آغوش باز چین و روسیه به روی ماینرهای ایرانی

مجوز فراوری بیت کوین از هفته جاری صادر می گردد. این خبری است که به تازگی از سوی معاونت وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) رسانه ای شده است. طبق این خبر باید گفت فعالیت رسمی بیت کوین در ایران شروع شده است و این در حالی است که فعالان حوزه ارز دیجیتالی معتقد هستند حتی اگر برای فعالیت ماینرها از سوی وزارت صمت مجوز صادر گردد از آن استقبال نخواهند کرد، چرا که مصوبه هیأت دولت مقرون به صرفه نیست و آنها در حال مهاجرت به کشورهای همسایه اند و چین، روسیه و گرجستان آغوش خود را برای جذب سرمایه ها باز نموده اند

آغوش باز چین و روسیه به روی ماینرهای ایرانی

فرصت غیرقابل تکرار

دیگر شرایط در کشور ما برای فعالیت ماینرهای بخش خصوصی فراهم نیست بنابراین ارائه مجوز محلی از اعراب ندارد. محمد شرفی، مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران با بیان مطلب فوق به ایران گفت: سرمایه در جایی جذب و ماندگار می گردد که بازگشت سرمایه و امنیت در آنجا وجود داشته باشد بنابراین وقتی برخوردهای امنیتی ریسک فعالیت در صنعت ماینینگ در کشور بالا برده سرمایه گذار بخش خصوصی سرمایه اش را برداشته به کشورهای دیگر می رود تا بتواند به فعالیت خود ادامه دهد.

شرفی اضافه نمود: از یک سو دستگاه های ماینینگ به وفور وارد بازار کشور شده و براحتی به دست مصرف نماینده می رسد از سوی دیگر ستاد مبارزه با قاچاق کالا در حال مبارزه با واردات غیرقانونی دستگاه های ماینینگ است این در حالی است کسانی دستگیر و زندانی شده اند که مصرف نماینده هستند. دقیقاً دستگیری فعال های حوزه ماینینگ مانند این می ماند که فردی تلفن همراهی را که به صورت قاچاق وارد کشور شده بخرد و به جای اینکه قاچاقچی را دستگیر و جریمه کند، خریدار را دستگیر می نمایند.

مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران با اشاره به اینکه با تدوین مصوبه ای، دولت فعالیت ماینرها را در کشور به رسمیت شناخت ولی باید گفت این مصوبه به ضرر فعالان ماینینگ بخش خصوصی است، گفت: اعلام کردن نرخ حامل های انرژی به قیمت صادراتی بدعت خطرناکی است بنابراین با این مصوبه تنها افرادی خاص که به منابع خاص دسترسی دارند می توانند در این صنعت بمانند.

وی اضافه نمود: کشورهایی مانند چین بستر مناسبی را برای فعالیت ماینرها ایجاد نموده اند. چین نه تنها راه اندازی صنعت ماینینگ را 30 درصد ارزان تر نموده و هزینه زیرساخت 50 درصد ارزان تر از کشور ماست، بلکه هزینه خرید نیز پایین است به طوری که حتی اگر قیمت برق آنها از کشور ما نیز بالاتر باشد، راه اندازی این صنعت در چین برای فعالان مقرون به صرفه تر است.

شرفی در ادامه گفت: اکنون در صنعت ماینینگ بحث صادرات و استفاده از رمزارزها مطرح است به همین دلیل کشورهایی چون چین، روسیه و گرجستان آغوش خود را برای جذب سرمایه های ماینینگ ایرانی باز نموده اند. به عنوان مثال گرجستان مالیات خود را از ماینرها به صورت رمزارز دریافت می نماید البته باید کشورهای عراق، ازبکستان و قزاقستان را نیز به این لیست اضافه نمود که در حال جذب سرمایه های ایرانی هستند.

این فعال حوزه ماینینگ با بیان اینکه مسئولان نمی دانند فرصت هایی که در صنعت ماینینگ وجود دارد دیگر قابل تکرار نیست، گفت: منابع این صنعت مانند معدن آلومینیوم، روی و... نیست که آن را برای آینده نگاه داشته و بعداً از آن بهره برداری کنیم چرا که منابع این صنعت در دنیا بسیار محدود و در حال تقسیم بین کشورها است و از آنجایی که دست در دنیا بسیار زیاد بوده و این منبع در حال کاهش است بنابراین هر کشوری زودتر بتواند از این منبع محدود سهم بیشتری بردارد، برنده است.

وی با اشاره به اینکه تا سرمایه جذب نگردد نه اشتغال ایجاد شده و نه صنعتی راه اندازی می گردد، گفت: هر مگاوات برق که به صنعت ماینینگ ارائه می نمایند بین 8 تا 10 نفر اشتغال ایجاد می نماید که 80 درصد این افراد هم تحصیلنموده رشته هایی مانند الکترونیک، برق و قدرت، شبکه، امنیت، آی تی و... نیز دارد این صنعت سود بالایی برای کشور ما دارد به همین دلیل باید هر چه سریعتر سهمی از سهام زنجیره دنیای را برداریم چرا که با داشتن این سهم می توانیم حرف های زیادی در دنیا برای گفتن داشته باشیم.

فعالیت ماینرها و افزایش قدرت استراتژیک

بیش از یک ماه است که مسئولان وزارت صمت و نیرو اعلام می نمایند که بزودی ارائه مجوزها به فعالان صنعت ماینینگ شروع می گردد ولی به دلیل مقرون به صرفه نبودن شرایط در مصوبه دولت، فعالان از دریافت مجوز استقبال نخواهند کرد.

