روسای جمهور ایتالیا و چین با یکدیگر در رم دیدار کردند

شی جین پینگ رئیس جمهور چین که برای امضای تفاهمنامه طرح جاده ابریشم جدیدبه ایتالیا سفرکرده است، امروز با سرجو ماتارلا همتای ایتالیایی خود دیدار و گفت و گو کرد.

روسای جمهور ایتالیا و چین با یکدیگر در رم دیدار کردند

به گزارش روز جمعه خبرنگاران، رئیس جمهور چین که شب گذشته در صدر هیاتی 200 نفره وارد رم شده است، امروز با همتای ایتالیایی خود در کاخ ریاست جمهوری این کشور دیدار و درباره تقویت همکاریهای تجاری و فرهنگی گفت و گو کرد.

سرجو ماتارلا پس از این دیدار گفت: همکاری میان ایتالیا و چین با تفاهمنامه تجاری تقویت می گردد. امضای یادداشت تفاهم میان دو کشور چارچوب مناسبی برای شرکای ایتالیایی و چینی است و طرح جاده ابریشم جدید یک جاده دو طرفه است که در آن علاوه بر تجارت، باید نظریات و ایده ها نیز تردد نمایند.

وی اضافه نمود: سال 2020، سال فرهنگ و گردشگری میان دو کشور خواهد بود.

رئیس جمهور چین نیز گفت: دو ملت چین و ایتالیا دارای دوستی عمیقی هستند. چین خواستار تبادل تجاری دو طرفه است. پکن و رم دو نیروی مهم در حفظ صلح و ترویج توسعه در جهان هستند.

رئیس جمهور چین قرار است با روسای مجالس سنا و نمایندگان و همچنین با جوزپه کونته نخست وزیر ایتالیا دیدار و یادداشت تفاهم الحاق ایتالیا به طرح جاده جدید ابریشم را امضا کند.

لوئیجی دی مایو معاون نخست وزیر ایتالیا و رهبر سیاسی جنبش پنج ستاره (یکی از دو حزب ائتلافی دولت) بر این عقیده است که یادداشت تفاهم با چین موجب می گردد بتوانیم محصولات ساخت ایتالیا را به بازارهایی که هنوز وارد آنها نشدیم، ارائه دهیم. چرا باید با چنین امکانی مخالفت نموده و آن را از دست دهیم؛ این امر به شرکت های ما نیز خسارت می زند.

وی اخیرا در پی مخالفت آمریکا از الحاق ایتالیا به طرح جاده جدید ابریشم، در گفت وگو با روزنامه کوریره دلاسرا گفت: آمریکا متحد اصلی ما است، ولی ایتالیا نیز باید بتواند همچون واشنگتن و هر کشور مستقل دیگر، به فرصت های تجاری خود فکر کند. در خصوص ارتباطات مخابراتی نیز این نکته بدیهی خواهد بود که امنیت بر هر مسئله دیگر مقدم است. ما نگرانی های آمریکا را درک نموده و از ساختارهای راهبردی مان حفاظت خواهیم کرد. ولی این امر همانگونه که قبلاً نیز گفتم هیچ ارتباطی به یادداشت تفاهم جاده ابریشم ندارد.

وی خاطر نشان کرد: ایتالیا باید قادر باشد میان دو بلوک نقش پل را ایفا نماید. این رسالت ما است و آن را با احترام به اتحادهایی که عضوشان هستیم، انجام خواهیم داد.

لازم به ذکر است که شهر رم به مناسبت سفر رئیس جمهور چین به این کشور تحت تدابیر شدید امنیتی به حالت زرهی تبدیل شده است و از یک روز قبل از ورود شی جین پینگ لشکری متشکل از هزاران مامور امنیتی برای مقابله با هر نوع خطر بکار گرفته شده اند.

رئیس جمهور چین قرار است فردا شنبه در ملاقات با جوزپه کونته نخست وزیرایتالیا تفاهمنامه الحاق رم به طرح جاده ابریشم جدید را امضا کند و سپس عازم شهر پالرمو در جنوب ایتالیا گردد. این احتمال نیز وجود دارد که رئیس جمهور چین در سفر به ایتالیا با پاپ فرانسیس در واتیکان نیز دیدار کند.

پیوستن ایتالیا به طرح جاده ابریشم جدید به مناسبت سفر رییس جمهوری چین به رم، حرف و حدیث هایی به دنبال داشته و در جناح حاکم اختلاف برانگیز شده است. طرح جاده ابریشم جدید موسوم به یک کمربند - یک جاده طرحی است که 5 سال قبل از سوی رییس جمهوری چین ارایه شد ونزدیک به 130 کشور جهان را دستکم در آسیا و اروپا در بر می گیرد.

احزاب ائتلافی دولت ایتالیا دیدگاه مختلفی در پیوستن به این طرح دارند و جنبش پنج ستاره مصرانه خواستار پیوستن به طرح مذکور و حزب اتحاد مخالف آن است.

آمریکا و برخی کشورهای اروپایی با انتقاد از طرح جاده ابریشم جدید اعلام کردند که پکن به وسیله سرمایه گذاری ها کلان در صدد گسترش نفوذ در ساختارهای زیربنایی کشورها است. اما چین موفق شد نظر رم را به طرح احداث جاده ابریشم جلب کند و ایتالیایی ها امیدوارند تا چینی ها در بنادر جنوا در شمال و تارانتو در جنوب این کشور سرمایه گذاری نمایند.

به "روسای جمهور ایتالیا و چین با یکدیگر در رم دیدار کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روسای جمهور ایتالیا و چین با یکدیگر در رم دیدار کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید
تلفن: 75284-021