اختلاف در دولت ایتالیا درباره روابط با چین و جاده ابریشم

رم - خبرنگاران - پیوستن ایتالیا به طرح جاده ابریشم جدید به مناسبت سفر آتی رییس جمهوری چین به رم، حرف و حدیث هایی به دنبال داشته و در جناح حاکم اختلاف برانگیز شده است.

اختلاف در دولت ایتالیا درباره روابط با چین و جاده ابریشم

به گزارش روز سه شنبه خبرنگاران،برخی مقامات احزاب ائتلاف دولت ایتالیا مخالف پیوستن کشور به طرح جاده ابریشم جدید، در 22 مارس (2 فروردین) به مناسبت سفر رسمی شی جین پینگ رییس جمهوری چین به رم هستند.

طرح جاده ابریشم جدید موسوم به یک کمربند - یک جاده طرحی است که 5 سال قبل از سوی رییس جمهوری چین ارایه شد ونزدیک به 130 کشور جهان را دستکم در آسیا و اروپا در بر می گیرد.

احزاب ائتلافی دولت ایتالیا دیدگاه مختلفی در پیوستن به این طرح دارند و جنبش پنج ستاره مصرانه خواستار پیوستن به طرح مذکور و حزب اتحاد مخالف آن است.

جان کارلو جورجتی معاون نخست وزیر و از شخصیت های برجسته حزب اتحاد اعلام نموده است، به طرح پیوستن به جاده ابریشم بویژه در خصوص دفاع از منافع ملی از جمله منافع سایبرنتیکی بدبین و شکاک است.

به عقیده وی،تفاهم میان ایتالیا و چین می بایست در راستای بهبود روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور باشد، نه اینکه تعهداتی در آن مندرج گردد که از منظر راهبردی صندلی مستحکم ایتالیا در پیمان آتلانتیک شمالی ناتنو را مختل و مخدوش کند.

در پی بروز این اختلافات در جناح اکثریت، نخست وزیر ایتالیا را بر آن داشت تا در این ارتباط تصریح کند: یادداشت تفاهم میان رم و پکن یک موافقتنامه بین المللی نیست. فقط مختصاتی را برای همکاری میان ایتالیا و چین بر اساس معیارهای شفافیت و پایداری مالی و زیست محیطی معین می نماید.

جوزپه کونتهبر این عقیده است که جاده ابریشم جدید فرصتی برای ایتالیا و اتحادیه اروپا تلقی شده و می تواند محرکی برای رشد اقتصادی باشد و اینکه رم در چارچوب اتحادیه اروپا و با رعایت اصول این اتحادیه به طرح جدید چین ملحق خواهد شد و قصد ندارد چارچوب روابط سیاسی و صندلی یوروآتلانتیکی اش را بازترسیم کند.

آمریکا و برخی کشورهای اروپایی با انتقاد از طرح جاده ابریشم جدید اعلام کردند که پکن به وسیله سرمایه گذاری ها کلان در صدد گسترش نفوذ در ساختارهای زیربنایی کشورها است.

اما چین موفق شد نظر رم را به طرح احداث جاده ابریشم جلب کند و ایتالیایی ها امیدوارند تا چینی ها در بنادر جنوا در شمال و تارانتو در جنوب این کشور سرمایه گذاری نمایند.

جولیو ترمونتی وزیر سابق اقتصاد و دارایی ایتالیا نیز در گفت وگو با روزنامه کوریره دلاسرا اظهار کرد: الحاق ایتالیا به طرح جاده ابریشم که یادداشت تفاهم آن ظرف دو هفته آینده در سفر رسمی رئیس جمهوری چین به رم امضا خواهد شد، می تواند کشور ما را به دروازه ای برای توسعه طلبی های تجاری و غیر تجاری پکن در اروپا مبدل کند، بدون اینکه اتحادیه اروپا کوچکترین واکنشی از خود نشان دهد.

وی تأکید نموده است: جاده ابریشم به بندر جنوا خواهد رسید و این بندر نه حائل بلکه ورودی خواهد بود. این در حالیست که از سوی دیگر، ایتالیا به تحقق پروژه راه آهن سریع السیر تاو پاسخ منفی می دهد.

به "اختلاف در دولت ایتالیا درباره روابط با چین و جاده ابریشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلاف در دولت ایتالیا درباره روابط با چین و جاده ابریشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید
تلفن: 75284-021