2019؛ سال سخت کارآفرینان چینی

سال 2019 به ویژه برای کارآفرینان چینی سال بسیار سختی بود، اما این تازه آغاز یک دوران سخت است.

2019؛ سال سخت کارآفرینان چینی

مؤسس گروه تجارت الکترونیک علی بابا و یکی از ثروتمندترین مردان دنیا، طی سخنرانی خود در کنفرانس سالانه اتاق بازرگانی چجیانگ با اشاره به سختی هایی که در سال 2019 به کارآفرینان چینی تحمیل شد، اعلام کرد که فاز اول توافق تجاری بین آمریکا و چین سرشروع یک تغییر بزرگ خواهد بود. جک ما میلیاردر معروف چینی که با بیش از 47 میلیارد دلار ثروت یکی از 20 فرد ثروتمند دنیا به شمار می رود، از کارآفرینان کشورش خواست که اعتماد به نفس داشته باشند و خود را با تغییرات فراگیری که در دنیا و اقتصاد چین اتفاق می افتد، وفق دهند.

جک ما که چندی پیش در سن 55 سالگی از ریاست هیئت مدیره گروه تجاری علی بابا استعفا داد و زمام امور را به دانیل ژانگ سپرد، به افراد حاضر در کنفرانس سالانه اتاق بازرگانی چجیانگ گفت: اکنون به خاتمه سال رسیده ایم و همین دیروز من تماس های زیادی از دوستانم داشتم که از من می خواستند که به آنها پول قرض بدهم... من تنها ظرف یک روز پنج تماس از این نمونه داشتم. در هفته گذشته 10 نفر از دوستانم به دنبال فروش بخشی از دارایی های خود بودند. شرایط برای آنها واقعاً سخت است.

وی اضافه کرد: سال 209 سال بسیار سختی بود. البته ما که کسب وکار راه اندازی نموده ایم، می دانیم که همه سال ها سخت هستند. در سال های گذشته تنها بخشی از کارآفرینان دچار سختی شدند، اما سال 2019 احتمالاً برای اغلب کارآفرینان سخت بوده است.

این کارآفرین چینی که نه تنها ثروتمندترین فرد چین بلکه نماد موفقیت کارآفرینان بخش خصوصی این کشور محسوب می گردد، در ادامه توضیح داد: دنیا در حال ورود به دوره بزرگی از تغییر و تحول است و اقتصاد چین نیز با تغییرات بزرگی روبرو می گردد. ما باید خودمان را تغییر دهیم تا بتوانیم با تحولات جدید وفق پیدا کنیم. من معتقدم که این تغییرات می توانند سرشروع ایجاد فرصت های جدید نیز باشند.

جک ما در سخنرانی خود وارد جزئیات نشد، اما صحبت های او حاوی هشدارهایی به جامعه کارآفرینان چین به ویژه کارآفرینان بخش خصوصی بود؛ هشدارهایی درباره چشم انداز کسب وکارها در چین در بحبوحه کاهش رشد اقتصادی، افزایش سطح بدهی ها در چین و تضعیف روابط این کشور با دنیای خارج.

در حالی که انتظار می رود دولت چین نرخ رشد اقتصادی این کشور در سال 2019 را کمی بالاتر از 6 درصد اعلام کند، تعداد زیادی از صاحبان کسب وکارها در این کشور به سختی برای بقا در شرایط سخت کنونی کوشش می نمایند. سال جاری شرکت نئوگلوری بزرگترین فراورینماینده جواهرات مصنوعی در دنیا به دلیل مسائل فزاینده اقتصادی اعلام ورشکستگی کرد. یین مینگشان مؤسس گروه خودروسازی لیفان که از وی به عنوان سلطان موتورسیکلت یاد می گردد نیز پس از ناکامی یکی از پروژه های پرهزینه شرکت برای فراوری خودروهای مبتنی بر انرژی های جدید، به شدت بدهکار شده است. خانم هی کیانو مؤسس شرکت بیجینگ اورینت که یکی از بزرگترین شرکت های آسیا در حوزه معماری منظر به شمار می رود، به دلیل ناتوانی در بازپرداخت بدهی هایش چندین بار در دادگاه حاضر شده است. در سال 2017 یاری 1.5 میلیارد دلاری این کارآفرین چینی برای حفاظت از حیات وحش، تیتر اول رسانه ها شده بود.

در همین رابطه، جک ما طی سخنرانی دیگری که اخیراً در کنفرانس اتاق بازرگانی استان هوبئی چین داشت به کارآفرینان چینی یادآوری کرد که الگوی سنتی تجارت در سطح بین المللی جای خود را به الگوها و قواعد جدید داده است و توافق تجاری جدید بین پکن و واشنگتن می تواند سرشروع یک عصر جدید در تجارت بین الملل باشد.

مؤسس گروه تجاری علی بابا در این خصوص تأکید کرد: بسیاری از افراد وقتی این توافق را دیدند، نفس راحتی کشیدند. اما برای من، این توافق نشانه ای از شروع یک تغییر واقعی است. این توافق برای حفظ گذشته نیست، بلکه به ایجاد یک آینده جدید مربوط می گردد. این توافق نه تنها چین و آمریکا، بلکه همه کشورهایی که ما می شناسیم -مانند برزیل، استرالیا و آرژانتین- را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

وی در ادامه با اشاره به تغییراتی که در اقتصاد داخلی چین اتفاق افتاده است، گفت: حرکت اقتصاد چین از یک اقتصاد صادرات محور به یک اقتصاد متکی به مصرف نمایندگان داخلی، فرصتی را برای کسب وکارهای چینی فراهم ساخته که هر 100 سال یک بار ایجاد می گردد.

جک ما اضافه کرد: بعضی می گویند که چین تنها 100 الی 200 میلیون مصرف نماینده واقعی دارد؛ اما من معتقدم نه تنها گروهی 300 میلیون نفره از طبقه متوسط چین، بلکه یک میلیارد نفر از جمعیت کشور جزو مصرف نمایندگان بالقوه هستند.

به "2019؛ سال سخت کارآفرینان چینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2019؛ سال سخت کارآفرینان چینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید
تلفن: 75284-021