ورود سرمایه گذاران تازه به حوزه گردشگری، رشد 14 برابری موزه ها بعد از پیروزی انقلاب

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: در چرخه سرمایه گذاری در حوزه گردشگری، افرادی را می بینیم که در گذشته در بخش دارو، خودرو و... سرمایه گذاری می کردند، اما اکنون نگاه خوبی به آینده صنعت گردشگری دارند.

ورود سرمایه گذاران تازه به حوزه گردشگری، رشد 14 برابری موزه ها بعد از پیروزی انقلاب

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، دکترعلی اصغر مونسان عصر روز دوشنبه 21 بهمن 98 در برنامه تلویزیونی شبکه ایران کالا ضمن تبریک ایام دهه فجر گفت: حوزه گردشگری همگام با سایر بخش های مالی کشور رشد داشته به طوری که در دهه فجر امسال 2016 میلیارد تومان پروژه در اقصی نقاط کشور به بهره برداری رسیده، درحالی که در گذشته در این مقیاس این تعداد پروژه نداشته ایم، این نشان دهنده رشد صنعت گردشگری است.

او اضافه کرد: سال گذشته 1900 میلیارد تومان پروژه گردشگری افتتاح کردیم و امسال فرایند رو به رشدی شاهد هستیم.

ایجاد همگرایی در بخش گردشگری

دکتر مونسان توضیح داد: حجم سرمایه گذاری در این بخش بزرگ است به طوری که هم اکنون 2451 پروژه گردشگری در کشور در حال اجرا است و راضی هستیم اقتصاد حوزه گردشگری، اقتصاد مردم پایه است، یعنی این وزارتخانه کمتر پروژه اجرا می نماید و بیشتر پروژه ها به مردم واگذار می شود، در حقیقت ما از آنها حمایت می کنیم و تسهیلات ارزان قیمت در اختیارشان قرار می دهیم. همگرایی در این بخش رخ داده است.

رشد 14 برابری تعداد موزه ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان نمود: هم اکنون بالغ بر 700 موزه فعال در کشور داریم که این عدد نسبت به قبل از پیروزی انقلاب 14 برابر شده است، در حوزه ثبت آثار دنیای قبل از انقلاب سه اثر داشته ایم اما اکنون به 24 عدد افزایش پیدا نموده است. قبل از انقلاب اثر ثبت شده دنیای نداشتیم، اما اکنون 2 اثر طبیعی در فهرست آثار دنیای به ثبت رسیده است.

او اضافه کرد: قبل از انقلاب تعداد آثار ثبت ملی شده، انگشت شمار بود اما اکنون به 35 هزار اثر رسیده است. در حوزه گردشگری قبل از انقلاب 262 هتل داشتیم اما اکنون به 1450 هتل رسیده و حدود 590 هتل نیز در حال ساخت داریم.

دکتر مونسان اظهار کرد: حدود 450 هزار میزان گردشگر ورودی به کشور قبل از پیروزی انقلاب داشتیم، اما اکنون در 10 ماه نخست امسال هشت میلیون گردشگر خارجی وارد کشور شد، امید داشتیم تا خاتمه سال به 10 میلیون گردشگر ورودی برسیم اما اتفاقات اخیر اثرات منفی گذاشت اما به طور یقین با کوشش فعالان حوزه گردشگری از این شرایط عبور خواهیم کرد.

صادرات 600 میلیون دلاری صنایع دستی در سال 97

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توضیح داد: در بخش صنایع دستی قبل از انقلاب آمار مشخصی از اقدامات صورت گرفته نداریم اما خوشبختانه سال گذشته 600 میلیون دلار صادرات صنایع دستی به شکل چمدانی و به وسیله مبادی گمرک داشتیم فرایند رو به رشدی را در این بخش تجربه می کنیم به دنبال این هستیم صادرات ما به 2 میلیارد دلار برسد.

او اضافه کرد: میراث فرهنگی هویت یک کشور است، بنابراین بخش بسیار مهم و مورد توجه مردم کشورمان بوده و اینکه مردم به دقت این موضوع را پیگیری و از ما مطالبه می نمایند حق مسلم آنهاست زیرا هویت ایرانی اسلامی آنها را در بر می گیرد.

او اظهار کرد: ایران یک کشور با تمدن کهن و تاریخ بسیار قدیمی است، ما حدود یک میلیون سایت شناخته شده تاریخی در کشور داریم بودجه ما هم بسیار محدود است، اما با تمام توان خود به مردم عزیز این قول را می دهم که همکاران ما در حوزه میراث فرهنگی همگام با مردم و با تمام وجود و با دقت بسیار زیاد از میراث فرهنگی محافظت می نمایند و در کوشش هستند که آثار فرهنگی تخریب نشود و آسیبی نبیند که البته جای گله دارد که بودجه این بخش بسیار محدود است.

