عدم تمایل چین به بازی تاج و تخت با ترامپ

وزیر خارجه چین در واکنش به صحبت های رئیس جمهوری آمریکا در سازمان ملل به این کشور هشدار داد تجربه جنگ شبه جزیره کره را تکرار نکند.

عدم تمایل چین به بازی تاج و تخت با ترامپ

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه در سخنرانی مجمع عمومی خود در سازمان ملل و تنها چند هفته تا ازسرگیری مذاکرات دوطرف بار دیگر ادعاهای خود علیه اقدامات تجاری چین را عنوان نمود.

ترامپ در این سخنرانی بار دیگر تاکید نمود که در مذاکرات تجاری آمریکا-چین حاضر به قبول یک توافق بد نخواهد بود. استفاده از این ادبیات درحالی انجام شده که چهار روز قبل مذاکره کنندگان چین و آمریکا گفتگوهای ناتمامی را انجام داده بودند. به گفته ترامپ پکن از سال 2001 و پس از پیوستن به سازمان تجارت جهانی به تعهدات خود پایبند نبوده است. رئیس جمهوری آمریکا در بخشی از نقدها صریح خود از پکن گفت: تا جایی که به آمریکا مربوط است، آن روزها تمام شده است.

ترامپ در بخش دیگری از سخنرانی خود درباره وضعیت هنگ کنگ نیز خواهان حمایت پکن از آزادی هنگ کنگ و سیستم قضایی این منطقه شد.

صبح چهارشنبه، طبق پیش بینی وزیر خارجه چین به صحبت های دونالد ترامپ واکنش نشان داد و گفت پکن هیچ تمایلی به بازی تاج و تخت در عرصه جهانی ندارد اما درعین حال به واشنگتن هشدار داد که به حق حاکمیت چین از جمله وضعیت هنگ کنگ احترام بگذارد. وانگ یی وزیر خارجه چین گفت پکن در برابر تهدیدات از جمله تجاری تسلیم نخواهد شد.

با تمام این تفاسیر به نظر پکن میخواهد از بروز تنش علنی با آمریکا ممانعت کند. وانگ یی روز گذشته در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل خواهان دوری از مواجهه بین دو اقتصاد برتر جهان شد و بر لزوم همکاری تاکید نمود. او در واکنش به انتقاد شدید ترامپ از اقدامات تجاری پکن در برنامه ای به میزبانی شورای تجاری آمریکا-چین گفت که جنگ تجاری باعث تحمیل شدن خسارات ناخواسته به هر دو کشور خواهد شد. و هزینه های شرکتهای آمریکایی را افزایش خواهد داد.

این اظهارات درحالی مطرح شده که کریس زاکارلی، کارشناس ارشد سرمایه گذاری در Independent Advisor Alliance در واکنش به صحبت های ترامپ گفت: اظهارات ترامپ در سازمان ملل درباره چین بسیار خصومت آمیز بود. طی هفته های گذشته نوعی خوشبینی درباره حرکت (مذاکرات) تجاری به سمتی مثبت شکل گرفته بود. به گفته این کارشناس پس از صحبت های ترامپ و لحن نه چندان محبت آمیز رئیس جمهوری آمریکا تمام آن خوشبینی تجاری که پیش از این ایجاد شده بود از بین رفت و جای خود را به بدبینی داد.

وزیر خارجه چین با بیان اینکه چنین سیاست هایی نتیجه بخش نخواهد بود به واشنگتن هشدار داد که سعی در تغییر مدل توسعه پکن را نداشته باشد. وانگ یی در ادامه گفت: نمی توان با تهدید و یا به هزینه از بین رفتن حق قانونی چین برای توسعه، مذاکره را پیش برد.

هرچند شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین و همتای ترامپ قرار نبود در سازمان ملل سخنرانی داشته باشد، وانگ یی در شورای تجاری آمریکا-چین هرچند نسبت به نتایجی مثبت و سازنده در مذاکرات پیش رو ابراز امیدواری کرد اما درعین حال به جنگ طلبان در آمریکا هشدار داد که اشتباه گذشته که منجر به درگیری مسلحانه و جنگ شبه جزیره کره در 1950-53 شد، را تکرار نکنند. وی دراین باره گفت: 70 سال گذشته و این مسئله برای آمریکا اهمیت دارد که از بروز یک جنگ نادرست با کشوری اشتباه امتناع کند.

به "عدم تمایل چین به بازی تاج و تخت با ترامپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عدم تمایل چین به بازی تاج و تخت با ترامپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید
تلفن: 75284-021