ایتالیا و فرانسه بازنده اصلی یورو در اروپا

برخی از کشورهای اروپایی، مانند ایتالیا و فرانسه در حالی که آلمان از رایج شدن یورو در اروپا سود برده است بیش ترین ضرر را متحمل شده اند.

ایتالیا و فرانسه بازنده اصلی یورو در اروپا

هلند نیز از این تغییر سود برده اما پرتغال، اسپانیا و بلژیک زیان دیده اند.

از رایج شدن یورو به عنوان ارز مشترک میان شماری از کشورهای اروپایی، همه کشورهای این حوزه به یک اندازه نصیب نبرده اند. به ویژه برای فرانسه و ایتالیا، دو کشور ساحلی دریای مدیترانه نتیجه چنین تغییری چندان رضایت بخش نبوده است.

روزنامه اتریشی استاندارد بر اساس نتایج یک آنالیز مطالعاتی در مرکز سیاست اروپایی (CEP) می نویسد، درعوض، آلمان بیش ترین بهره را از واحد پولی یورو برده است.

طبق این آنالیز، از سال 1999 تا 2017 آلمان از به جریان افتادن یورو حدود 1900 میلیارد یورو سود برده و در عوض، ایتالیا و فرانسه بیش ترین لطمات را در این مدت متحمل شده اند.

در این آنالیز که 20 سال یورو: بازنده و برنده نام دارد افت و خیزهای سرانه فراوری ناخالص داخلی در آلمان، هلند، یونان، اسپانیا، بلژیک، پرتغال، فرانسه و ایتالیا، یعنی هشت کشور از کل 19 کشور حوزه یورو مورد آنالیز قرار گرفته است.

هلند نیز سود برده است

بر اساس این آنالیز، سود سرانه آلمان از برقراری پول مشترک حدود 23هزار یورو بوده است. هلند نیز از این تغییر در مجموع 346 میلیارد یورو بهره برده که سرانه آن بالغ بر حدود 21هزار یورو می گردد.

یونان در نخستین سال های رایج شدن یورو به شدت سود برد، اما از سال 2011 به بعد متحمل ضرر شد. با این حال می توان گفت، در مجموع در بازه زمانی یادشده بیلان بهره وری این کشور بالغ بر بیش از دو میلیارد یورو یا 190 یورو برای هر نفر می گردد که باز هم مثبت است.

اما سایر کشورهای مورد آنالیز از به جریان افتادن یورو لطمه دیده اند. بیش از همه ایتالیا با 4300 میلیارد یورو یا 74هزار یورو برای هر نفر ضرر دیده است. بعد از آن فرانسه با 3600 میلیارد یورو (56هزار یورو برای هر نفر) متحمل خسران شده است.

در پرتغال، اسپانیا و بلژیک هم ورود یورو با ضرر همراه بوده است. ضرر پرتغال در این بازه زمانی بالغ بر 424 میلیارد یورو یا 41هزار برای هر شهروند بالای 20 سال بوده است. اسپانیا و بلژیک به ترتیب 224 و 69 میلیارد یورو زیان دیده اند.

به "ایتالیا و فرانسه بازنده اصلی یورو در اروپا" امتیاز دهید

1 کاربر به "ایتالیا و فرانسه بازنده اصلی یورو در اروپا" امتیاز داده است | امتیاز: 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایتالیا و فرانسه بازنده اصلی یورو در اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید
تلفن: 75284-021