آثار تاریخی با یاری مردم مرمت می شود

وی اضافه کرد: با وجود همه این موضوعات خوشبختانه ما 2هزار پروژه مرمتی را در کشور داریم و 2هزار پروژه را هم مردم در حال اجرا دادن آن هستند، با ساز و کاری که به تازگی در حال اجرا است حق بهره برداری بناهای تاریخی را به مردم واگذار می کنیم، مردم پول و سرمایه را می آورند و تحت نظارت این وزارتخانه کار مرمت و بازسازی را انجام می دهند، تبدیل به فضای کسب و کار می شود و در اختیار گردشگری کشور قرار می گیرد، بنابراین در حوزه میراث فرهنگی اقدامات خوبی در حال اجرا است.

اجرای برنامه های متنوع در نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تهران

دکتر مونسان بیان نمود: سیزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و سی و سومین نمایشگاه ملی صنایع دستی از بیست و سوم بهمن تا بیست و ششم بهمن برگزار خواهد شد، که این نمایشگاه بزرگترین رویداد بین المللی گردشگری کشور است. برنامه های متنوعی اجرا می شود و مردم در این نمایشگاه می توانند مقاصد سفر خود را انتخاب نمایند.

او درباره تهدید ترامپ برای حمله به مراکز فرهنگی ایران گفت: خیلی عجیب و غیر قابل باور بود. بنابر کنوانسیون دنیای مراکز فرهنگی در زمان جنگ هم باید مورد حمایت و حفاظت قرار بگیرند، و تمام دنیا نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و این بیانگر آن است که میراث فرهنگی چقدر مهم بوده و نشان دهنده هویت یک کشور است.

هر توریست خارجی 1400 دلار درآمد دارد

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توضیح داد: کشور ظرفیت خوبی در همه بخش ها دارد، اما بخشی که به طور جدی دنبال آن هستیم و جزو ظرفیت ذاتی کشور محسوب می شود، حوزه گردشگری است زیرا همه مؤلفه های جذب گردشگر در کشور را داریم. هر توریست خارجی 1400 دلار درآمد دارد. سهم این صنعت در فراوری ناخالص ملی 11.7میلیارد دلار براساس آمار سازمان دنیای دنیا گردی است همچنین این آمار در بانک مرکزی هم ثبت شده است.

او اضافه کرد: اگر ما یک صدم سرمایه گذاری که در بخش نفت انجام می شود، وارد حوزه گردشگری کنیم کشور دارای اقتصاد جدید خواهد شد. قصد نداریم این صنعت را جایگزین نفت کنیم اما اگر دنبال اقتصاد بدون تکیه به نفت باشیم، باید در حوزه گردشگری سرمایه گذاری کنیم.

صنعت گردشگری سرعت اشتغال زایی بالایی دارد

دکتر مونسان توضیح داد: حجم سرمایه گذاری در این بخش اندک است زیرا به سرعت اشتغال ایجاد می نماید و توزیع عادلانه ثروت نیز انجام می دهد، به این دلیل است تمام کشورها از این بخش به عنوان میان بر در اقتصادشان استفاده می نمایند و مردم می توانند اثرات آن را در سفره هایشان ببینند.

راه اندازی بیش از 2هزار اقامتگاه بوم گردی

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان نمود: در ابتدای دولت دوازدهم ما 400 اقامتگاه بوم گردی داشتیم اما اکنون از 2هزار واحد عبور کردیم، بنابراین با سرمایه اندک تمام اقشار می توانند در بخش گردشگری حضور پیدا نمایند و از درآمدهای آن استفاده نمایند حتی در محروم ترین نقاط کشور از عواید گردشگری برخوردار می شوند.

او اضافه کرد: ترکیب هنر و صنعت را در بخش صنایع دستی داریم، کارهای خوبی در این بخش فراوری می شود. بسیاری از رشته هایی که از بین رفته بود توسط بخش آموزش معاونت صنایع دستی احیا شد. اتفاق خوب دیگر ورود جوانان به این بخش است و ما شاهد فرایند رو به رشد در این زمینه هستیم.