امید علوی فراوری نماینده ارز دیجیتالی در کشور با بیان مطلب فوق به ایران گفت: در کشور نرخ برق برای ماینرها بیش از 5 سنت (700 یا 800 تومانی) محاسبه می گردد این در حالی است که نرخ برق در کشورهای همسایه برای ماینرها 3 سنت (400 تومان) است بنابراین با این نرخ ماینرها قادر به ادامه فعالیت در کشور نخواهند بود و به همین دلیل سرمایه گذاری ماینرهای داخلی در کشورهای دیگر شروع شده است به طوری که خیلی از فعالان این حوزه که در حال گسترش مزرعه ماینینگ خود بودند اما از آنجایی که مصوبه دولت تغییر نکرد در حال انتقال تجهیزات خود به کشورهای روسیه، گرجستان، قزاقستان و... هستند.

این ماینر با بیان اینکه در هفته گذشته 5 هیأت ایرانی به روسیه سفر کرد و بعد از بازدید از امکانات این کشور در حال عقد قرارداد هستند، گفت: برق 400 تومانی در این کشور کار را برای ماینرهای ایرانی مقرون به صرفه نموده است و روسیه هم با آغوش باز از ایرانی ها استقبال می نماید.

علوی با بیان اینکه با شرایطی که در کشور برای ماینرهای بخش خصوصی فراهم شده کشور در حال از دست دادن سرمایه های این بخش است، اضافه نمود: کشور ما با وجود ذخایر انرژی پتانسیل بالایی برای حضور در تکنولوژی جدید دارد و می تواند یکه تاز باشد. اگر کشور ما بتواند ظرفیت و بستر خوبی برای فعالیت ماینرها ایجاد کند می تواند تأثیر زیادی روی بیت کوین داشته باشد، چرا که ارزهایی که بر پایه بلاکچین ظهور خواهد نمود باعث می گردد کشور ما قدرت استراتژیک داشته باشد.

این فعال حوزه ارز دیجیتال با اشاره به اینکه با صنعت ماینینگ می توانیم کارخانه هایی را که تعطیل یا دچار رکود شده اند سرپا نگه داریم، گفت: ماینینگ موجب شد بسیاری از کارخانه ها جانی دوباره بگیرند، چرا که بعضی از کارخانه ها در کنار کار خود تعدادی دستگاه های ماینینگ را به کار گرفتند و از درآمد آن برای سرپانگه داشتن کارخانه های خود استفاده کردند. کاری که دقیقاً روسیه انجام می دهد در روسیه کارخانه ها یک شیفت کار می نمایند و در شیفت دوم یا شب دستگاه های ماینینگ خود را روشن می نمایند و از محل درآمد با ارز دیجیتال حقوق کارکنان، بیمه و مالیات خود را پرداخت می نمایند.

این ماینر راه چاره جلوگیری از مهاجرت سرمایه ها را اصلاح مصوبه دولت و نرخ انرژی بیان کرد و گفت: مسئولان فکر می نمایند چون اوایل تابستان و در بازه زمانی قیمت بیت کوین افزایش یافت و از 4 هزار دلار به 10 هزار دلار رسید این سود ثابت می ماند در حالی که این بازار متغیر بوده و پرریسک است و اکنون در حال سقوط بوده به همین دلیل باید قبل از کاهش منابع بیت کوین در دنیا از این منابع ارز دیجیتالی استفاده کرد.

وی اضافه نمود: تصویب قانون جدید باعث شده دستگاه های زیادی خاموش بمانند. طبق اعلام وزارت نیرو نزدیک به 600 مگابایت برق در ماینینگ مصرف شده یعنی نزدیک به 5 هزار میلیارد تومان سرمایه درگیر بوده که متوقف شده است بنابراین از آنجایی که قیمت بیت کوین در حال کاهش است این میزان سرمایه مردم در حال از بین رفتن است.

عضو انجمن بلاکچین ایران با بیان اینکه مسئولان فکر می نمایند باید سریع قانونگذاری نمایند، گفت: ولی هنوز کشورهایی مانند امریکا، چین و روسیه که پیشتاز این صنعت هستند در حال مطالعه بوده و این صنعت را قانونگذاری ننموده اند چون می دانند این صنعت به دلیل ثابت نبودن متغیرها بسیار پرریسک است اما حال که مسئولان کشور ما زودتر از کشورهای در حال توسعه در حال قانونگذاری هستند نباید قانونی تصویب نمایند که مانع رشد این صنعت در کشور گردد.

سهیل نیکزاد دیگرماینر با بیان اینکه با وجود شرایط کنونی فراوری ارز دیجیتالی در کشور مقرون به صرفه نیست به ایران گفت: حتی اگر بحث اخذ مجوز از سوی وزارت صمت و نیرو نیز شروع گردد، ماینرها از آن استقبال نخواهند کرد.

نیکزاد با تأیید اینکه اکنون مهاجرت ماینرها به صورت جدی و عملیاتی به کشورهای همسایه شروع شده، اضافه نمود: ماینرها به علت بلاتکلیفی زیاد در داخل، قیمت غیرمنصفانه و غیرمالی برق، وجود رانت شدید، قانون مصوب بدون صرفه مالی و ریسک بسیار بالا برای فعالان فراوری ارز دیجیتال بخش خصوصی و میل خاتمه ناپذیر دولت برای رقابت و شکست دادن بخش خصوص در حال مهاجرت هستند.با این مهاجرت تنها سرمایه های داخلی و بخش خصوصی از کشور خارج می گردد و اعداد و ارقام خروج سرمایه ها بیشتر از عدد ریالی است.

به "آغوش باز چین و روسیه به روی ماینرهای ایرانی" امتیاز دهید

1 کاربر به "آغوش باز چین و روسیه به روی ماینرهای ایرانی" امتیاز داده است | امتیاز: 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آغوش باز چین و روسیه به روی ماینرهای ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید
تلفن: 75284-021