تبلیغ گردشگری ایران در روسیه از بودجه سفر هر ایرانی به این کشور ، در عوض حذف 120 دلار هزینه ویزا، 30 دلار برای تبلیغ ایران بدهید!

اگر لغو ویزا با روسیه اجرایی گردد طرحی در وزارت میراث فرهنگی مدنظر است که به جای حذف 120 دلار هزینه ویزای کنونی 30 دلار از هر گردشگر خروجی گرفته تا آن را برای تبلیغ ایران در روسیه هزینه نمایند.

تبلیغ گردشگری ایران در روسیه از بودجه سفر هر ایرانی به این کشور ، در عوض حذف 120 دلار هزینه ویزا، 30 دلار برای تبلیغ ایران بدهید!

پس از آنکه روسیه در شهریور ماه سال جاری گفت که ویزای مسکو (و نه سنت پترزبورگ) برای گردشگرانی که گروهی به این کشور سفر نمایند لغو می گردد، ایران هم درصدد برآمده تا این اقدام را گسترده تر نموده و در سال جدید میلادی تفاهمنامه ای را با این کشور در زمینه لغو ویزا امضا کند. در پی آن وزیر میراث فرهنگی در طرحی جدید می خواهد تا روابط گردشگری این دو کشور تقویت شده و گردشگران روس بیشتری به ایران بیایند گردشگرانی خشک و رسمی و آفتاب ندیده که به زعم بعضی از فعالان این حوزه، ایران را خوب نمی شناسند پس باید برای آنها درباره ایران فرهنگی، دارای آب و هوای مناسب و آفتابی و امن تبلیغ کرد. اما چگونه؟

وزیر میراث فرهنگی وظیفه تبلیغ ایران در روسیه را به یکی از شرکت های زیرمجموعه خود به نام شرکت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی ایران سپرده است. حالا این شرکت دست به کار شده و یک شرکت مشاوره ای را به کار گرفته تا مطالعه کند سلایق و علایق روس ها چیست. آنها هم به این نتیجه رسیده اند که اسکی یکی از دلفریب ترین جاذبه ها برای روس هاست پس جایی مانند پیست اسکی دیزین که به پایتخت هم نزدیک است می تواند یکی از گزینه ها باشد.

اما سواحل دریاهای جنوب ایران نیز یکی از گزینه هایی است که می توان روی آن تبلیغ کرد از این جهت که مانعی برای حضور روس های سخت گیر در جزایر کیش و قشم وجود ندارد و آنها می توانند از آفتاب ساحلی این دریاها طبق قوانین ایران استفاده نمایند. ایران هم که تنوع کوه و کوهستان از البرز تا زاگرس و قله دماوند را جزو جاذبه هایش دارد پس می ماند اینکه چطور این داشته ها در روسیه تبلیغ گردد.

در این باره خشایار نیکزادفر مدیرعامل شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی شرح داد: نصب بیلبوردهای خیابانی، برپایی نشست های B2B برگزاری همایش های گردشگری، شرکت در نمایشگاه های گردشگری خارجی، حضور در رسانه های روسی از جمله راه هایی است که می توان ایران را در این کشور تبلیغ کرد.

حالا مشاوران تبلیغاتی و گروه مشاوره شرکت ایرانگردی و جهانگردی در حال آنالیز قیمت روش های مختلف تبلیغاتی در روسیه هستند. نیکزاد می گوید که هنوز نمی توانیم بگوییم چقدر هزینه برای تبلیغ احتیاج داریم ولی می دانیم که حدود 20 هزار ایرانی به روسیه می فرایند. از این راه می توان هزینه ها را تأمین کرد. اما چطور؟

دریافت هزینه خروج هر گردشگر به مقصد روسیه

مدیرعامل این شرکت که می داند تبلیغ گردشگری یک کشور چقدر می تواند در کشور دیگر هزینه داشته باشد، یک راه را پیش رو گذاشته است. او می می گوید: آنالیز نموده ایم که سه گروه آژانس مسافرتی داریم. آنهایی که گردشگر می برند آنهایی که صرفاً گردشگر می آورند و دفاتری که در هر دو حوزه کار می نمایند. می توان از دفاتری که در حوزه خروج گردشگر کار می نمایند مبلغی را گرفت و از این طریق هزینه ها را تأمین کرد. اکنون آژانس های مسافرتی از هر گردشگری که به روسیه می رود چیزی حدود 120 دلار بابت ویزا و کارگزاری گرفته می گردد. در صورتی که ویزای روسیه لغو گردد، این هزینه نیز دیگر وجود نخواهد داشت. ما می توانیم از هر آژانس خروجی کار، به ازای خروج هر مسافر به روسیه 30 دلار بگیریم. آژانسی هم که در هر دو حوزه ورودی و خروجی کار می نماید 15 دلار بابت هر فرد بپردازد. آژانسی هم که تنها در حوزه ورود گردشگر از روسیه فعالیت می نماید از پرداخت این هزینه معاف گردد. البته این عدد هنوز رسمی نیست و در حال محاسبه هستیم ولی می تواند بخشی از هزینه های این تبلیغات را تأمین کند. برای تبلیغات حد و حدودی را تعیین نموده و آن را به تعداد مسافران خروجی تقسیم می کنیم.

