ریاست تیم کوک بر دانشگاه برتر چین، هم زمان با اتهام همکاری با دولت این کشور در سانسور سیاسی

تیم کوک، مدیر عامل اپل، به تازگی به سمت ریاست هیئت مشاوران یکی از دانشگاه های برتر چین منصوب شد. این اتفاق در حالی به وقوع پیوست که شرکت تحت امر او به اتهام همراهی با سانسورهای دولت چین، به دقت تحت نظارت است.

ریاست تیم کوک بر دانشگاه برتر چین، هم زمان با اتهام همکاری با دولت این کشور در سانسور سیاسی

نخستین بار، South China Morning Post در گزارش خود به این موضوع پرداخت که طبق اعلام دانشگاه سینگ هوا در چین، تیم کوک به عنوان رئیس هیئت مشاوران دانشکده اقتصاد و مدیریت این دانشگاه منصوب شده است و به مدت سه سال عهده دار این سمت خواهد بود.

خلاصه نشست مدیران این دانشگاه در 18 اکتبر جاری به این موضوع اشاره می نماید که خود کوک نیز در این مراسم که معارفه او را نیز شامل می شده است، حضور داشت و به سخنرانی پرداخت. متن زیر برگفته از نسخه ترجمه شده نشریه این دانشگاه است:

البته تیم کوک تنها مدیر عامل حاضر در سیلیکون ولی نیست که به عضویت هیئت مشاوران این دانشکده درآمده است. در فهرست هیئت مشاوران، نام های آشنایی همچون مارک زاکربرگ (بنیان گذار و مدیر عامل فیس بوک) و ساتیا نادلا (مدیر عامل مایکروسافت) نیز دیده می شوند. جیمی دیمون، مدیر عامل جی پی مورگان و جک ما، بنیان گذار علی بابا نیز از مشاوران این دانشکده هستند. طبق گزارش South China Morning Post، عضویت در هیئت رئیسه به مدیران رده بالای غربی امکان دسترسی به افراد و سیاست مداران تاثیر گذار در تجارت چین را می دهد.

اما اعطای این پست مدیریتی به کوک با نقدها گسترده علیه اپل هم زمان شده است.

در اوایل ماه جاری میلادی، به دلیل حذف یک اپلیکیشن به نام HKMap.live از اپ استور که امکان ردیابی حرکات پلیس را برای معترضین هنگ کنگی فراهم می کرد؛ انتقادهای بسیاری متوجه اپل و شخص تیم کوک شده است. توسعه دهندگان این اپ از حذف اپلیکیشن خود به عنوان یک سانسور سیاسی یاد نموده اند، اما کوک می گوید که این اپ امکان قانون شکنی توسط معترضان را فراهم می کرد.

تیم کوک در یادداشت خود به کارمندان اپل که توسط بلومبرگ رسانه ای شد، به توجیه تصمیم خود درباره اپلیکیشن مذکور پرداخت و گفت که معترضان با کینه توزی از این اپ استفاده می کردند تا افسران پلیس را به صورت انفرادی مورد خشونت قرار دهند و در مکان هایی که پلیس حضور نداشت، افراد و اموال را طعمه اهداف خود نمایند. او می گوید که اطلاعات موثقی از اداره امنیت سایبری و جرائم تکنولوژی هنگ کنگ و همچنین ساکنین این منطقه دریافت نموده است که نشان می دهند این اپ برای چنین اهدافی مورد استفاده قرار می گرفت.

با این حال، دیدگاه بسیاری از فعالان سیاسی مردمی درباره نظرات کوک مثبت نیست. هفته گذشته، یک گروه دو حزبی هفت نفره متشکل از الکساندریا اوکازیو کورتز (نماینده دموکرات) و مارکو رابیو (سناتور جمهوری خواه)، در نامه ای سرگشاده، اعتراض خود را به اطلاع مدیر عامل اپل رساندند.

علاوه بر این موضوع، اپل نیز مدتی است که در وابستگی خود به چین برای فراوری مهم ترین محصولاتش در خاک این کشور، تجدید نظر نموده است. دولت ترامپ در میانه یک جنگ تجاری تمام عیار با چین است که محصولات وارداتی از این کشور را مشمول تعرفه های سنگین می نماید. در این بین بعضی محصولات مهم اپل مانند ایرپادز و اپل واچ که در چین فراوری می شوند نیز از این تعرفه ها در امان نیستند.

در نتیحه این تعرفه ها، اپل فراوری گوشی ارزان قیمت خود، آیفون XR را در هند شروع نموده است و محصولات فراوریی را در بازار همین کشور به فروش می رساند. همچنین، گفته می گردد کوپرتینویی ها بخشی از فراوریات سخت افزاری خود را از چین به ویتنام منتقل نموده اند.

اما در همین زمان، این شرکت سود سرشاری از فروش در چین به دست می آورد. طبق گزارش های اقتصادی اپل در سه ماهه سوم امسال میلادی، حدود 16 درصد از سود 9.1 میلیارد دلاری اپل، از بازار چین بوده است.

 

به "ریاست تیم کوک بر دانشگاه برتر چین، هم زمان با اتهام همکاری با دولت این کشور در سانسور سیاسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریاست تیم کوک بر دانشگاه برتر چین، هم زمان با اتهام همکاری با دولت این کشور در سانسور سیاسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید
تلفن: 75284-021