دکتر مونسان اظهار کرد: کوشش کردیم تا دوباره صنایع دستی به زندگی مردم باز شود و اکنون شاهد هستیم در گران ترین ساختمان های پایتخت برای طراحی داخلی شان از هنر دست صنعتگران استفاده می نمایند و کاربردی شده و موجب ایجاد بازار بزرگ در این بخش شده است.

هتل ها و مراکز اقامتی در ایام نوروز افزایش قیمت نخواهد داشت

او اضافه کرد: ستاد سفرهای نوروزی 18 عضو دارد و بیش از یک ماه از تشکیل آن می گذرد. جلسات فشرده ای نیز در این زمینه برگزار شده است، به ویژه امسال تمام کوشش خود را می کنیم تا ایام خوبی را برای مردم رقم بزنیم تا مسئله ای نداشته باشند. بخش های مختلف قول دادند که همراهی خوبی در این زمینه داشته باشند تا افزایش بی رویه قیمت نداشته باشیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تأکید کرد: کنترل قیمت در ایام نوروز سال 99 خواهیم داشت و تمام کوششمان را می کنیم تا خدمات با کیفیت بالا به مردم ارائه شود.

او اضافه کرد: در تمام نقاط کشور فضای اقامتی وجود دارد به طوری که در دوردست ترین نقاط کشور حداقل یک فضای بوم گردی داریم همچنین برای نقاط محروم مانند غرب کشور برنامه های ویژه ای را اجرا کردیم تا آمارهای گردشگری آن ها بالا برود، تمام کوشش مان را می کنیم تا توزیع یکنواخت گردشگری داشته باشیم.

دکتر مونسان توضیح داد: از مردم دعوت می کنم یک نقطه را تنها برای سفر و مقصد گردشگری انتخاب ننمایند، همه جای کشور ما گردشگر پذیر است، از مردم تقاضا دارم تا با مراجعه به سایت www.visitiran.ir مقصد سفر خود را انتخاب نمایند تا موجب توزیع یکنواخت گردشگری در سطح کشور شوند.

فاز اول سند برند ملی گردشگری کشور رونمایی می شود

او اضافه کرد: سند توسعه گردشگری کشور آماده شده و به زودی امیدواریم در هیئت دولت به تصویب برسد، این سند برای آینده گردشگری کشور راهگشا خواهد بود و سند برند ملی گردشگری کشور که سند مهمی است فاز اول آن آماده شده به زودی رونمایی خواهد شد. کوشش کردیم تا در این زمینه نظرات اقشار مردم را داشته باشیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از معافیت مالیاتی هنرمندان صنایع دستی اطلاع داد و گفت: معافیت مالیاتی صنایع و هنر های دستی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و بر اساس این مصوبه هنرمندان از پرداخت مالیات معاف شدند.

مونسان درباره فرایند طرح بیمه هنرمندان صنایع دستی اضافه کرد: موضوع بیمه هنرمندان در دست پیگیری است و امیدواریم با تأمین بودجه این طرح اجرا می شود.

او احیای هنر های کهن سنتی را از دیگر اولویت های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دانست و اضافه کرد: برنامه های آموزش صنایع دستی قدیمی به منظور احیای این هنر ها سال آینده نیز با قوت اجرا می شود.

دکتر مونسان بعد از حضور در این برنامه زنده تلویزیونی با مدیر شبکه ایران کالا ملاقات کرد و اضافه کرد: در کشور ظرفیت ها و جاذبه های گردشگری زیادی وجود دارد که می توان به وسیله این شبکه به مردم معرفی کرد و در این زمینه آمادگی کامل را داریم.

او با اشاره به نقش گردشگری در ایجاد نشاط اجتماعی گفت: پرداختن به گردشگری از موضوعات مورد علاقه مردم بوده و همیشه از آن استقبال می شود.

اردشیر زابلی زاده مدیر شبکه ایران کالا در ادامه اظهار کرد: 2 سال از راه اندازی این شبکه می گذرد و مخاطبان زیادی را جذب نموده است و حضور مدیران با تجربه در این شبکه موجب شده تا برنامه ها با کیفیت و پرمحتوا فراوری و پخش شود.

او اضافه کرد: شبکه ایران کالا آماده هرگونه همکاری برای فراوری و پخش برنامه های متنوع با موضوع گردشگری در این شبکه است.

آژانس مسافرتی آوای بورالان

به "ورود سرمایه گذاران تازه به حوزه گردشگری، رشد 14 برابری موزه ها بعد از پیروزی انقلاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود سرمایه گذاران تازه به حوزه گردشگری، رشد 14 برابری موزه ها بعد از پیروزی انقلاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید
تلفن: 75284-021