نوروزتان پیروز
شرکت از 9 فروردین الی  14 فروردین 1403 تعطیل است
خواهشمند است جهت موارد اضطراری با شماره های زیر از طریق تلگرام و واتس اپ در تماس باشید.
آقای لله ایان: 09906102074 خانم طاهری:  09928607817 خانم ثانی: 09961489746 خانم رضایی: 09961490882 آقای رحمتی: 09906102071 آقای پارسا: 09121255526

جانشین پادشاه عمان کیست؟

پادشاه عمان که به میانجیگری میان طرف های بین المللی مشهور بود، بامداد امروز در 79 سالگی درگذشت.

جانشین پادشاه عمان کیست؟

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، خبرگزاری رسمی عمان به نقل از دیوان پادشاهی بامداد امروز شنبه از درگذشت قابوس بن سعید پادشاه این کشور در 79 سالگی اطلاع داد.

طبق اعلام دیوان پادشاهی عمان، در پی درگذشت سلطان قابوس سه روز عزای عمومی اعلام شده است و پرچم ها به مدت 40 روز به حالت نیمه برافراشته درخواهد آمد.

سلطان قابوس که بود؟

قابوس بن سعید بن تیمور البوسعیدی در 18 نوامبر 1940 در صلاله متولد شد و چهاردهمین فرد در زنجیره مستقیم سلاطین خاندان آل بوسعید بود. لقب رسمی او در عربی جلالة السلطان المعظم قابوس بن سعید آل سعید (به معنی: اعلیحضرت سلطان بزرگ قابوس فرزند سعید از خاندان سعید) بود که بیشترین طول دوران پادشاهی را در بین دیگر حاکمان کشور های عربی داشت.

وی در آموزشگاه سلطنتی نظامی در سندهرست انگلیس تحصیل کرد و در 23 ژوئیه 1970 زمانی که 29 سال داشت، در پی کودتایی آرام و بدون خونریزی علیه پدرش به قدرت رسید و سلطنتش نیم قرن به طول انجامید.

سلطان در دوران پادشاهی اش به سروسامان دادن امور داخلی روی آورد، کشوری که در شروع زمامداریش سخت عقب افتاده و منزوی از جهان بود، به سوی پیشرفت مالی راهنمایی کرد و در سطح بین المللی به ترمیم روابط گروه ها و کشور ها کمک کرد.

اعتبار جهانی او بر مبنای سیاست دوستی با همه، دشمنی با هیچ کس شکل گرفت؛ سیاستی که عمان را به کشوری محوری در بعضی معادلات منطقه ای تبدیل کرد. سیاست عدم تعهد سیاسی به ائتلاف ها یا کشور های دیگر از او یک چهره بین المللی بی طرف ساخته بود.

میانجیگری عمان بین یمن و عربستان، عراق و کویت، غرب و سوریه و مواردی دیگر که مهمترین آن ها منجر به توافق ایران و آمریکا برای انجام گفت وگو در چارچوب مذاکرات هسته ای 5+1 شد، از جمله موارد ثبت شده در کارنامه اوست. سلطان قابوس در نزاع امارات، عربستان و بحرین با قطر جانب هیچ یک از طرف ها را نگرفت.

رابطه عمان و ایران از چه زمانی محبت آمیز شد؟

وقتی که عمان با شورش شبه نظامیان چپگرا رو به رو شد، ایران نقش اصلی در پشتیبانی از نیرو های نظامی عمان و حتی رویارویی مستقیم با این شبه نظامیان داشت و به موجب عملیات نظامی، ایران در ظفار توانست زمام امور را در سال 1975 به سلطان قابوس بازگرداند. از آن هنگام تاکنون به عقیده بعضی تحلیلگران عرب، سلطان قابوس حکومتش را مدیون ایرانی هایی می داند که در روز های سخت به کمک اش شتافتند.

معیارهای معین جانشین پادشاده عمان

بر پایه قانون اساسی عمان، پادشاه این کشور باید از فرزندان ذکور خاندان ترکی بن سعید باشد. والدین او هم باید حتما عمانی باشند. پیش از این در محافل رسانه ای نام افرادی، چون اسعد بن طارق بن تیمور آل سعید، میثم بن طارق بن تیمور آل سعید، شهاب بن طارق بن تیمور آل سعید که سه پسر عموی سلطان عمان هستند به چشم می خورد.

معین شدن جاشنین سلطان قابوس

شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از خبرنگار خود از معین هیثم بن طارق آل سعید به عنوان پادشاه جدید عمان در پی درگذشت سلطان قابوس بن سعید، پادشاه پیشین این کشور، اطلاع داد.

پادشاه جدید عمان چه کسی است؟

هیثم بن طارق بن تیمور آل سعید، که به عنوان جاشنین سلطان قابوس انتخاب شد در سال 1954 در عمان به جهان آمد. مادر وی زن دوم طارق بن تیمور بود. هیثم بن طارق بیش از یک دهه، وزیر فرهنگ و میراث ملی بوده است و گاهی به عنوان فرستاده ویژه سلطان در بعضی از نشست ها و مراسم ها مانند عروسی سلطنتی انگلیس در سال 2011 حضور داشته است. گفته شده او روحیات خاصی دارد و منافع مالی زیادی در عمان دارد.

به "جانشین پادشاه عمان کیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جانشین پادشاه عمان کیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید
تلفن: 75284-021