده است.

روستای زشک به دلیل دارا بودن چشم اندازهای بسیار زیبا، آب و هوای معتدل و نیز باغ های سرسبز میوه به عنوان یکی از بهترین مناطق ییلاقی شهر مشهد شناخته می گردد.

چشمه قلقلی نیز که یکی از پرآب ترین و دیدنی ترین چشمه ها در ییلاقات اطراف مشهد است.

آب این چشمه، مثل لوله آبی ترکیده، با قل قل از زمین می جوشد؛ از روستای زشک تا چشمه قلقلی، 4 کیلومتر راه خاکی فاصله است. چشمه قلقلی ابتدای راه صعود به قله های چمن، فِلِسکه و شیرباد هم هست.

باغ های پرمیوه و رودخانه پر آب با آب های سرد، به علاوه بافت سنتی روستا، بهترین مناظری است که می گردد در زشک دید.

قله شیرباد (بام خراسان): قله شیرباد با ارتفاع 3 هزار و 339 متر از سطح دریا، بلندترین قله رشته کوه بینالود است و راه صعود به آن از روستای زشک در مشهد می گذرد.

دره نهل، در دامنه های شرقی قله شیرباد واقع شده است. چشمه نهل چشمه ای پرآب است که در چمنزاری موسوم به اولنگ قرار گرفته است.

یکی دیگر از جهتهای صعود به قله شیرباد هم از همین دره و از کنار چمشه پرآبش شروع می گردد؛ حاشیه رودخانه زشک در دره نهل، رویشگاه گل های بابونه هم هست.

قله چمن با 3 هزار و 40 متر ارتفاع، یکی از قله های کوهستان بینالود است که روستای زشک در دامنه های شمالی آن واقع شده است.

دامنه های قله چمن، یکی از بهترین رویشگاه های گیاهان خوراکی و دارویی در اطراف زشک است. عمده سبزی های کوهی و گیاهان دارویی که مخصوصا در بهار در این منطقه عرضه می گردد از دامنه های قله چمن، چیده شده اند.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران می گوید: طرقبه ییلاقات زیبایی را در منطقه عنبران و روستای کنگ در خود جای داده است.

هرکدام از این مناطق شرایط بسیار ایده آلی را برای گردشگران زمستانی بوجود می آورند.

جواهر زاده می افزاید: در همین مناطق می گردد به مجموعه گلمکان دریاچه چشمه سبز و چشمه گیلاس و کاهو اشاره کنیم؛ دریاچه چشمه سبز از جاذبه های گردشگری است که در حدود 20 کیلومتری روستای بزرگ گلمکان در یکی از بلندترین نقاط رشته کوه بینالود واقع شده است.

او ادامه می دهد: مجموعه سایت زمستانی شیرباد، مکانی با وجود امکانات زیرساختی برای ورزش های زمستانی از جمله اسکی است.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران می گوید: شهرستان هایی مانند کلات، گناباد از مناطق بسیار زیبا و بکر برای گردشگران زمستانی است.

جواهرزاده می افزاید: کویر بجستان و کاشمر، مقصد گردشگری زمستانی برای بسیاری از گردشگران است که به خراسان رضوی سفر می نمایند؛ سطح کویر بجستان (کویر سعدالدین) در فصل زمستان و بهار از آب پوشیده شده و در ماه های تیر و مرداد بصورت قشر نمک کاملاً سفید است.

او ادامه می دهد: در شمال خراسان رضوی، منطقه باجگیران و درگز با تنوع کوهستانی، از جاذبه های گردشگری زمستانی است.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران می گوید: تفرجگاه زیبای ارتکند یکی از مناطق بکر و ییلاقی کلات نادر است.

این تفریحگاه به دلیل آبشار های زیبا، کوه های سربه فلک کشیده و غار آبی بسیار زیبایش، مورد توجه گردشگران ایرانی و خارجی می باشد.

نیشابور به عنوان یکی از شهرهای مطرح ایران که اندیشمندان، شاعران، عارفان و حتی تاریخ نویسان بسیاری را به فرهنگ و ادب ایرانی تقدیم نموده، دارای مکان های مقصد گردشگری است.

منطقه سرسبز باغرود در شمال شهر نیشابور و در رشته کوه های بینالود واقع شده است.

این منطقه زیبای طبیعی در دره ای واقع شده که در آن رودخانه ای در جریان است و اطراف آن پوشیده از درختان متنوع میوه مانند گردو، چنار، سیب، گیلاس و... است.

