چین: بازطراحی اراک حسن نیت ایران در مذاکرات را نشان می دهد

مذاکره کننده ارشد چین گفت بازطراحی اراک حسن نیت ایران در مذاکرات را نشان می دهد.

چین: بازطراحی اراک حسن نیت ایران در مذاکرات را نشان می دهد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، وانگ گون، مدیر کل اداره کنترل تسلیحاتی وزارت خارجه چین و نماینده این کشور در مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای 1+5 گفت بازطراحی اراک حسن نیت ایران برای حل فصل موضوع هسته ای را نشان می دهد.

آقای گون با بیان اینکه امتیازدهی در این مذاکرات اهمیت زیادی دارد مسئله ظرفیت غنی سازی ایران را اصلی ترین مسئله این گفت وگوها خوانده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اقدام ایران برای بازطراحی رآکتور هسته ای اراک گفت این اقدام حسن نیت ایران برای حل این مسئله را نشان می دهد.

دور پنجم از مذاکرات ایران و گروه 1+5 میانجیان بین المللی برای دستیابی به توافق نهایی در مورد برنامه هسته ای این کشور روز دوشنبه 16 ژوئن (26 خرداد) در وین شروع شده و قرار است تا روز آدینه 20 ژوئن (30 خرداد) به طول انجامد. این مذاکرات با حضور محمد جواد ظریف معاون وزیر امورخارجه ایران، کاترین اشتون رییس دیپلماسی اتحادیه اروپا و معاونین وزیران امور خارجه شش کشور عضو گروه 1+5 (روسیه، آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان و چین) انجام می گردد.

دور پیشین مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای 1+5 که چهارمین دور این مذاکرات از زمان توافق موقت ژنو بود 24 تا 26 اردیبهشت ماه در شهر وین برگزار گردید اما بدون پیشرفتی محسوس انتها یافت. در این دور از مذاکرات قرار بود نگارش پیش نویس راه چاره جامع توافق هسته¬ای شروع گردد، اما دو طرف به دلیل آنچه آن را زیاده خواهی های طرف مقابل خواندند نتوانستند به این هدف دست پیدا نمایند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که مسئولیت سرپرستی و هماهنگی های لازم در بین تیم مذاکره نماینده گروه 1+5 را هم به عهده دارد پس از این گفت وگوها در روزهای پنجم و ششم خرداد ماه در شهر استانبول دیدار و گفت وگو کردند. در حاشیه این دیدار، حمید بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی و بین المللی وزارت خارجه و استفان کلمنت، دستیار ارشد کاترین اشتون هم روز 6 خرداد ماه با یکدیگر دیدار کردند.

رایزنی های دوجانبه بین هیأت ایران و آمریکا در شهر ژنو سوئیس رخداد دیگری بود که در روزهای 19 و 20 خرداد صورت گرفت. این دیدار که ریاست آن را سید عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت خارجه و مذاکره-نماینده ارشد ایران و ویلیام برنز، قائم مقام وزارت خارجه آمریکا به عهده داشتند با حضور هلگا اشمیت، معاون کاترین اشتون برگزار گردید. مقامات ایران می گویند این دیدارها در فضایی مثبت، اما همراه با چالش¬هایی خاص انجام برگزار گردیده است.

هیأت ایرانی در روزهای بعد رایزنی هایی با هیأت های مذاکره نماینده کشورهای فرانسه، روسیه و آلمان داشتند.

ایران و گروه 1+5 در سوم آذرماه سال گذشته به توافقی موقت موسوم به طرح اقدام مشترک برای حل چالش یک دهه ای غرب با برنامه هسته¬ای ایران دست یافتند. این توافق از 30 دی ماه وارد مرحله اجرایی شده است.

در متن توافقنامه ژنو پیشنهاد شده در صورتی که طرفین نتوانند پس از اتمام گام 6 ماهه اول، یعنی تا 29 تیرماه به راه چاره جامع هسته ای دست پیدا نمایند این دوره را تا 6 ماه تمدید نمایند. ایران و گروه 1+5 از زمان عقد توافقنامه موقت ژنو تا کنون 4 دور در وین دیدار نموده اند.

این گفت وگوها برای حل آنچه کشورهای غربی به آن نگرانی¬ها از برنامه هسته ای ایران می گویند انجام می گردد. این کشورها برنامه هسته ای ایران را لفافه ای برای پیگیری اهداف نظامی و دست یابی به تسلیحات اتمی می دانند.

جمهوری اسلامی ایران همیشه این ادعاها را با قاطعیت رد و بر اهداف صلح آمیز برنامه هسته ای خود تأکید نموده است.

به "چین: بازطراحی اراک حسن نیت ایران در مذاکرات را نشان می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین: بازطراحی اراک حسن نیت ایران در مذاکرات را نشان می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید
تلفن: 75284-021