در واقع نیکزادفر می گوید که اگر ویزا لغو گردد دیگر گردشگران 120 دلار نمی پردازند بنابراین اگر به ازای خروج هر گردشگر حدود 30 دلار از آژانس مسافرتی گرفته گردد هزینه ای که قبلاً می بایست 120 دلار می پرداختند الان به 30 دلار کاهش می یابد. این به نفع گردشگران هم خواهد بود از یک طرف هزینه هایشان کاهش پیدا نموده از طرفی فعالان گردشگری می توانند از تبعات تبلیغ ایران در روسیه و جذب گردشگر روسی استفاده نمایند.

وی در پاسخ به اینکه برای اجرای چنین طرحی در واقع هزینه ها را دفاتر از مسافران می گیرند شرح می دهد: بستگی دارد از چه طرفی نگاه کنید از صندلی 20 هزار نفری که به روسیه می فرایند یا از صندلی فعالان گردشگری؟ اگر در صندلی مسافر به این طرح نگاه کنید می بینید که دیگر لازم نیست 120 دلار بپردازید و این رقم تا 30 دلار کاهش پیدا نموده ولی از صندلی فعالان گردشگری اگر ببینید متوجه می شوید که هزینه تبلیغات گردشگری ایران از این طریق تأمین می گردد. می دانم این دغدغه وجود دارد که این پول کجا هزینه گردد این مسئله مهمی است. می توان این هزینه را شفاف گفت. حتی می توان این طرح را برای گردشگران خروجی به چین و عمان هم انجام داد.

اکنون دفاتر خدمات مسافرتی برای دریافت یک ویزای گردشگری عادی از هر مسافر حدود دو میلیون و 273 هزار تومان هزینه دریافت می نمایند که اگر آن گردشگران مدارک لازم را به همراه داشته باشند برای سفر به مسکو باید به ویزا سنتر روسیه که کارگزار سفارت این کشور در ایران هست، 113 دلار بپردازند که شامل 80 دلار هزینه ویزا و 33 دلار هزینه های جانبی آن می گردد.

نمی توانیم گردشگران را به زور به ایران بفرستیم

پیش از این هم طرح هایی برای تبلیغ ایران در کشورهایی مانند روسیه اجرا شده بود اما ناتمام ماند. شاید یکی از دلایل آن هزینه های سنگین بود ولی این بار با چنین طرحی قرار است هزینه هایی برای همواره از مسافران به روسیه گرفته گردد که معلوم نیست تا چه زمانی به نام تبلیغ گردشگری ایران ادامه داشته باشد و آیا واقعاً در این زمینه هزینه خواهد شد یا نه. هزینه های که قرار است برای گردشگران سخت گیر روس خرج گردد آنهایی که لوان جاگاریان، سفیر کشورشان در ایران می گوید: ما نمی توانیم به زور گردشگران را به ایران بفرستیم، ایران کشوری باستانی و تاریخی است، ولی اینجا محدودیت هایی وجود دارد. این محدودیت ها باعث می گردد که روس ها، کشورهایی چون تایلند، امارات، اروپای جنوبی و ترکیه را ترجیح دهند. ما این محدودیت ها را درک می کنیم و آن را رعایت نموده و به آن احترام می گذاریم، ولی گردشگران ما ترجیح می دهند به جای دیگری سفر نمایند.

هر چند که شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی امید دارد که چنین طرحی اجرا گردد اما تا اجرایی شدن آن راه پر پیچ و خم و درازی مانده است. پیش از این هم بارها طرح های مختلفی برای گسترش روابط گردشگری دو کشور ایران و روسیه داده شده بود از جمله برقراری پرواز کیش -مسکو ولی هیچ گاه به نتیجه نرسید با این وجود اما آنها در نظر دارند که در نمایشگاه گردشگری روسیه نیز شرکت نموده و این راه ها را هم امتحان نمایند.

به "تبلیغ گردشگری ایران در روسیه از بودجه سفر هر ایرانی به این کشور ، در عوض حذف 120 دلار هزینه ویزا، 30 دلار برای تبلیغ ایران بدهید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبلیغ گردشگری ایران در روسیه از بودجه سفر هر ایرانی به این کشور ، در عوض حذف 120 دلار هزینه ویزا، 30 دلار برای تبلیغ ایران بدهید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید
تلفن: 75284-021