منطقه زیبای باغرود یکی از معروف ترین مراکز گردشگری طبیعی در خراسان رضوی است.

او تصریح می نماید: سفر های زمستانی دارای یک سازوکاری است؛ واحد های بومگردی زیادی در طول سال های قبل در خراسان رضوی با تنوع فراوان ایجاد شده اند که یکی از کارکرد های آن ها آشنا کردن گردشگران با تنوع اقلیم و شرایط زندگی بومی و ایجاد خاطره و تجربه خوب ذهنی برای آنان است.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران می گوید: مثلا در خانه های قدیمی روستایی کرسی داشتیم، الان اغلب بومگردی ها به کرسی مجهزند و همینطور بقیه شرایط زندگی روستایی را برای گردشگر فراهم نموده اند.

جواهرزاده می افزاید: بومگردی علاوه بر جنبه تفرجگاهی خود، نوعی مردم شناسی، معرفی فرهنگ و آداب و رسوم، آشنایی با اقلیم های متنوع و غذا های محلی را در معرض نمایش و تجربه گردشگران قرارمی دهد؛ حالا وقتی سفر ها در زمستان باشد، مناطق بومگردی زندگی زمستانی مردم قدیم خراسان را به نمایش می گذارد.

روز های زمستان معمولا با رخوتی همراه است که برای مبارزه با آن، می توان سراغ ورزش های مهیج رفت. یکی از این ورزش های مهیج اسکی است که مدتی است امکان اسکی برای مردم استان فراهم شده است.

خراسان رضوی نیز چند سالی است که صاحب یک پیست اسکی شده است. پیست اسکی شیرباد در دامنه کوه های بینالود، پذیرای گردشگران زمستانی است. این پیست از سال 1388 افتتاح و از اواسط آذر تا اوایل فروردین قابل استفاده است.

طول جهت پیست اسکی شیرباد 1200 متر است. امکانات این پیست شامل یک دستگاه بالابر تله اسکی، لوازم اسکی، رستوران و کافی شاپ است همچنین برای راحتی حال مسافران و ورزشکاران خوابگاهی نیز در نزدیک پیست تعبیه شده است.

تله اسکی به طول 900 متر علاقه مندان را تا ارتفاعات بالا می برد و پس از آن ورزشکاران و دوستداران طبیعت علاوه بر استفاده از منظره زیبای این پیست می توانند با طی جهتی هزار و دویست متری لذت یک اسکی مطمئن و فرح بخش را تجربه نمایند.

برای رفتن به پیست اسکی شیرباد باید به روستای دولت آباد واقع در جاده چناران بروید فاصله این روستا تا مشهد بیست کیلومتر است و از روستا تا پیست نیز 18 کیلومتر راه در پیش دارید این جهت، کوهستانی و شوسه است. با توجه به کوهستانی بودن جهت، چنانچه با اتومبیل شخصی قصد عزیمت به پیست را دارید بهتر است با یک فرد راه بلد همراه باشید.

هزینه ورودی به پیست اسکی شیرباد در مجموع 45 هزار تومان بوده و از ساعت 9 تا 16 در اختیار اسکی بازان است و به تازگی نیز این پیست شبانه روزی شده است.

اگر وسایل اسکی ندارید در پیست شیرباد، این وسایل را به قیمت 50 هزار تومان برای یک روز به شما اجاره می دهند همچنین کلاس های آموزشی نیز در این پیست برگزار می گردد که می توانید از آن بهره ببرید.

این پیست شامل سه جهت برای اسکی بازان شامل جهت مبتدیان، جهت اسکی بازان متوسط و یک جهت برای اسکی بازان حرفه ای است.

گردشگری زمستانه گوشه ای از جذابیت خراسان رضوی را برای گردشگران داخلی و خارجی نمایان می نماید تا از لحظه به لحظه این فصل سرد و برفی نهایت لذت را ببرند. اگر استان چهار فصل و هزار رنگمان را درست معرفی کنیم، نه تنها گردشگر جذب می کنیم، بلکه ممکن است با پدیده ماندگاری توریست رو برو شویم.

برای دریافت ویزای اروپا با ما تماس بگیرید.

به "گردشگری زمستانی را در شهر و کشور خودمان تجربه کنیم، گردشگری در مشهد هم سیاحت، هم زیارت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری زمستانی را در شهر و کشور خودمان تجربه کنیم، گردشگری در مشهد هم سیاحت، هم زیارت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید
تلفن: 75284-021