چین و اروپا منهای آمریکا

لی که چیانگ نخست وزیر چین برای گفت و گو با کشورهای اروپایی و با هدف گسترش همکاری های طرفین راهی این قاره شده است او می گوید کشورش از یکپارچگی اروپا حمایت می نماید و تمایل دارد روابط سیاسی و اقتصادی اش را با این اتحادیه به عنوان دومین شریک تجاری خود توسعه دهد.

چین و اروپا منهای آمریکا

به گزارش خبرنگاران سفر در شرایطی اجرا شده است که چین درگیر یک نبرد بزرگ تجاری با آمریکا است و بیش از گذشته به پشتیبانی کشورهای اروپایی احتیاج دارد پکن از جمله می خواهد کشورهای بیشتری از این قاره به برنامه راه ابریشم چین ملحق شوند و به مانند ایتالیا از این برنامه به شکل کاربردی و عملیاتی پشتیبانی نمایند.

از سوی دیگر در جریان این سفر طرفین یک بیانیه مشترک نیز امضا شد که در آن به بخش های مختلف همکاری طرفین اشاره شده است.

البته چین و اروپا اختلافات بزرگی نیز با یکدیگر دارند همین اختلافات در بخش های اقتصادی و تجاری برایشان موانعی ایجاد نموده است به همین سبب برخی بر این باور هستند که وجود چنین چالش هایی می تواند از انتشار یک بیانیه مشترک از سوی آنها جلوگیری کند.

اگرچه چین و کشورهای اروپایی درباره تحولات اقلیمی، تجارت، سرمایه گذاری و حقوق بشر با یکدیگر همکاری نزدیکی دارند اما همزمان اختلافاتی هم دارند از جمله اینکه اروپایی ها مانند آمریکا خواهان حراست چین از حق مالکیت معنوی هستند و می خواهند با شرکت های اروپایی در بازار چین عادلانه تر برخورد گردد و چین از دادن یارانه های صنعتی که قدرت رقابتی شرکت هایش را بالا می برد، خودداری ورزد و ارزش یوان پول ملی خود را هم دستکاری نکند.

نخست وزیر چین که حالا در اروپا بسر می برد، در مطلبی که پیشتر برای روزنامه هاندلس بلات آلمان نوشته آورده است: ما از یکپارچگی این قاره حمایت می کنیم و با کشورهای آن رابطه خوبی داریم.

وی می افزاید: چین علاقه دارد با کشورهای اروپایی در زمینه های تحولات اقلیمی، مبارزه با تروریسم، حفاظت از توسعه پایدار و همچنین حراست از توافق هسته ای سال 2015 با ایران موسوم به برجام همکاری کند.

نباید فراموش کرد اروپا بعد از آمریکا بزرگترین شریک تجاری چین محسوب می گردد و طرفین به رغم هر اختلافی که داشته باشند، می کوشند تا با فایق آمدن بر چالش ها، مسیر گسترش همکاری در زمینه تجاری و سرمایه گذاری را بازتر نمایند و همزمان دولت های اروپایی چین را تحت فشار قرار داده اند تا به تعهداتش در چارچوب سازمان تجارت جهانی عمل کند.

برای چین هم روابط با اروپا در زمان حاضر اهمیت بالایی دارد پکن علاقه ای ندارد که تیرگی روابطش با اروپا باعث گردد تا کشورهای این قاره در کنار آمریکا قرار گیرند.

افزون بر این چین نمی خواهد شاهد ارتباطات فزاینده کشورهای اروپایی با آمریکا در مسایل دریای جنوبی و چین باشد و یا اینکه چین را به دلیل فعالیت شرکت مخابراتی هواووی در آن قاره تحت فشار قرار دهد.

برای چین مهم است که کشورهای اروپایی از برنامه راه ابریشم حمایت نمایند ایتالیا اولین کشور توسعه یافته جهان و از جمله از قاره اروپا است که رسما بیانیه ای برای پیوستن به این برنامه با چین امضا نموده است و شماری از بنادر این کشور به روی سرمایه گذاری چین باز خواهد شد.

یکی از اصلی ترین اختلافاتی که اروپا با چین دارد مساله سرمایه گذاری این قاره در چین و همچنین چین در کشورهای اروپایی است و اروپا می خواهد شرکت های این کشور آزادانه تر به بازار چین دسترسی پیدا نمایند و موانع برای آنها کاهش یابد.

استوارت لو از کارشناسان منطقه شرق آسیا و هنگ کنگ درباره روابط طرفین آنالیز هایی انجام داده و در همین ارتباط خاطر نشان نموده است اروپا شاید مانند آمریکا روابط تیره ای با چین نداشته باشد اما خواسته های زیادی دارد و نمی خواهد مانند گذشته درهای این قاره به راحتی روی چین باز گردد.

وی می افزاید حتی امانول مکرون رییس جمهوری فرانسه که ماه گذشته میلادی میزبان شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین بود، گفته است زمان واگذاری های فراوان و بازشدن درهای بخش های زیربنایی از جمله بنادر به چین گذشته است و اینطور نخواهد بود که همه چیز در اختیار چین قرار گیرد.

وانگ چائو معاون وزیر خارجه چین هم می گوید که کشورش هرگز به دنبال مشکل سازی در اروپا نبوده است چین از وحدت کشورهای اروپایی مانند گذشته حمایت می نماید.

وی ظاهرا در واکنش به اظهارات مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا که از بابت نفوذ جهانی چین و تفرقه اندازی این کشور در میان کشورهای اروپایی ابراز نگرانی نموده بود، گفت: چین نه علاقه ای به شکاف انداختن میان کشورهای اروپایی دارد و نه دارای چنین توان و قابلیتی است.

در کنار همه تحولات فوق، ارتباطات نزدیک چین با کشورهای اروپای مرکزی و شرقی را هم نباید نادیده گرفت جایی که چین با 16 کشور از جمله 11 کشور اروپای مرکزی و شرقی و 5 کشور بالکان، گروه 16 به علاوه یک را تشکیل داده است.

قرار است اجلاس آنها روز 12 آوریل در کراوسی برگزار گردد و در حضور لی که چیانگ نخست وزیر چین طرفین چندین توافقنامه برای اجرای طرح های زیربنایی، تجارت، آموزش و پرورش و امور مالی و بانکی و تبادلات انسانی امضا خواهند کرد.

در مجموع طرفین روابط نزدیک با یکدیگر دارند اما در سیاست اروپا در زمان حاضر از چین به عنوان یک رقیب سیستماتیک و یک رقیب اقتصادی یاد می گردد رقابتی که از دیدگاه لی که چیانگ نخست وزیر چین امری بسیار عادی است.

به "چین و اروپا منهای آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین و اروپا منهای آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید
تلفن: 75284-021